Unul dintre cele mai bune exemple de tradiții care se schimbă sau apar este Black Friday. Un eveniment care nu presupune decât vânzări cu reduceri,  devenit foarte important în Statele Unite ale Americii, și care a ajuns la noi doar acum trei ani, adus de eMag. Un „festival“ de celebrare a consumerismului, de sărbătorire a „shoppingului“, așteptat de fiecare dată de nenumărați clienți.

Istoria de doar trei ani a Black Friday în România a fost suficientă pentru ca vânzătorii să capete experiență. Site-urile picate de volumul mare de trafic au fost mult mai puține, comenzile s-au onorat în proporție covârșitoare (de fapt, și la două săptămâni de la încheierea primei zile de „festival“ se mai livrau comenzi), iar stocurile, suplimentate atunci când a fost nevoie. O istorioară amuzantă spune Iulian Stanciu, CEO eMag, legată de un exeperiment făcut de revelion, în urmă cu câțiva ani, când au anunțat, pe 31 decembrie, o serie de reduceri ce ar fi avut loc doar în prima noapte a anului. „Surprinzător a fost cât de mulți clienți au intrat pe site să vadă ofertele. Nu te aștepți să fie prea multă lume într-o noapte în care se presupune că stai să petreci cu prietenii și familia“, spune Stanciu.

eMag este magazinul care a adus inițial Vinerea Neagră în România. Acesta este și motivul pentru care vânzările online sunt mai mari decât cele din magazine fizice, în timp ce în SUA reducerile au fost destinate de la bun început magazinelor (la începuturi, nici nu exista comerț online). Dar un online versus offline stârnește controverse la noi, ci faptul că în timp ce în SUA Black Friday este bătută în cuie în ultima vineri din noiembrie, adică ziua de după sărbătoarea de Thanksgiving, când americanii au liber, la noi s-a devansat cu o săptămână, iar prima zi de Black Friday a fost 22 noiembrie. Decizia a fost luată tot de eMag, care a dorit să evite blocarea unei săptămâni sau mai mult din luna cadourilor pentru livrarea comenzilor.

Citiți și:

TOP 300: Omul pe care eMAG l-a făcut celebru și bogat

„La noi, anul acesta, Black Friday era prea aproape de 1 decembrie, care este Ziua Națională. Am preferat să evităm aglomerarea inclusiv într-o zi care ar fi trebuit să fie liberă, de aceea am mutat cu o săptămână“, spune Iulian Stanciu. Evident, mișcarea a fost copiată de majoritatea competitorilor, cum ar fi evoMag, elefant.ro, Altex, Domo, F64, TinaR, miniprix etc. Iar Vinerea Neagră s-a transformat în Săptămâna Neagră, pentru că reducerile au continuat până pe 29 noiembrie, iar în horă au intrat inclusiv supermarketurile sau magazinele de mobilă, adică Ikea, Cora, Carrefour, și altele.

Mercedes Clasa E la reducere

O premieră, anul acesta, a fost introducerea la vânzare a autoturismelor. Mai exact, 63 de mașini și-au găsit loc în oferta eMag după ce comerciantul a reușit să încheie contracte cu branduri precum Mercedes, Mitsubishi, Hyundai, Ford și Dacia. După cum a precizat și șeful Dacia, reducerea (de ordinul a câtorva mii de euro) a intrat în bugetul de publicitate al companiei, nefiind vorba de o reducere prezentă în showroom. Toate mașinile prezente au avut o acoperire enormă în presă și pe mediile de socializare, ceea ce justifică reducerile acordate. De altfel, un autoturism Mercedes Clasa E 220 CDI Sedan a fost și cel mai scump produs comercializat de Black Friday în România, mai exact 45.000 de euro, preț la care s-a ajuns după un discount de 12.600 de euro. Altfel, cele mai căutate produse au fost cele electronice, în principal tablete și smartphone-uri, dar și laptopuri, televizoare și electrocasnice mici sau incorporabile. Cererea de electrocasnice mari a fost cu circa 10% mai mică decât cea de anul trecut, dar s-au vândut în schimb jucării și cărți. Probabil a contat apropierea de Moș Nicolae, iar părinții s-au aprovizionat din timp cu produse achiziționate mai ieftin.

Tableta la putere

Vânzările totale de „săptămâna“ Black Friday au depășit 50 milioane euro. Campioni sunt cei de la eMag, cel mai mare retailer online, cu un total de 23 milioane euro, generate după mai mult de 31 milioane vizite, dintre care 450.000 au venit de pe telefonul mobil. Tabletele au fost în top, cu pete 40.000 de unități vândute, urmate de telefoane cu 30.000, televizoare cu 10.000, camere foto și video cu 12.000 și 45.000 de electrocasnice. Retailerul, deși este cunoscut pentru produsele electronice, a vândut inclusiv 10.000 de jucării și 17.000 de cărți. 

Flanco, magazin „offline“, unde Iulian Stanciu este principalul acționar, a reușit vânzări de 16 milioane euro, după ce aproximativ 750.000 de vizitatori au intrat în unul dintre cele 82 de magazine. Domo și Altex s-au ținut aproape (de la Altex nu avem cifrele finale), cu vânzări de puțin peste 15 milioane lei în cazul Domo și cel puțin la fel de mult și la Altex.

Cel.ro, un alt retailer online, a încheiat cu vânzări de circa 3 milioane euro, iar cele mai vândute produse au fost laptopurile. Marketonline a avut vânzări de aproximativ 1,8 milioane euro, cu 10.000 de comenzi (față de 12.000 la cel.ro), iar evoMag a adunat 1,6 milioane euro în cele trei zile de vânzări, adică puțin peste 10% din cifra de afaceri. Și F64, magazin nișat pe zona foto-video, a avut vânzări de circa 2 milioane euro, aproape dublu față de vânzările de anul trecut.
La promoții au participat și distribuitorii de software, fiind disponibile reduceri pentru aplicații de la toți producătorii de antivirus, de programe de la Microsoft până la Autodesk, ca și alte servicii IT (cum ar fi programele de contabilitate). Putem spune că vânzările au fost un succes și pentru statul român, care va încasa cel puțin 20 milioane euro sub formă de TVA doar din vânzările pe care am reușit să le contabilizăm. O sumă foarte bună pentru doar câteva zile de celebrare a consumerismului.

Numărul mare de produse din oferta de Black Friday și reducerile în valoare totală de 10 milioane euro au dus la dublarea comenzilor față de anul trecut.
Iulian Stanciu, CEO eMag

63 de autoturisme au fost scoase la vânzare, în premieră, de Black Friday, iar 60 dintre ele și-au găsit proprietari

23 milioane euro este vânzarea făcută de eMag de Black Friday, nivel care situează magazinul online pe primul loc în topul comercianților

Acest articol a apărut în ediţia print numărul 49 a revistei Capital din săptămâna 9-15 decembrie 2013