SE INTAMPLA ACUM!

IT & C

GpeC: Cumpărăturile online au depășit pragul de 1,4 miliarde euro

Autor: capital.ro | joi, 28 ianuarie 2016 | 0 Comentarii

Conform cifrelor şi estimărilor principalilor jucători din comerţul electronic românesc împreună cu GPeC, valoarea totală a retail-ului online autohton a crescut de la 1,1 miliarde euro în 2014 la peste 1,4 miliarde euro în 2015.

Unele companii din domeniu consideră chiar că valoarea se apropie mai mult de pragul de 1,5 Miliarde euro. Cifra face referire exclusiv la produsele fizice comercializate online (indiferent de natura lor) şi nu la servicii, plăţi de facturi la utilităţi, bilete de avion, rezervări hoteliere sau de vacanţe şi călătorii, bilete la spectacole etc.  GPeC este, de 11 ani, cel mai important eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele şi publică în fiecare an raportul oficial al pieţei româneşti de comerţ electronic. Iată care sunt principalele statistici pentru anul recent încheiat, potrivit raportului.

Potrivit ultimelor date disponibile, România are în prezent aprox. 19,8 milioane de locuitori din care 13 milioane au vârsta cuprinsă între 16 şi 55 de ani, iar 11 milioane sunt utilizatori de Internet, comparativ cu decembrie 2014 când numărul internauţilor era de aprox. 10 milioane. Astfel, rata de penetrare a Internetului a crescut de la 49,76% la sfârşitul anului 2014 la aprox. 56% la finele anului 2015.

Din cele 11 milioane de utilizatori de Internet, 6,7 milioane au făcut cumpărături online vreodată. Majoritatea preferă să folosească încă desktop-ul atunci când cumpără online, dar Mobile-ul a crescut spectaculos în 2015, iar trend-ul se amplifică în decursul acestui an. Astfel, în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile.

1,4 milioane de români au cumpărat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aprox. 850.000 prin intermediul unei aplicaţii mobile. În prezent, rata de penetrare Mobile în România este de peste 100%, existând mai multe sim-uri active decât populaţia ţării.

Rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone a cunoscut o ascensiune fulminantă în ultimii 4 ani. Dacă în România anului 2012 existau aprox. 2,5 milioane de smartphones, în prezent numărul acestora depăşeşte 10 milioane, indicând o rată de penetrare de peste 50%.

Un cumpărător online face, în medie, 8,2 achiziţii pe an – în uşoară creştere faţă de anul 2014 când media era de 8,1 şi faţă de anul 2013 când cifra era de 7,9 achiziţii/an. În schimb, cumpărătorii online români preferă în continuare şi într-o majoritate covârşitoare de aprox. 90%, să plătească ramburs (în numerar, la livrarea produselor). Deşi procentele au mai crescut uşor, doar 6-7% sunt plăţi online prin card şi 3-4% plăţi prin alte metode decât numerar sau card, cum ar fi: online banking, micro-plăţi prin sms etc.

Totuşi, potrivit oficialilor Visa, numărul de tranzacţii online plătite prin carduri Visa la magazinele online a crescut cu 20-25% în 2015 faţă de 2014. Tot cifrele Visa arată că românii cheltuiesc mai mult la magazinele online din străinătate decât la cele autohtone, valoarea medie a unei tranzacţii fiind de 58 euro în cazul magazinelor de peste hotare şi de 40 euro în cazul magazinelor online din România.

5.000 de magazine online active

Numărul magazinelor online care înregistrează activitate comercială constantă a rămas în 2015 la acelaşi nivel cu anul 2014, respectiv aprox. 5.000 de magazine online. Potrivit cercetărilor GPeC există, însă, peste 20.000 de website-uri pe domeniu .ro care au funcţie de „adaugă în coş”, aşadar teoretic numărul de website-uri de comerţ electronic este semnificativ mai mare. Practic, doar cele 5.000 din acestea (cele la care ne raportam mai sus) generează trafic suficient de important şi constant în timp, în aşa fel încât să poată fi luate în calcul.

Se estimează că din cele 5.000 de magazine online active în peisajul e-commerce românesc, aprox. 200 sunt afaceri medii şi mari, adică depăşesc cel puţin pragul de 1 milion euro cifră de afaceri anuală.Din totalul de 5.000 de magazine, 1.374 sunt înrolate în standardul de securitate 3D Secure, comparativ cu 1.173 la finele anului 2014.
În România există, în prezent, aprox. 14,5 milioane de carduri înrolate în sistemul 3D Secure, dar din acestea doar 1.329.919 sunt activate în sistem, adică sunt folosite efectiv în tranzacţionarea online.

Din punct de vedere al plăţilor online prin card, volumul total înregistrat în 2015 depăşeşte cu mult bilanţul pe 2014, respectiv: 514 milioane euro au fost generate de plăţi online prin card în 2015 (e-tail, dar şi servicii, travel, plăţi utilităţi etc.), comparativ cu 337 milioane euro înregistrate în 2014. Din cele 514 milioane euro, RomCard a generat un volum de 394 milioane euro, iar procesatorul mobilPay un volum de aprox. 120 milioane euro – ambele companii înregistrând creşteri semnificative în 2015 faţă de 2014.

Produsele din gama Electro-IT, cele mai vândute

Făcând abstracţie de modalitatea de plată preferată, principalele categorii de produse vândute în 2015 au fost, în această ordine: produsele din gama Electro-IT (ex.: PC şi componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice şi electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion şi subsidiare (îmbrăcăminte, încălţăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă şi decoraţiuni, precum şi produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentaţie, consumabile etc.).

Din punct de vedere al valorii coşului mediu, segmentul Electro IT a înregistrat o scădere în 2015 comparativ cu 2014, de la 800 lei în 2014 la aprox. 680 lei în 2015, dar numărul de tranzacţii a crescut. Produsele destinate copiilor au rămas pe o linie similară atât în 2014, cât şi în 2015, valoarea medie a unei tranzacţii fiind de aprox. 210 lei
Creşteri ale valorii coşului mediu au înregistrat produsele din gama Fashion de la 160 lei în 2014 la 180 lei în 2015, precum şi produsele din categoria Home & Deco de la 180 lei în 2014 la 220 lei în 2015, românii cheltuind mai mult pe aceste categorii.  

Doar în ziua de Black Friday 2015 s-au vîndut online produse în valoare totală de aprox. 100 milioane euro, înregistrându-se o creştere considerabilă faţă de Black Friday 2014, când valoarea era situată la aprox. 75 milioane euro

Fără a putea fi punctat un motiv anume, statisticile provenite de la principalii jucători precum şi de la reţelele de afiliere arată că românii cumpără online cel mai mult în zilele de miercuri şi joi ale fiecărei săptămâni.

Principalele beneficii şi servicii pe care românii şi le doresc de la magazinele online sunt, pe rând: transport gratuit, promoţii şi reduceri de preţ, costul transportului în cazul returului să fie suportat tot de magazinul online (chiar dacă legislaţia în vigoare prevede că intră în sarcina cumpărătorului), iar livrarea produselor achiziţionate să fie făcută cât mai repede.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.