Până la sfârşitul anului 2016 stocul de spaţii comerciale din România va creşte cu peste 350.000 mp, din care 194.000 mp vor fi livraţi doar anul viitor.

Dintre proiectele aflate în constructie, doar două urmează a fi deschise până la sfârşitul acestui an, amândouă parte a portofoliului NEPI: Vulcan Value Centre situat în Bucureşti şi Târgu Jiu Shopping City, însumând 52.000 mp.

Construcţia a demarat şi la proiecte de maximă importanţă precum: Parklake şi Mega Mall, amândouă situate în zona de Est a Bucureştiului, Ghencea Shopping Centre (dezvoltat de Immochan), tot în Bucureşti, prima fază a Coresi Shopping City în Braşov şi Timişoara Shopping City. Dezvoltarea ar putea începe şi la alte proiecte noi, precum Victoria City sau expansiuni sau renovări ale unor proiecte existente (cele mai notabile sunt proiectele Carrefour). La finalizare, în 2016, toate aceste proiecte vor creşte stocul de spaţiu comercial modern la 3,15 milioane metri pătraţi.

În ultimele 12 luni, unul dintre segmentele comerciale cu o activitate intensă a fost sectorul de bricolaj (DIY). În acest domeniu s-au înregistrat mişcări semnificative încă din 2013, moment în care Kingfisher a cumpărat operaţiunile Bricostore din România. A urmat achiziţia Praktiker de către omul de afaceri turc Omer Susli. La începutul anului OBI a anunţat închiderea operaţiunilor din România până în septembrie 2014, în timp ce bauMax a vândut reţeaua locală către Leroy Merlin. Jucătorul local, Dedeman domină acest segment încă din 2010, înregistrând vânzări record de peste 600 mil. euro în 2013. În acest moment, Dedeman are cea mai extinsă reţea de magazine, cu 37 de unităţi operaţionale şi vor ajunge la 40 până la sfârşitul anului. Aceste schimbari au intervenit pe fondul scăderii numărului de construcţii rezidenţiale şi a puterii de cumpărare. Până în 2015, piaţa locală de bricolaj se va transforma dintr-o piaţă foarte fragmentată, cu peste 10 jucători, intr-o piaţă mai concentrată, cu 4 – 5 jucători importanţi, preconizează consultanţii CBRE România.  

„Una din tendinţele ce va fi înregistrată în următorii ani este legată de renovarea centrelor comerciale existente. În acest moment, în jur de 37% din stocul modern comercial este operaţional de mai mult de şase ani, astfel centrele au nevoie de o repoziţionare, fie printr-o renovare parţială sau totală, fie prin extinderi. Doar 15% din stocul modern a suferit astfel de modificări şi doar 5% din stoc a trecut printr-o renovare completă”, a declarat Luiza Moraru, Head of Retail si Asset Services CBRE Romania.

În Bucureşti, Anchor Grup a anunţat planuri de modernizare importante pentru ambele sale centre: Plaza România şi Bucureşti Mall. Recent, lucrări de renovare au fost finalizate şi la Iris Titan Bucureşti, acum un centru comercial de generaţie a doua.