"Sunt şocat de evenimentele din ultimele zile. În principal, sunt uimit de faptul că deficienţe de această amploare au fost posibile în Grupul Volkswagen. În calitatea de director general, accept responsabilitatea pentru neregulile depistate la motoarele diesel şi am cerut Consiliului de supraveghere să accepte încheierea mandatului meu la conducerea Grupului Volkswagen. Fac acest gest în interesul companiei, deşi nu am fost conştient de nicio neregulă de care să fiu eu responsabil", a spus Winterkorn.

"Volkswagen are nevoie de un nou început, inclusiv la nivel de personal. Eu deschid drumul pentru un nou început prin demisia mea", a adăugat Winterkorn.

Volkswagen este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităţilor SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu şi în timpul operaţiunilor normale. Din acest motiv nivelul poluării era mai ridicat, susţine Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA.

Reprezentanţii VW au recunoscut că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor şi au anunţat că 11 milioane de vehicule diesel vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. Numai în SUA, amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari sau 30.000 de dolari per vehicul.”

Pe de altă parte, surse citate de publicaţia germană Die Welt afirmă că Guvernul Germaniei şi Uniunea Europeană aveau cunoştinţă că grupul auto Volkswagen folosea în Statele Unite un soft pentru inducerea în eroare a testelor privind emisiile.

Partidul Ecologist german adresase acum câteva luni o întrebare Guvernului german privind existenţa unor sisteme de acest fel utilizate de constructori auto germani. Ministerul german al Transporturilor oferise, pe 28 iulie, următorul răspuns: "Guvernul federal susţine dezvoltarea unei normative europene care să aibă ca obiectiv principal reducerea ulterioară a emisiilor reale ale vehiculelor".

Răspunsul a fost interpretat de ecologiştii germani ca fiind o recunoaştere implicită a existenţei unor sisteme care diminuează doar emisiile înregistrate cu ocazia testelor.

Pe de altă parte, un grup de foşti angajaţi Volkswagen a depus o plângere împotriva producătorului german de automobile, pe care-l acuză că a permis ca muncitorii săi să fie deţinuţi şi torturaţi în timpul dictaturii militare, în perioada 1964-1985, relatează BBC News online.

Doisprezece foşti muncitori susţin că au fost arestaţi şi torturaţi la uriaşa uzină Volkswagen de la Sao Bernardo do Campo. Filiala Volkswagen în Brazilia a anunţat că anchetează acuzaţiile.

"Compania contactează părţile implicate, pentru a le afla versiunea despre faptele comise de foşti angajaţi în timpul dictaturii militare. Au loc anchete detaliate", a anunţat VW într-un comunicat.

În raportul final publicat în decembrie 2014, Comisia a prezentat cazul fostului angajat Volkswagen, Lucio Bellentani.

"Eram la serviciu, când două persoane înarmate cu mitraliere au venit la mine", a declarat activistul comunist. Mi-au ţinut mâinile la spate şi m-au încătuşat pe loc. Imediat ce am ajuns la Centrul de Securitate al Volkswagen, a început tortura. Am fost bătut – lovit şi pălmuit", adaugă el.

Potrivit avocatei Rosa Cardoso, 12 angajaţi ai uzinei de la Bernardo do Campo, lângă Sao Paulo, au fost torturaţi, iar alţii au fost concediaţi şi înscrişi pe "liste negre".

Când acuzaţiile au fost făcute publice în raportul Comisiei, anul trecut, Volkswagen a anunţat că "urmăreşte orice indiciu al unei posibile implicări a angajaţilor de la Volkswagen do Brasil în încălcări ale drepturilor omului în timpul dictaturii militare".

Comisia Naţională braziliană pentru Aflarea Adevărului a stabilit anul trecut că în timpul dictaturii au fost comise numeroase abuzuri.

Peste 400 de oameni au fost ucişi sau au fost daţi dispăruţi în perioada 1964-1985. Mulţi alţii au fost arestaţi şi torturaţi. Membri ai sindicatelor şi activişti de stânga s-au aflat printre cei vizaţi, iar un număr de companii au fost acuzate de colaborare la reprimare.

Germania se află în central unor situaţii ve neaşteptate. Mai întâi criza refugiaţilor care vor să ajungă în special pe teritoriul german, apoi acest scandal al Volkswagen, care ambele slăbesc poziţia mondială a celei mai mari economii a Europei.