Procesul de schimbare a început în anul 2009, moment la care au fost aprobate primele proiecte europene ale municipalității. Până în prezent, totalul acestora a depășit 150 milioane de euro. Proiectele au avut în vedere modernizarea zonei centrale a orașului, restaurarea spațiului public aferent celei mai mari și celei mai bine păstrate cetăți de tip Vauban din Europa Centrală și de Sud – Est, amenajarea zonei de agreement Mamut – Parcul Dendrologic și construirea celei mai frumoase și pitorești piste de biciclete din România, denumită de pasionații acestui sport „Transalpina de Mamut„ și amenajarea tuturor căilor de acces în oraș.

Efectul acestor investiții s-a văzut aproape instantaneu și în numărul turiștilor care au vizitat Alba Iulia.  Dacă în 2009 Alba Iulia atrăgea puțin peste 18.000 de turiști și 40.000 de înnoptări, în 2013 orașul s-a apropiat de pragul de 40.000 de turiști și aproape 82.000 de înnoptări. Durata medie de ședere este de 2 zile, orașul fiind o destinație de city break, din ce în ce mai căutată în România.

Un număr foarte mare de turiști vizitează orașul pentru o zi sau pentru câteva ore. Conform estimărilor municipalității, în anul 2013 numărul turiștilor care au vizitat Alba Iulia, inclusiv cei care au participat la diferite evenimente, s-a ridicat la 400.000 de persoane. Aproximativ 90.000 dintre aceștia au vizitat în anul 2013 Muzeul Unirii din Alba Iulia. La nivel anual, cea mai aglomerată lună din punct de vedere turistic este luna August. Luna August 2014 a fost vârf de sezon, orașul primind aproximativ 6.300 de turiști care s-au cazat în mod oficial.

“Ne dorim să facem din Alba Iulia o adevărată destinație turistică în România și eforturile noastre din ultimii 5 ani, dar și strategia pentru următorii ani, merg toate spre această direcție”, a declarat Mircea HAVA, primarul municipiului Alba Iulia.