"Impactul în factura consumatorului casnic va creşte cu aproximativ 30 de bani pe lună. La nivelul unui an, asta înseamnă o creştere a impactului în factură de la 42 lei/MWh, la aproximativ 47 lei/MWh. Această măsură este menită să aducă un echilibru între efortul suportat de consumatorul final şi sprijinul acordat producătorilor de energie din surse regenerabile", menţionează sursa citată.

Conform legislaţiei în vigoare, o anumită cotă obligatorie de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi. Cota obligatorie pentru anul 2017 este 8,3%.

"Asta înseamnă că numărul estimat de certificate verzi ce vor fi absorbite de piaţă în anul 2017 va fi de aproximativ 12 milioane. Aplicând prevederile legii în vigoare (încetarea amânării, începerea reinserţiei) şi luând în considerare certificatele verzi neabsorbite în piaţă de anul trecut, rezultă un total de certificate verzi disponibile de peste 25 de milioane. Dintre acestea, mai bine de jumătate ar urma să expire, lucru ce ar avea un impact devastator asupra industriei energiei regenerabile din România", arată reprezentanţii ministerului.

Potrivit acestora, reforma pieţei de energie regenerabilă, prin modificarea şi completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, adoptă o combinaţie de măsuri, cu rolul de a limita efortul consumatorului final şi a oferi un sprijin industriei de producere a energiei regenerabile. Aceste măsuri au impact atât asupra costurilor consumatorilor, cât şi asupra fluxurilor de numerar şi profitabilităţii investiţiilor în energiile din surse regenerabile.

Punctual, cele mai importante modificări vizează modul de funcţionare a schemei de sprijin, prin instituirea unei cantităţi statice de certificate verzi ce urmează să fie achiziţionată anual. Pentru a mări numărul de certificate verzi valorificate pe perioada schemei de sprijin şi pentru a uniformiza impactul în factura consumatorului, modificările propuse prevăd alocarea unei cantităţi statice de certificate verzi pe întreaga durata a schemei suport.

Totodată, a fost modificată durata de valabilitate a certificatelor verzi de la 12 luni, până la finalul schemei de sprijin. Măsura a fost proiectată în aşa fel încât producătorii să nu mai înregistreze pierderi financiare de pe urma certificatelor anulate.

Perioada de reinserare a certificatelor verzi amânate a fost extinsă atât pentru sistemele de producere a energiei prin surse fotovoltaice, cât şi eoliene şi hidroenergetice. Certificatele verzi aferente energiilor provenite din sistemele eoliene şi microhidrocentrale şi-au menţinut perioada de amânare până la sfârşitul lunii martie a anului 2017. Perioada de reinserare a fost modificată: începe din 1 ianuarie 2018 şi se încheie la finalul anului 2025.

"În cazul certificatelor verzi aferente energiilor provenite din sistemele fotovoltaice s-a modificat perioada de amânare, aceasta fiind extinsă până la sfârşitul anului 2024. Perioada de reinserare a fost prelungită şi ea până în anul 2030. Potrivit studiului realizat de Economic Consulting Associates UK, indiferent de măsurile adoptate, rata internă de rentabilitate a producătorilor de energie fotovoltaică va continua să se menţină net superioară faţă de celelalte tehnologii regenerabile", se mai arată pe site-ul ministerului.

Totodată, potrivit proiectului de reformare a pieţei de energie regenerabilă, din data de 1 iulie 2017, producătorii şi furnizorii de energie electrică vor fi obligaţi să tranzacţioneze certificate verzi doar pe pieţele anonime centralizate organizate de OPCOM. Prin această modificare se vor înlătura eventualele înţelegeri între participanţi care duc la distorsiuni în piaţa de energie.

Odată cu extinderea perioadei de valabilitate a certificatelor verzi a fost nevoie de o nouă modificare. Deoarece perioada de valabilitate a certificatelor verzi a fost stabilită până la sfârşitul schemei, acestea primesc valoare doar în momentul tranzacţionării, şi nu al emiterii, ca până acum. Această măsură a fost luată pentru a preîntâmpina problemele de management ale fluxului de numerar pe care le întâmpină producătorii de energie electrică provenită din surse regenerabile.

Conform legislaţiei în vigoare, valoarea minimă de tranzacţionare pentru certificatele verzi este de 27 de euro, sumă la care se adaugă inflaţia. Asta înseamnă pentru 2016 un total de 29,4 euro/certificat. Prin modificările propuse la Legea 220/2008 s-a optat pentru adoptarea unui nou nivel minim de tranzacţionare în cuantum de 29,4 euro, valoare căreia nu i se mai aplica nicio indexare anuală. Avantajul unui nivel minim fix de tranzacţionare este că preţul nu mai poate avea modificări neaşteptate care să se resimtă în factura consumatorului final, mai spun reprezentanţii instituţiei.

Pe de altă parte, valoarea maximă de tranzacţionare a fost redusă de la 55 de euro/certificat la 35 de euro/certificat, pentru a împiedica specula financiară a jucătorilor puternici din piaţa de energie verde.

Comisia Europeană a aprobat aceste modificări pe 16 decembrie 2016. Astfel, executivul de la Bruxelles apreciază amendamentele aduse ca fiind în concordanţă cu regulile Comisiei privind ajutorul de stat. Agerpres