Tel Drum nu poată intra nici în procedura lichidării și nici în procedura insolvenței

Această măsura a fost luată la momentul trimiterii în judecată la Tribunalul București. Ea a reprezentat o continuare a măsurilor preventive stabilite de către DNA în acest dosar de corupție, încă din faza anchetei penale.

„În temeiul art. 493 al. 4 C.p.p. menţine măsura preventivă a interdicţiei iniţierii procedurii de dizolvare sau lichidare a persoanei juridice prev. de art. 493 al. 1 lit. a C.p.p., luată faţă de inculpata S.C. TEL DRUM S.A. (cu sediul în mun. Alexandria, str. Libertăţii – prelungire, nr. 458 Bis, judeţul Teleorman, CUI 2695680). Prezenta încheiere se comunică la O.N.R.C, precum şi la Tribunalul Teleorman, Secţia Civilă. In baza art 275 alin 3 c.p.p. cheltuielile judiciare avansate de stat rămân in sarcina statului. Cu drept de contestaţie în 24 de ore de la comunicare. Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 21.07.2022”, a stabilit Tribunalul București.

În dosarul de corupție al șefilor și al foșilor șefi de la Tel Drum, instanța supremă a rămas în pronunțare pe data de 24 iunie și a stabilit ca decizia motivată să fie dată abia pe data de 18 august.

În acest dosar, procurorii DNA de la Secția de Combatere a Infracțiunilor Asimilate Infracțiunilor de Corupție au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a următorilor inculpați:

  • S.C. TEL DRUM SA (persoana juridică), PITIȘ PETRE și VIȘAN MIRCEA, reprezentanți ai S.C. TEL DRUM SA: fiecare pentru săvârșirea infracțiunii de folosire sau prezentare cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, cu consecințe deosebit de grave;
  • S.C. WFA IMPEX SRL (persoana juridică), ION FLORIAN, reprezentant al persoanei juridice WFA IMPEX SRL și NEDA FLOREA, reprezentant al S.C. TEL DRUM SA: fiecare pentru complicitate la săvârșirea infracțiunii de folosire sau prezentare cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, cu consecințe deosebit de grave;

Pe data de 18 august va fi luată decizia instanței privind dosarul de corupție Tel Drum

În rechizitoriul transmis Tribunalului București, anchetatorii notau că în anul 2015, Ministerul Fondurilor Europene a admis la contractare un proiect propus de societatea comercială TEL DRUM SA în cadrul programului „Creșterea Competitivității Economice”, finanțat din fonduri europene. În cadrul proiectului, TEL DRUM SA urma să achiziționeze o „stație mobilă de mixturi asfaltice pentru creșterea competitivității economice a SC TEL DRUM SA”. Proiectul trebuia implementat până la data de 31 decembrie 2015.

La data de 2 septembrie 2015, Tel Drum SA a publicat pe site-ul www.fonduri-ue.ro anunțul de achiziție de bunuri (stația mobilă), iar în urma derulării etapelor din procedura de atribuire a contractului de furnizare bunuri a fost declarată câștigătoare firma WFA Impex SRL.

După depunerea cererii de rambursare din luna februarie 2016, beneficiarul TEL DRUM SA a primit, în cadrul proiectului, suma nerambursabilă de 4.849.375 lei, sumă apropiată de valoarea maximă eligibilă, din care majoritatea, respectiv suma de 4.170.462,5 lei provenind din fonduri europene.

În rechizitoriu se arată că, în cadrul proiectului finanțat din bani europeni, reprezentanții Tel Drum SA, inculpații Vișan Mircea, Petre Pitiș și Neda Florea și reprezentantul WFA Impex SRL, inculpatul Ion Florian, au încălcat regulile privind derularea procedurii de atribuire a contractului de furnizare și au întocmit documente care atestau fapte și împrejurări nereale (documente utilizate ulterior în obținerea fondurilor nerambursabile) în sensul că:

  • au simulat procedura de atribuire, reprezentanții Tel Drum SA fiind în realitate cei care au negociat prețul și condițiile achiziției utilajului de la firma furnizoare, în timp ce WFA Impex SRL a fost doar un interpus scriptic în procedură; această societate nu avea nici experiența și nici capacitatea de a furniza utilajul în mod independent;
  • au dat firmei WFA Impex SRL informațiile privind derularea proiectului, condițiile de participare și documentația tehnică înainte de publicarea anunțului de cerere de oferte, prin aceasta eliminând caracterul concurențial al procedurii de atribuire;
  • au întocmit și au depus declarații privind lipsa conflictului de interese între reprezentanții beneficiarului și ofertant deși WFA Impex SRL era într-o situație de afiliere cu Tel Drum SA iar între Petre Pitiș, Neda Florea și Ion Florian era atât o relație profesională cât și una personală, WFA Impex SRL funcționând ca o societate satelit pentru Tel Drum SA;
  • au mărit în mod nejustificat valoarea devizului general depus de WFA Impex SRL, Tel Drum SA fiind de acord să achite suma de 200.000 lei fără TVA pentru amenajarea terenului deși terenul era deja amenajat și cimentat, suma de 560.000 lei pentru montaj asistență pentru montaj (desi acesta se făcea sub îndrumarea furnizorului principal și cu muncitorii de la Tel Drum SA) și suma de 871.840 lei pentru cheltuieli diverse și neprevăzute;
  • au întocmit procesele verbale cu privire la derularea procedurii de atribuire și nota justificativă de atribuire cunoscând că procesul de atribuire este simulat și că în cauză există un conflict de interese care ar fi dus la eliminarea ofertantului WFA Impex SRL din procedura de achiziție; procesele verbale respective au fost utilizate ca documente justificative pentru cererea de rambursare;
  • au întocmit procesele verbale de predare-primire, recepție și punere în funcțiune, consemnând aspect nereale în cuprinsul acestora, deși la momentul întocmirii documentelor utilajul nu era complet montat și nici nu era pus în funcțiune; procesele verbale au fost utilizate ca documente justificative pentru cererea de rambursare;
  • au întocmit, semnat și depus cererea de rambursare din data de 9 februarie 2016 în care este precizată, în mod nereal, perioada 15.09.2015-31.12.2015 ca perioadă de referință pentru finalizarea proiectului și faptul că regulile privind ajutorul de stat, achizițiile publice, protecția mediului și egalității de șanse au fost respectate;
  • au întocmit raportul final al proiectului, pentru perioada de referință 23.12.2015-09.02.2016 în care se precizează, în mod nereal, că beneficiarul a realizat toate activitățile prevăzute a fi realizate prin proiect cu respectarea clauzelor prevăzute în contractul de finanțare și sunt menționate ca justificative procesele verbale de predare-primire și punere în funcțiune a stației;