Listarea Electrica SA a intrat în ultima fază a pregătirilor. Programată pentru prima jumătate a acestui an, oferta publică a companiei ar trebui să abă loc luna aceasta, altfel se va amâna pentru toamnă (se ştie că lunile de vară nu sunt potrivite pentru listări la bursă). Oficial nu s-a făcut încă anunţul de listare, însă mai multe surse au confirmat că se pun la punct ultimele detalii ale proiectului de ofertă.

Interesant este că luna iunie va fi foarte potrivită pentru oferta publică. Am trecut cu bine peste alegerile europarlamentare, situaţia din Ucraina pare mai puțin ameninţătoare (cel puţin la adresa noastră), iar investitorii se uită către noi după ce s-au raportat și cifre bune la indicatorii macro. Desigur, aceste conjuncturi nu garantează succesul ofertei, dar „astrele“ se potrivesc foarte bine. Mai mult, amânarea pentru tomană ar însemna suprapunerea sau apropierea de momentul listării CE Oltenia, lucru care ar fi de preferat să nu se întâmple.

Conform proiectului, statul român va vinde o participaţie de 51% din Electrica SA. Ministerul Economiei rămâne acţionar majoritar cu 49%, restul acţiunilor fiind împărţite între mai mulţi investitori, inclusiv acţionari mici.

Majoritatea calculelor făcute pe marginea sumei pe care statul o va încasa indică o cifră între 400 şi 500 milioane euro, cea mai probabilă fiind valoarea cea mai redusă. Oferta va fi intermediată de consorţiul format din Citigroup, BRD, Raiffeisen Bank şi Swiss Capital şi va avea aceeaşi structură ca şi oferta Romgaz de anul trecut, listarea urmând să aibă loc pe ambele pieţe, Londra şi Bucureşti.

Experienţa Romgaz ne arată că oricum compania rămâne mai atractivă pentru investitorii de la BVB. „Lichiditatea medie la nivelul întregii perioade (de tranzacţionare a Romgaz de la listare) a fost de 1,25 milioane dolari la LSE, versus 1,11 milioane dolari la BVB, datorită primelor zile de tranzacţionare. Anul acesta, însă, lichiditatea acţiunilor pe bursa locală a fost net superioară, 695.000 dolari pe BVB versus 56.000 dolari pe LSE“, spune Victor Stănilă, director de comunicare la Tradeville.

Subscrieri garantate

Succesul ofertei va depinde însă şi de alte componente ale ofertei, cum ar fi atenţia faţă de investitorii de retail. Conform datelor de până acum, micii investitori care vor subscrie vor avea garantate 1.000 de acţiuni (aproximativ 3.800 de euro în total, la o evaluare de 400 milioane euro). Alocarea va fi pe principiul „primul venit, primul servit“, în care vor fi prinşi primii 10.000 de investitori. 

Se va evita, astfel, cel puţin pentru cei 10.000 de investitori, situaţia în care acţiunile alocate reprezintă doar 17-a parte din valoarea subscrisă. Reducerile de preţ ce se au în vedere sunt de 5% pentru cei care subscriu în prima săptămână şi de 3% pentru restul din preţul final al acţiunilor.

O altă greşeală identificată de brokeri în oferta Romgaz este posibilitatea creditării investitorilor cu sume mult peste disponibilul lor, fără ca brokerii să blocheze banii la subscriere. Aceasta a dus la situaţia în care subscrierea era umflată „din pix“, astfel încât investitorii să primească, la alocare, pachetul de acţiuni dorit iniţial. „Această creditare fictivă a dus la discriminarea celor care au subscris cu banii jos şi a creat o falsă imagine a interesului pentru oferta Romgaz, ajungându-se la o subscriere de 17 ori a acţiunilor alocate micilor investitori“, arată reprezentanţii Tradeville.

De aceea ar fi bine ca subscrierile nu mai fie permise prin creditarea pe hârtie, fiind obligatorie depunerea banilor la subscriere, nu la decontare. Nu se ştie dacă această cerinţă va fi acceptată în proiectul final de ofertă, oponenţii susţinând că nu are sens să ţii banii blocaţi până la finalizarea perioadei.

Detaliile finale nu sunt încă publice, însă vor fi în curând, având în vedere că data-limită de începere a ofertei se apropie. O listare de care, oricum, BVB are nevoie ca de aer.

780 milioane euro este valoarea aproximativă a Electrica SA, conformă unei de oferte de 400 milioane euro pentru un pachet de 51% din capitalul social

Listarea pe o bursă mai mare are mai mult un efect de promovare, întrucât atrage atenţia asupra României.
Victor Stănilă, director de comunicare, Tradeville