Anul trecut, aproape 12 milioane de pasageri au tranzitat aeroporturile din România, arată datele Autorităţii Aeronautice Civile. Numărul lor a fost cu un milion mai mare decât cel înregistrat în 2013. Partea leului a fost şi de această dată luată de aeroportul Otopeni, pe unde au trecut 8,3 milioane de pasageri (cu aproape 700.000 mai mulţi decât în anul precedent). O creştere importantă a înregistrat şi aerogara din Cluj (plus 14%, până la aproape 1,2 milioane de pasageri), în timp ce cea din Timişoara, aflată pe a treia treaptă a podiumului, cu 735.000 de pasageri, a raportat o scădere de 2%.

Din restul aeroporturilor regionale se remarcă cele din Craiova (+247%) şi Constanţa (+150%), celelalte înregistrând creşteri mai temperate (+16% la Iaşi sau +14% la Sibiu) sau scăderi uşoare (-3% la Târgu Mureş) ale traficului de pasageri.

În vrie

Dacă aeroporturile de mai sus îşi numără clienţii în milioane sau sute de mii, sunt câteva ce se descurcă cu mai puţine zerouri. Oradea, de pildă, a avut 36.000 de pasageri deserviţi în 2014 (cu 7% mai puţin decât în anul precedent). Un alt aeroport mic aflat pe un trend descendent este cel din Arad. De la aproape 40.000 de pasageri în 2013 acesta a coborât la puţin peste 28.000 de pasageri anul trecut. Explicaţia este simplă: aeroportul din Timişoara se află la numai 50 de kilometri de Arad, distanţă care pe autostradă se parcurge în circa 25 de minute. Iar opţiunile sunt mult mai variate la vecinii din Banat.

O creştere de trafic de 20% a fost raportată pentru 2014 de aeroportul din Baia Mare. Având în vedere, însă, că vorbim de numai circa 3.500 de pasageri în plus, veştile nu mai par la fel de îmbucurătoare. Poate doar comparativ cu vecinii din Satu Mare, care au pierdut circa un sfert din clienţi, ajungând la puţin peste 12.000 (sau 33 pe zi). Dacă Tuzla (cu 21.000 de îmbarcări-debarcări anul trecut) sau Băneasa (cu 5.000) sunt aeroporturi închise publicului larg, nu la fel se poate spune despre cel din Tulcea. Acesta a deservit circa 1.200 de pasageri în 2014, adică în jur de trei pe zi!

Vechi şi nou

Compania naţională de aviaţie Tarom a avut rezultate nu tocmai încurajatoare anul trecut. Cu circa 2,1 milioane de pasageri, gradul mediu de ocupare a crescut uşor, însă tot rămâne undeva în jur de 60-62%, comparativ cu nivelul de 70-80% atins de majoritatea companiilor europene. În plus, pierderile înregistrate (aproximativ 120 de milioane de lei) nu sunt tocmai generatoare de optimism în ceea ce priveşte rezultatele prognozate pe 2015 (când pierderile ar urma să se reducă la mai puţin de 10 milioane de lei). La toate acestea se adaugă desele controverse privind managementul (Tarom a avut trei consilii de administraţie în doi ani) şi conflictele dintre conducere şi diversele sindicate. Flota veche şi pestriţă contribuie şi ea la conturarea unui viitor nu tocmai roz.

Nu la fel de prost arată cifrele pentru liderul pieţei locale, Wizzair. Cu aproape patru milioane de pasageri transportaţi în 2014 (faţă de 3,2 milioane în 2013), linia aeriană cu sediul la Budapesta continuă să se extindă în România. Wizzair va opera, începând cu 15 iunie, un zbor bisăptămânal între  Constanţa şi Londra. Compania va ajunge astfel în România la 96 de rute de pe nouă aeroporturi, către 16 ţări. „Prin intermediul noii rute de la Constanţa ne propunem să impulsionăm turismul, relaţiile de afaceri şi să permitem călătorii către Marea Neagră“, au anunţat reprezentanţii Wizzair.

Se ascute concurenţa

În ciuda rezultatelor foarte bune, cei de la Wizzair nu sunt, cu siguranţă, foarte relaxaţi. Asta pentru că, în primele zece luni de la începerea operaţiunilor de pe Henri Coandă, gigantul low-cost Ryanair a transportat deja circa 250.000 de pasageri. Ei operează în prezent patru rute din România, însă de la toamnă vor adăuga trei noi destinaţii. „Oferind şapte rute pentru iarna 2015, Ryanair va deservi încă 415.000 clienţi la Bucureşti în acest an, atingând un total de 700.000“, au anunţat reprezentanţii companiei, care declaraseră, cu doar câteva săptămâni în urmă, că doresc ca în câţiva ani să ajungă liderul pieţei.

Dar şi mai îngrijoraţi decât Wizzair ar trebui să fie cei de la Blue Air. După problemele penale ale patronului Nelu Iordache şi după insolvenţa firmei-surori Romstrade, mulţi se aşteptau la un colaps. Cu toate acestea, linia aeriană românească (preluată în 2013 de noi acţionari) a rezistat destul de bine până în prezent. Ba se pare chiar că 2014 a fost mai bun decât anul precedent atât din punct de vedere al numărului de pasageri (în jur de 1,5 milioane), cât şi al cifrei de afaceri (circa 135 de milioane de euro). ”Pentru 2015 estimăm o majorare a cifrei de afaceri cu 10 milioane de euro, în timp ce numărul de pasageri va ajunge la circa 1,6 milioane. În ceea ce priveşte flota Blue Air, aceasta va creşte cu cel puţin o aeronavă pe an în următorii cinci ani”, spunea în decembrie 2014 directorul general al companiei, Gheorghe Răcaru.

Nu la fel de bine s-a descurcat Fly Romania, compania aeriană despre care media a scris că era controlată indirect de omul de afaceri Ovidiu Tender (oficial, ea doar opera avioanele Ten Airways deţinută de Tender). La doar trei luni de la lansarea primelor zboruri interne şi externe, Fly Romania şi-a încetat activitatea şi a intrat în insolvenţă. Din fericire, vorbim despre câteva mii de bilete anulate, aşa că impactul asupra pieţei a fost nesemnificativ.