Piaţa românească de echipamente medicale este estimată în acest an la 394 milioane de dolari, în creştere cu 9,4% comparativ cu valoarea din 2009, de 360 milioane de dolari, iar până în 2015 ar putea creşte până la 610 milioane de dolari, potrivit firmei britanice de cercetare a pieţei Espicom.

În lei, piaţa de profil ar putea ajunge în acest an la 1,16 miliarde de lei.

Astfel, suma alocată pe cap de locuitor în acest an pentru achiziţionarea de astfel de echipamente este de 18 dolari, conform datelor furnizate de Espicom.

„Valoarea acestei pieţe este comparabilă cu cea a Ucrainei. În termeni de fonduri alocate pe cap de locuitor, piaţa românească este similară cu cea a Rusiei”, se arată în datele Espicom.

Previziunile companiei de cercetare Espicom pentru următorii cinci ani indică o rată de creştere de 9,2% şi atingerea valorii de 610 milioane de dolari (1,69 miliarde lei) în 2015, respectiv 29 de dolari pe cap de locuitor.

„Aceasta este o rată importantă de creştere, dar trebuie ţinut cont de faptul că se realizează pe o bază scăzută”, se arată în studiu Espicom.

Produse din import

Compania de cercetare britanică mai notează că România nu are o industrie a echipamentelor medicale dezvoltată, 90% din produsele din piaţă fiind aduse din import.

„Dependenţa României de importuri în domeniul echipamentelor medicale indică o lipsă a tehnologiei, dar şi a capitalului pentru producţie la nivel intern. Importurile ar putea creşte în continuare, din cauza deficitului de echipamente de înaltă tehnologie, dar şi pe fondul necesarului de renovare a spitalelor. Sectorul privat, care achiziţionează cele mai moderne echipamente şi costisitoare, rămâne mic, dar numărul de unităţi private de sănătate este în creştere treptată”, se explică în datele companiei de cercetare.

Potrivit Espicom, în acest an, segmentul de echipamente medicale va atinge 3,8% din bugetul total alocat pentru sistemul de sănătate, respectiv 0,2% din PIB. Raportat la piaţa mondială de profil, vânzările din România reprezintă doar 0,1%.

Pe categorii, consumabilele reprezintă 22,9% din piaţă (90 milioane de dolari), imagistica de diagnostic 19,4% (76 milioane de dolari), produsele stomatologice au o cotă de 9,9% din piaţa de profil (39 milioane de dolari), iar produsele ortopedice şi implantabile 14,2% (56 milioane de dolari).

Totodată, Espicom estimează că segmentul consumabilelor va ajunge până în 2015 la o valoare de 130 milioane de dolari, cel al imagisticii de diagnostic la 107 milioane de dolari, iar produsele stomatologice vor însuma 61 milioane de dolari. Produsele ortopedice şi implantabile vor atinge în 2015 o valoare de 86 milioane de dolari.

Pe piaţa românească de profil sunt prezente companii precum Siemens, Fresenius Medical Care România, grupul Medicare, Top Diagnostics, deţinută de Roche România, şi Johnson & Johnson.

SURSA: Mediafax