La Omniasig SA, Vintu detine un procentaj de 14,99% din actiunile companiei. Cum Omniasig SA este actionar majoritar la alti trei asiguratori – Omniasig Asigurari Agricole, Omniasig Asigurari de Viata si Agras, Sorin Vintu este implicat, ce-i drept indirect, si i activitatea acestora. Pe de alta parte, omul de afaceri detine pachetul majoritar de actiuni la alte doua companii de pe piata asigurarilor – PETROAS si ADAS. Prima dintre ele a fost ifiintata i 1998 si are sediul central la Cluj. Desi o companie mica, PETROAS are un capital social de 10 miliarde lei, icadrindu-se i prevederile Legii nr. 32/2000 privind capitalul social minim pentru categoriile de asigurari pe care le practica. La rindul ei, ADAS a obtinut avizul OSAAR (130.712) i mai 1999 si functioneaza cu sediul central i Bucuresti. Numele, preluat de la defuncta administratie a asigurarilor de stat de dinainte de 1989, a fost, se pare, unul ales cu buna stiinta de actionari: obisnuiti cu vechiul ADAS, clientii nefamiliarizati cu piata asigurarilor se vor duce acolo unde scrie, evident, tot ADAS.
Cel putin i aparenta, cifrele de piata nu confirma aceasta presupozitie. La sfirsitul lui 1999, ADAS avea icasari din prime de 31 de milioane lei, compania fiind totusi ifiintata abia de citeva luni. Avind deja mai bine de un an pe piata, sora PETROAS a reusit sa icheie anul 1999 cu icasari ceva mai mari, volumul de prime brute fiind de 13,3 miliarde. Diferentele nu se opresc aici. Toate primele icasate de ADAS au provenit dintr-o singura categorie de asigurari, respectiv cele de incendii si alte pagube la bunuri. in acelasi timp, portofoliul PETROAS a fost mai diversificat incluzind, pe linga asigurarile de bunuri, si pe cele facultative auto sau asigurarile de riscuri financiare. Pentru a icheia comparatiile, vom spune ca, avind un capital social de 23,5 miliarde, ADAS sta la acest capitol mai bine decat PETROAS (10 miliarde lei).
Cu toate acestea, ambele companii controlate de Sorin Ovidiu Vintu au icheiat anul 1999 (ultimul pentru care exista date oficiale), i pierdere, Petroas cu 3,8 miliarde, iar ADAS cu 188 milioane. Aparent de neiteles, pierderea este isa absolut normala pentru orice companie de asigurari aflata la iceputul activitatii. Investitiile initiale sunt i majoritatea cazurilor mult mai mari decit icasarile din prime.
Gelsor a cochetat cu Metropol
Sorin Ovidiu Vintu este deci, itr-un fel sau altul, actionar direct la trei companii de asigurari. Anul trecut el a fost, prin intermediul Gelsor, foarte aproape de preluarea a ica unui asigurator, compania Metropol. Dupa ce timp de citeva luni specialistii Gelsor au facut auditul companiei, Vintu s-a declarat nemultumit de rezultate. „Nu ne-a placut ce am gasit acolo. Metropol avea prea multe procese pe rol si datorii neplatite fata de asigurati”, spune omul de afaceri.
Renuntind la Metropol, Vintu n-a renuntat si la intentiile de crestere a volumului afacerilor la companiile de asigurari unde detine controlul. Conjunctura nu pare isa sa-i fie favorabila. Prin prevederile sale, noua lege a asigurarilor va selecta drastic companiile de pe piata. Actualizate periodic, limitele de capital social ar putea reprezenta un handicap important pentru firmele mici, cum sunt cele doua controlate de Sorin Vintu. Viitorul pare deci a fi al companiilor mari, iar patronul ADAS si PETROAS nu este strain de aceste lucruri. Desi nu-si afirma transant intentiile, se pare ca fuziunea celor doi asiguratori la care detine controlul este doar o problema de timp. „Ne-am gindit la aceasta varianta”, spune Vintu, „dar nu am luat ica nici o decizie concreta. Suntem ica i faza discutiilor. L?inind cont de contextul pietei, ne intereseaza, evident, optimizarea activitatii companiilor. Deocamdata fuziunea este isa doar o varianta pe care o luam i calcul si atit.”
in ceea ce priveste cele 14,99% procente din actiunile Omniasig pe care le detine i nume propriu, Sorin Vintu declara ca nu intentioneaza, deocamdata, sa renunte la ele. „La Omniasig este vorba despre o participatie speculativa. A