'Procedurile privind înregistrarea în scopuri de TVA şi anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, dar şi criteriile pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA, pot fi consultate pe site-ul ANAF, începând de astăzi, 30 ianuarie a.c.', se arată într-un comunicat al ANAF, citat de Agerpres.

Potrivit documentului, decizia privind eliminarea formularului 088 a rezultat ca urmare a analizei procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, prin care s-a constatat faptul că o serie dintre informaţiile solicitate erau furnizate de contribuabili prin intermediul altor formulare, precum şi faptul că, în cadrul procedurii de evaluare, ANAF poate utiliza informaţiile existente în bazele de date proprii sau care pot fi obţinute de la alte instituţii prin intermediul schimbului de informaţii.

Citiși și: Fostul şef al ANAF: Formularul 088 dispare, dar verificările rămân

'În contextul solicitării Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, Florin Jianu, prin Nota nr. 28/FNJ/12.01.2017, înregistrată la Secretariatul General al Guvernului, ANAF a primit sarcina guvernamentală, dispusă în şedinţa de Guvern din data de 12.01.2017, de eliminare a formularului (088)', se arată în referatul de aprobare al Ordinului menţionat.

Astfel, prin Ordinul preşedintelui ANAF 210/2017, ale cărui prevederi vor intra în vigoare începând cu data de 1 februarie 2017, a fost abrogat Ordinul preşedintelui ANAF 3841/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului (088) 'Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA'.

'În aceste condiţii, procedura actuală privind stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA, precum şi procedura de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care nu justifică intenţia şi capacitatea de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni în sfera de aplicare a TVA, aprobată prin O.P.A.N.A.F. nr. 2393/2016, presupune, pe de o parte, modificarea procedurii de evaluare şi, pe de altă parte, actualizarea aplicaţiilor informatice şi a modalităţii în care sunt utilizate informaţiile deţinute sau obţinute de ANAF, prin schimbul de informaţii cu alte entităţi', se mai subliniază în comunicatul ANAF.

Într-un interviu acordat revistei Capital de fostul șef al ANAF, Dragoș Doroș, acesta preciza că formularul va fi eliminat, dar vor fi păstrate criteriile.
Va prezentăm mai jos răspunsurile lui Dragoș Doroș:

Capital: Cum se va obţine, de acum, codul de TVA, după eliminarea formularului 088. Are ANAF suficiente informaţii ca să depisteze evazioniştii?
Dragoş Doroş
: De la 1 februarie, codul de TVA se obţine direct, pe baza unei cereri. Formularul era un filtru care evalua întâi contribuabilul, şi cei care nu ofereau suficiente garanţii pentru intenţia şi capacitatea lor de a desfăşura activităţi economice taxate cu TVA, nu primeau codul. Acum va trebui să fie adaptat pentru noua conjunctură, mă refer la procedeul de analiză şi control, după obţinerea codului. Există nişte aplicaţii şi proceduri, nişte colective de oameni care lucrează în acest moment pentru adaptarea la noul context. Cel mai probabil, se vor face verificări ulterioare ale contribuabilului. Cei care vor ieşi din analiză cu steagul roşu, respectiv risc ridicat de evaziune, vor trebui să li se aplice interdicţiile pe care le avea 088, însă după ce obţin codul de TVA. Codul Fiscal a rămas la fel, nu s-a modificat, şi vorbim de intenţia şi capacitatea de a desfăşura activităţi economice. Până acum, acest lucru menţionat în Codul Fiscal se evalua înainte de obţinerea codului de TVA, acum se acordă şi apoi se face evaluarea. Şi dacă nu se verifică în practică buna credinţă, atunci, probabil că se va suspenda sau anula codul de TVA.

Capital: Cu alte cuvinte, formularul 088 se va înlocui cu proceduri mai dure, după obţinerea codului de TVA?
Dragoş Doroş
: Vorbim de aceleaşi proceduri, nu vor fi mai dure. Există un proces continuu pe care l-am început încă de anul trecut prin simplificarea formularului şi anume acela de a obţine informaţiile cerute de formular, acelea care sunt disponibile, de la alte instituţii ale statului. Am făcut un pas prin faptul că nu mai ceream contractele de muncă, nu mai ceream dovezile pentru sediu. Şi acum se mai face un pas, respectiv restul de informaţii se vor obţine tot de la instituţii şi nu de la contribuabili. Dar verificările se vor face în continuare. Se lucrează la proceduri până la 1 februarie. Acum nimeni nu contestă că, în sine, formularul 088 a fost util. Adică e bine să ai grijă să ai contribuabili bun platnici. Faptul că el, în acelaşi timp, a fost reclamat de mediul de business că era o piedică împotriva start-up-urilor, e adevărat şi de aceea s-a eliminat. Însă necesitatea de a supraveghea a rămas. Iar modul de lucru al ANAF se va adapta în consecinţă.

Capital: Dacă ar fi fost decizia dumneavoastră, aţi fi păstrat formularul 088 în această formă sau credeţi că, până la urmă, aceasta e cea mai bună decizie?
Dragoş Doroş: În momentul în care acest formular a fost instituit, a fost împovărător. Pe parcursul anului 2016 el a fost simplificat, iar filosofia din spatele simplificării a fost foarte simplă: acest instrument trebuia să existe, însă într-un proces constant de simplificare, până la momentul la care informatizarea şi conectarea între sistemele informatice ale tuturor instituţiilor publice implicate putea să furnizeze către ANAF suficiente informaţii în aşa fel încât încât Fiscul să nu mai trebuiască să le ceară contribuabilului. Acest filtru există peste tot. Diferenţa dintre noi şi alte state este, pur şi simplu, infrastructura informatică. Dacă ai datele suficiente, nu mai ai nevoie să ceri nimic privatului. Poate eliminarea a fost puţin cam bruscă, dar, în acelai timp, această decizie politică dă un impuls de business, respectiv e un efort mai mare pentru ANAF să se adapteze într-un timp mai scurt.