Pe harta amatorilor de croa­ziere, românii sunt in­sig­nifianți. Sau, mai bine spus, n-au prins încă gustul luxului la bordul unui pachebot. Din 100 de milioane de oameni care au ales în ultimii cinci ani o croazieră, doar câteva zeci de mii au fost români. „În prezent, vindem 10%-15% din totalul pachetelor de vacanță comercializate în România. Cu tarifele practicate în prezent de către operatorii de croaziere, s-ar putea ajunge la 60% din totalul vacanțelor vândute“, spune Ioan Basea, proprietarul agenției croaziere.net care, la nivelul anului 2011, a vândut aproximativ 10.000 de pachete la bordul navelor. „Dacă mă bazez pe datele din fiecare an, aș spune că și anul acesta mă aștept la o creștere de 15% a numărului de turiști care vor opta pentru croaziere“, completează Basea. 
Ce face anul 2012 mai special pe segmentul croazierelor? Liniile speciale de croazieră aruncă pe piață tot felul de oferte, astfel că se găsesc tarife reduse și cu 50% față de anii de boom economic 2007/2008. Coincidență sau nu, românii au simțit acest trend și au început să fie deschiși la astfel de concedii. Potrivit lui Ioan Basea, un român cheltuie, în medie, 750 de euro pentru o crozieră, tarif care include și biletul de avion până în țara de plecare în crozieră (cel mai adesea Italia, Spania), cazarea în cabinele pachebotului, respectiv bacșișul obligatoriu de 50 de euro de la bord. „Aceasta este suma medie, pentru că la bordul vaporului, un român cheltuie între 300 și 5.000 de euro pentru alte servicii precum băutura alcoolică și cadourile“, explică reprezentantul croaziere.net.
 
Ce preferă românii
Marea Mediterană, șapte nopți, tarif mediu. Acestea sunt de referință pentru românii care aleg o croazieră. Potrivit reprezentanților din industria turismului, aceștia se întorc anual pentru o altă destinație, astfel încât mulți dintre clienții agențiilor sunt cel puțin la a doua vacanță la bordul unei nave. „Se cer, de asemenea, fiordurile norvegiene, țările baltice, Caraibe și Alaska. Începe să se observe o creștere a cerinței pentru croazierele tematice pentru iubitorii de șah, poker, chiar și vacanțe pentru adulți. Acestea din urmă sunt mai scumpe, în condițiile în care cabina costă 3.000 de dolari“, spune Basea. 
Și dacă tot vorbim de croaziere scumpe, spre deosebire de anii trecuți, românii s-au domolit în a arunca cu banii pe cabine de lux. Potrivit proprietarului croziere.net, anul acesta, cea mai scumpă croazieră contractată de un client a fost în valoare de 8.000 de euro. Turistul a optat pentru o croazieră pe Mediterana centrală, de est și de vest, cu o durată de 16 zile. Anul trecut, cele mai scumpe pachete vândute au fost de aproximativ 14.000 de euro. „Cei mai  mulți preferă croazierele de șapte nopți-opt zile. Este opțiunea specifică pentru întreaga industrie, nu doar pentru români“, conchide Ioan Basea.

8.000 de euro este prețul celei mai scumpe croaziere vândute anul acesta unui român. E vorba de o deplasare pe Marea Mediterană
”Cu tarifele practicate în prezent de către operatorii de croaziere, s-ar putea ajunge la 60% din totalul vacanțelor vândute.”
Ioan Basea, croziere.net