Dedeman

Dedeman  a fost singurul mare retailer din industria românească de bricolaj care s-a extins într-un ritm accelerat tocmai pe timp de criză. Și există o evidenţă a cifrelor: compania fraţilor Dragoş şi Adrian Pavăl avea 13 magazine la finalul lui 2008, iar acum numără 37, în urma unor investiţii de peste 300 mil. euro. Mai departe, viziunea lui Dragoş Pavăl este „să ajungem cât mai rapid la o acoperire completă a ţării“. Prioritatea zero pentru 2014, spune el, este deschiderea a „încă trei – patru magazine, dintre care două în Bucureşti (…) bugetul de investiţii  e de 60-65 mil. euro“. Cu peste 6.770 de angajaţi, Dedeman este al doilea cel mai mare angajator din România dintre companiile cu capital 100% autohton, după RCS-RDS. Afacerile retailerului au trecut de 600. mil. euro în 2013.

 

Auchan

Francezii de la Auchan tocmai au finalizat cea mai mare tranzacţie din retail, despre care se vorbeşte de doi ani, şi anume achiziţia celor 20 de hipermarketuri real-, de la grupul german Metro. Remodelarea şi integrarea magazinelor cumpărate în propria reţea i-a costat pe francezi peste 40 de milioane de euro, dar la finalul investiţiilor, Auchan a trecut pe locul doi în topul comercianților din România, după Kaufland şi înaintea Carrefour. Reţelei actuale de 31 de hipermarketuri Auchan i se vor mai adăuga încă două magazine – unul în Drumul Taberei (10.000 mp) şi unul la Braşov (Coresi -13.000mp, în urma unor investiţii de peste 300 mil. euro. În 2013, cifra de afaceri cumulată a Auchan România şi real-, a depăşit 1 mld. euro (fără taxe).  Prezent în România din 2006, Auchan are peste 11.000 de angajaţi.

 

Mega Image

Cu 303 supermarketuri, Mega Image este cea mai extinsă rețea de comerț modern din România. Belgienii au avut bugetate, pentru 2013, investiții de circa 50 de milioane de euro pentru deschiderea de noi magazine, dar și pentru remodelarea celor vechi, plus mai multe programe de sustenabilitate. Concret, de la începutul lui 2013 până la finalul anului, Mega Image a avut 104 inaugurări – 37 sub brandul Mega Image, 66 sub brandul Shop&Go, plus un supermarket cu produse congelate (AB Cool Food) -, şi a făcut peste 3.600 de noi angajări. Retailerul belgian estima pentru 2013 afaceri de aproximativ 540 de mil. euro, în creştere cu peste 35% comparativ cu 2012.

 

Carrefour

Carrefour este primul mare retailer din comerţul modern din România care a deschis un magazin virtual cu livrare la domiciliu pe partea de produse alimentare şi de larg consum (fructe, legume, carne, peşte, lactate, ouă, patiserie şi panificatie, băcănie şi băuturi etc.). Platforma de comerţ online, lansată oficial la sfârşitul lui iulie 2013, cuprinde în acest moment peste 15.000 de produse. Grupul francez operează în România 163 de magazine (25 hipermarketuri „Carrefour“, 79 supermarketuri „Market“, 64  magazine de proximitate „Express“, plus un magazin online). După cifra de afaceri din 2012 – circa 986 mil. euro -, Carrefour România este a 12-a cea mai mare companie de pe piaţa locală.
 

H&M

Intraţi pe piață în martie 2011, suedezii de la Hennes&Mauritz (H&M) au inaugurat mai multe spaţii de vânzare ca Zara – principalul rival la nivel global -, în opt ani, ajungând la o reţea de 33 de magazine şi vânzări de 101 mil. euro în anul fiscal 2013 (1 decembrie 2012 –  30 noiembrie 2013), mai mult cu circa 40% decât în 2012. Anul trecut le-a adus suedezilor vânzări medii de peste 3,5 mil. euro pe magazin în România, rezultat care plasează piaţa locală pe primul loc în regiune, în faţa Poloniei (3 mil. euro), Ungariei (2,7 mil. euro), Bulgariei (2,7 mil. euro) sau Cehiei (2,5 mil. euro). Anul trecut, H&M a inaugurat şi primul său magazin stradal în centrul Capitalei, pe Lipscani.

 

Inditex

Cu o cotă de piaţă de peste 10%, Inditex este cel mai mare retailer de modă din România. Spaniolii au 98 de magazine (Zara- 21, Pull&Bear – 19, Bershka – 19, Stradivarius – 19, Oysho – 7, Zara Home – 4, şi Massimo Dutti – 9) cu care au atins, potrivit consultanţilor de retail, pragul de 200 mil. euro în 2013. Inditex este şi primul mare retailer din Big Four-ul din modă care a deschis un magazin online în România, cu brandul Pull&Bear. Din acest an, şi Massimo Dutti şi Zara vând online în România.

 

 

Dona

 

Lanţul de farmacii Dona – cu afaceri de peste 160 mil. euro – este în topul reţelelor farma, cu peste 100 de unităţi, dovedind una dintre cele mai rapide rate de creştere din piaţă. Dacă în 2006 Dona avea 51 de farmacii, la sfârşitul lui 2013, reţeaua număra 210 unităţi. Firma Siepcofar, operatorul farmaciilor, este deținută de omul de afaceri Marcel Banciu, care până în 2006 era acționarul majoritar al distribuitorului Farmexpert.

 

Flanco

Pierderi-record. Insolvenţă. Restructurare. Ieşire din insolvenţă şi acţionar nou. Profit. Expansiune. Acestea ar fi, pe scurt, momentele-cheie parcurse în ultimii cinci ani de retailerul electro-IT Flanco.  Compania a încheiat anul trecut cu afaceri de 140 mil. euro, în creştere cu puţin peste 1% faţă de 2012. Cu 900 de angajaţi, retailerul de produse IT&C, electronice şi electrocasnice operează o reţea de 81 de magazine, în 50 de oraşe.

 

Ambient

Ambientul omului de afaceri sibian Ioan Ciolan a reuşit să iasă din zona turbulenţelor în care a intrat în vara lui 2009, iar o dovadă în acest sens e că, după pierderi de circa 19 mil. euro, afacerile firmei au crescut, în ultimii trei ani, cu circa 47%, închizând 2012 chiar cu profit net. Despre 2013, Ioan Ciolan spune că a fost un an „foarte bun“, în care Ambient şi-a consolidat poziția de top pe piata de bricolaj: – „Am încheiat 2013 cu o uşoară creştere, deşi piaţa de bricolaj a continuat să se contracte“. 

Sephora

Retailerul de parfumerie şi cosmetică Sephora operează în România 27 de magazine multibrand. Sephora a încheiat 2012 cu un profit de puțin peste un milion de euro, la o cifră de afaceri de 29 mil. euro, potrivit ultimelor date raportate la Ministerul Finanţelor Publice. Prezentă de 14 ani în România (primii șase ani fiind cunoscută ca Beauty Shop),  Sephora are peste 50.000 de clienți în țară.