Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Călătorie în timp - viteza trenurilor CFR se întoarce în perioada interbelică

Autor: | | 18 Comentarii

Lipsa de finanţare, neglijenţa şi nepăsarea fac ca infrastructura feroviară din România să ofere servicii demne de prima jumătate a secolului XX. Pentru a ajunge în mileniul trei, am avea nevoie de multe miliarde de euro.

Dacă în 1990, trenurile din România transportau oficial 410 milioane de pasageri, aproape un sfert de secol mai târziu, în 2013, numărul acestora scăzuse la 57 de milioane. Cauzele sunt multiple: scăderea demografică generală (naturală şi prin emigraţie), înjumătăţirea numărului de salariaţi şi, implicit, a numărului de navetişti, creşterea semnificativă a parcului auto, dar şi îmbunătăţirea condiţiilor de trafic pe şosele, care au dus la apariţia unei concurenţe rutiere serioase. Cu alte cuvinte, oamenii nu mai merg la fel de mult cu trenul pentru că nu au unde, le este mai comod (şi, de la 2-3 persoane în sus, şi mai ieftin) cu maşina personală sau pentru că preferă microbuzele şi autocarele, care parcurg destul de des aceeaşi distanţă în timp mai scurt.

Și, de multe ori, acesta este un criteriu foarte important: ca să ajungă la destinaţie în două ore în loc de trei, destui pasageri sunt dispuşi să plătească mai mult sau să accepte condiţii ceva mai proaste. Şi tocmai la partea de rapiditate suferă serviciile CFR din ce în ce mai mult. Să facem o comparaţie simplă: Bucureşti-Timişoara se parcurgea în 1939 (pe ruta prin Piteşti, cu 41 km mai lungă decât cea de azi) în 9 ore şi 17 minute, în 1989 în 7 ore şi 40 de minute (prin Roşiori), iar azi este străbătută în 8 ore şi 50 de minute. De la Bucureşti la Cluj-Napoca (prin Sighişoara) se făceau, acum trei sferturi de veac, 10 ore şi 23 de minute, acum 25 de ani se ajunsese la 7 ore şi 26 de minute, pentru ca azi să fie nevoie de cel puţin 9 ore şi 54 de minute (cu scuza că pe o parte din traseu se desfăşoară lucrări de modernizare). Situaţia este şi mai rea pe Bucureşti-Vaslui-Iaşi – 6 ore şi 49 de minute în 1939, 5 ore şi 57 de minute în 1989 şi 6 ore şi 59 de minute acum. Cu alte cuvinte, bunicii noştri ajungeau mai repede la destinaţie pe această rută.

Noroc cu fondurile UE

Singurele excepţii notabile sunt traseele Bucureşti-Braşov (cel mai rapid tren face azi 2 ore şi 32 de minute, cu şapte minute mai puţin ca în 1989 şi cu ceva peste o oră în minus faţă de 1939) şi Bucureşti-Constanţa (2 ore azi, faţă de 2 ore şi 35 de minute în 1989 şi 3 ore şi 16 minute în 1939). Dar aceste performanţe au fost atinse după ce liniile dintre Capitală şi Predeal, respectiv Constanţa au fost reconstruite complet (lucrare finanţată în cea mai mare parte cu bani europeni). În total, cele două proiecte au costat aproape 1,1 miliarde de euro.

O intervenţie similară se desfăşoară în prezent pe linia Braşov-Curtici, mai exact pe traseul Simeria-Coşlariu-Sighişoara şi în judeţul Arad (între frontiera cu Ungaria şi Km 614). Refacerea totală a liniei şi a instalaţiilor (inclusiv corecţii de traseu cu noi poduri şi tuneluri) pe cele trei sectoare cu o lungime de circa 212 kilometri aflate în lucru va costa aproximativ 1,25 miliarde de euro (tot fonduri UE). Pentru sectorul Km 614-Simeria licitaţiile nu au fost încă finalizate şi se preconizează un cost maxim de 1,8 miliarde de euro, iar tronsonul Sighişoara-Braşov este estimat şi el la peste un miliard.

Având în vedere sumele necesare şi faptul că banii europeni pentru infrastructura feroviară sunt limitaţi, proiectele de reparaţie capitală vor viza doar liniile principale şi se vor întinde pe câteva cicluri financiare. Iar noi ne dorim viteză sporită şi confort începând de azi, dacă s-ar putea, şi nu doar pe magistrale. Asta mai ales că, în multe locuri, restricţiile punctuale de viteză sunt cele care lungesc timpii de parcurs, starea generală a căii de rulare şi a instalaţiilor fiind acceptabilă.

Cu frâna trasă

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2017

România, codașa Europei privind calitatea infrastructurii

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2017

Compania de Drumuri semnează primele contracte de deszăpezire

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2017

TOP 5 transportatori din România

Transporturi si Infrastructura

19 septembrie 2017

Tarom va avea un nou director general în două-trei zile

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro