Astra Vagoane Călători va propune Guvernului iniţierea progamului „Rabla” şi la vagoanele de călători, la un cost mediu de 500.000 de euro pe unitate, a declarat, marţi, preşedintele companiei, Valeriu Blidar, citat de Mediafax.

„Cu aceleaşi sume cheltuite pentru modernizare, CFR îşi poate reînnoi parcul de vagoane, renunţând la programul ineficient de reparaţie, cu vagoane noi”, a spus Blidar la evenimentul „Zilele Feroviare”, organizat de Asociaţia Industriei Feroviare.

Potrivit acestuia, CFR Călători are în plan modernizarea a circa 1.000 de vagoane, care ar putea fi înlocuite cu altele noi, în 2 ani şi jumătate.

„Programul poate începe imediat după aprobare, urmând ca CFR Călători să predea vagoanele vechi la fier vechi, cu banii de acolo să ne dea nouă avansul, iar noi le facem unele noi”, a explicat preşedintele Astra Vagoane Călători.

Astfel, compania va fabrica boghiul şi carcasa, care însumează 40% din valoarea vagonului, iar restul companiilor de profil ar putea fabica celelalte componente.

„Prin acest program, putem face ca toţi angajaţii din sectorul feroviar să aibă de lucru, aşadar putem spune că programul poate fi şi unul de protecţie socială”, a mai spus Blidar.

UPDATE: Statul român nu este interesat

„Statul român ar fi interesat mai mult să bage bani în infrastructura feroviară, nu în vagoane”, a declarat, pentru Capital.ro, subsecretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Instrastructurii (MTI), Constantin Axinia.

Potrivit acestuia, ideea implementării unui program de tip „rabla” şi în cazul vagoanelor de călători este una bună, însă reabilitarea infrastructurii este prioritară, iar bnii trebuie orientaţi spre această direcţie.

Axinia a adăugat că „degeaba ai vagoane noi, dacă nu ai pe unde să circuli cu ele şi esti restricţionat la 50 de kilometri pe oră”.

Reprezentantul MTI a mai spus că deşi vechimea media a vagoanelor aflate în folosinţă este de circa 25 – 30 de ani, 60, poate chiar 70% dintre acestea au fost recondiţionate fiind astfel aduse la standardele actuale din toate punctele de vedere.

„Când spun că au fost recondiţionare, nu mă refer la faptul că au fost vopsite şi atât. Au avut parte de modernizări atât la interior, din punct devedere al confortului pasagerilor, cât si tehnic, pentru a asigura siguranţa şi calitatea transportului”, a adăugat Constantin Axinia.

UPDATE 2: CFR Călători e pregătită

„Orice fonduri investiţionale îndreptate spre înnoirea fondulu de material rulant sunt bine venite pentru CFR Călători. Noi suntem pregătiţi pentru acest program dacă va fi aprobat”, a declarat, pentru Capital.ro, directorul general adjunct al companiei, Alexandru Dumitrescu.

Acesta a subliniat însă că un astfel de program este unul foarte amplu, care nu ţine de administraşie, ci de patronat şi presupune un efort bugetar însemnat pentru deducerea cheltuielilor.

Pe de altă parte, Dumitrescu a precizat că recondiţionarea unui vagon costă jumătate din preţul unui vagon nou.

„Preţurile variază desigur, în funcţie de vagoane. Un vagon modern poate costa între 800 de mii şi un milion de euro, în funcţie de dotări”, a mai spus reprezantantul CFR Călători.