CITEŞTE ŞI

Editoriale

ANALIZĂ: În România, pe drumuri expres viteza maximă LEGALĂ este de 100 km/h

Autor: |

Răscolesc în minte după o introducere pentru acest articol. Nu găsesc. Încerc să fiu serios. Încerc să analizez rațional. Nu pot. Nu pot să analizez o glumă, nici măcar dacă se numește “Master Plan General de Transport”. Nici măcar dacă e un document oficial al Ministerului Transporturilor. În definitiv același Minister din același Guvern a pus și orașul Sălaj pe-o hartă. Trebuia s-o iau în serios și pe aceea?

Poate mai bine încerc să fiu ironic. Să glumesc fin şi inteligent. Însă cum să glumeşti fin despre o manea? Cum să faci analiză stilistică pe versurile lui Florin Salam? Cum să discuţi cu profunzimea “Structurii revoluţiilor ştiinţifice” a lui Thomas Kuhn despre “Alchimistul” lui Coelho?!

De exemplu, ce să le spun eu celor care de-a valma susţin că pe drumul expres se va circula cu 120 km/h? Oare sunt singurul posesor de permis auto din ţară? Oare sunt singurul care a citit Codul Rutier care zice că pe drumurile expres viteza maximă admisă pentru autoturisme este de 100 km/h  ( Codul Rutier, Art. 50, Pct. (1), lit. a) ). Și asta este cea mai mică problemă a acestui Master Plan, dar dacă el este fondat la un nivel atât de jos şi de evident de lipsă de judecată şi de realism, ce mai putem discuta inteligent despre el?

Pentru că în ansamblul său, desenul cu carioca pe hârtie denumit pompos Master Plan General de Transport nu este doar o glumă, este o insultă la adresa logicii, a României şi a Uniunii Europene. Un plan nerealist, nefinaţabil, fondat pe premize false şi date eronate, care nu se va pune niciodată în practică. Să-l luăm în serios numai pentru că poartă semnătura unei companii altfel onorabile, AECOM? Cumva companiile mari şi onorabile de la nivel mondial reuşesc în timp ce toacă multe dintre milioanele şi miliardele noastre să eşueze lamentabil în România: Bechtel, Colas, Impregillo şi acum AECOM. Lista este desigur mult mai lungă, dar merită amintite exemplele de răsunet.

Și-atunci ce mai rămâne de făcut? Ținând cont de uriaşa miză pentru noi toţi, nu-mi rămâne decât să demontez planul din toate încheieturile şi să arăt că oricum pui problema, acest plan nu se poate realiza şi că oricum realizarea lui ar fi o imensă eroare. Într-atât este de prost acest aşa zis plan. Nu pot însă să fac asta fără să mă simt precum unul dintre cei zece filosofi care încearcă să scoată piatra aruncată de nebun în lac.

PUȚINĂ ISTORIE

De unde ideea de Master Plan? Întâi din logică şi normalitate: orice ţară ar trebui să aibă o direcţie strategică pe fiecare domeniu. Un plan de care să se ţină peste timp, dincolo de cine e la putere. Sigur că planul strategic se ajustează în timp după realitatea care se schimbă, dar direcţia principală rămâne aceeaşi peste decenii, fără schimbări radicale. În domeniul transporturilor, mai ales în cel al autostrăzilor, ţările puternice din lume au astfel de planuri coerente de mai mult de jumătate de secol. Chiar şi România are un plan făcut în 1969, care cu minime ajustări este perfect valabil şi astăzi.

Dincolo însă de logică, România s-a remarcat în ultimii 25 de ani printr-o perpetuă bâlbâială în faţa Uniunii Europene. Deşi încă din 1994 (ca să nu zicem din 1969) România şi-a asumat faţă de Europa construcţia la profil de autostradă a rutei Nădlac – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa, acest obiectiv nu a fost îndeplinit nici până astăzi. Apropo de această autostradă, doamnelor şi domnilor politicieni, doamnelor şi domnilor din Ministerul Transporturilor, CNADNR, CFR şi aşa mai departe, vă rog, nu-i mai spuneţi Coridorul IV, că saracul nu mai există din 2007! Când spuneţi Coridorul IV, înseamnă că scoateţi România din UE, pentru că acel coridor a existat exclusiv ÎN AFARA UE. În interior ruta s-a numit “Axa Prioritară 7 TEN-T Core” până în  2013, iar din 2013 Uniunea Europeană, ai cărei membri suntem,  l-a denumit “Coridorul Rin – Dunăre”. Și cu siguranţă în 2020 denumirea se va schimba din nou, atunci când se va face o nouă redefinire de politică a uniunii. Măcar cu denumirile să fim în pas cu realitatea, dacă la construcţie suntem oricum cu 20 de ani în urmă.

Aşadar, exasperată de bâlbâiala noastră, Uniunea Europeană ne-a comunicat faptul că din 2014, dacă nu avem un Master Plan asumat, nu mai primim finanţare pentru transporturi. Atenţie mare deci! Uniunea Europeană ne-a cerut să avem un plan, nu un ANUMIT plan. Uniunea Europeană nu poate legal nici să impună, nici să aprobe şi nici să respingă Master Planul României, aşa cum complet eronat s-a tot spus în ultimile săptămâni! TOT ceea ce poate face UE este să nu aprobe finanţările pentru proiectele care nu corespund priorităţilor continentale.

Aşa că din primăvara lui 2012 România a lansat licitaţia pentru redactarea Master Planului General de Transport. Ceea ce se aştepta Comisia Europeană şi oricine cu o minimă logică şi raţiune economică, era ca acest Master Plan să formalizeze direcţiile strategice existente încă din 1969 şi reconfirmate de România în mod repetat din 1994 şi până la semnarea tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Cu alte cuvinte, UE se aştepta să vadă în Master Plan autostradă de la Nădlac la Constanţa şi de la Lugoj la Calafat, plus desigur alte priorităţi româneşti racordate la aceste axe continentale.

Pagina 1 din 10
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro