Federaţia Industriei de Orologerie din Elveţia (FHS) a informat marţi că luna trecută livrările de ceasuri (un sinonim pentru exporturi – n.r.) au scăzut cu 3,8%, ceea ce a făcut ca pe ansamblul anului 2015 livrările să scadă cu 3,3% până la 21,52 miliarde franci (21,26 miliarde de dolari). În contrast, în 2014 exporturile de ceasuri elveţiene au atins o valoare record de 22,2 miliarde de franci, în creştere de 1,9% comparativ cu 2013.

Scăderea din 2015 a fost cauzată, în principal, de un declin de 9,1% a cererii în Asia, principala piaţă pentru ceasurile elveţiene, care anul trecut a fost responsabilă pentru o jumătate din totalul exporturilor. 'În special evoluţiile de pe piaţa din Hong Kong au afectat puternic balanţa totală', a precizat FHS, adăugând că această piaţa cheie pentru ceasurile de lux s-a contractat cu 22,9% în 2015. De asemenea, exporturile spre China continentală au scăzut şi ele cu 4,7% anul trecut.

Exporturile de ceasuri elveţiene spre zona euro s-au redus cu 6,7% în 2015, în condiţiile în care francul elveţian s-a apreciat cu aproximativ 20% în raport cu moneda euro după decizia Băncii Naţionale a Elveţiei de a abandona pragul minim de 1,20 franci pentru un euro pe care l-a apărat timp de trei ani. Aprecierea francului a dat o lovitură exporturilor Elveţiei, în condiţiile în care 44% din aceste exporturi merg spre cele 19 state din zona euro. ”Această situaţie va continua să influenţeze rezultatele industriei elveţiene de orologerie în prima parte a lui 2016, care va mai avea de suferit şi de pe urma unui efect de bază nefavorabil. În consecinţă, în cel mai bun scenariu, exporturile de ceasuri elveţiene vor înregistra aceeaşi valoare în acest an ca şi în 2015”, a avertizat FHS, potrivit Agerpres.

O altă problemă pentru industria elveţiană de orologerie este lansarea pe piaţă a Apple Watch, care a afectat în special vânzările de ceasuri din gama de preţ 200-500 de franci şi care a determinat o serie de producători precum Montblanc şi TAG Heuer să lanseze propriile lor ceasuri inteligente.