APCE: Diana Buzoianu vrea să oprească complet programele „Rabla” și „Casa Verde 2025”

Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (APCE) acuză noul ministru al Mediului, Diana Buzoianu, că vrea să oprească complet programele „Rabla” și „Casa Verde 2025”. APCE spune că aceste programe ar putea fi înlocuite cu unele inutile, cum ar fi „Rabla Feroviar”, doar ca să mute banii care erau pentru oameni către o companie de stat aflată în faliment: CFR Călători.

Potrivit unor surse de încredere ale APCE, Diana Buzoianu (USR), împreună cu partenerii de guvernare, ar vrea să oprească programele „Rabla” și „Casa Verde 2025”. Asociația care a transmis această informație spune că e o decizie cinică, prin care banii care ar fi trebuit să ajute românii vor fi redirecționați către o companie de stat cu mari probleme financiare: CFR Călători.

Dacă aceste planuri devin realitate, spun ei, Diana Buzoianu va fi cunoscută ca cel mai tânăr ministru care a desființat cele mai bune programe de mediu din ultimii 10 ani. Sub pretextul unei „analize” sau a unor „scenarii”, noua ministră – care, spun ei, nu are experiență în energie sau mediu – urmărește oprirea completă a ajutoarelor pentru panouri fotovoltaice, baterii, pompe de căldură sau schimbarea geamurilor și ușilor exterioare la case.

APCE: 120.000 de români riscă să piardă sprijinul pentru energie verde

Președintele Asociației Prosumatorilor spune că noua ministră a Mediului, Diana Buzoianu, nu cunoaște detaliile unor programe din PNRR, dar tot vorbește despre „dublă finanțare”, fără să știe exact despre ce e vorba. El afirmă că doamna ministru a spus, cu indiferență, că „nu o interesează urgențele mici”, fiind preocupată doar de „imaginea de ansamblu”.

Președintele mai spune că peste 120.000 de gospodării au beneficiat până acum de programul „Casa Verde Fotovoltaic”, cu o putere instalată de peste 1.000 MW, ceea ce a ajutat la reducerea facturilor și la independența energetică a oamenilor.

În loc ca 3,2 miliarde de euro să ajungă la cetățeni pentru panouri solare, baterii, pompe de căldură, mașini noi sau ferestre eficiente, banii riscă să fie redirecționați către un proiect numit Rabla Feroviar”, considerat inutil și condus de o instituție fără rezultate, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Dacă această propunere se aplică, oamenii nu vor mai putea deveni mai independenți energetic, nu vor putea stoca energie sau furniza surplusul în rețea – ceea ce afectează întreaga comunitate.

ANPC cere păstrarea tuturor programelor

ANPC mai spune că CFR a primit deja 1,3 miliarde de euro pentru trenuri, dar rezultatele au fost aproape zero. Asociația pune mai multe întrebări către ministră:

  • Pe ce linii vor circula trenurile noi, dacă doar 37% din rețea e electrificată?
  • Unde sunt banii dați anterior pentru modernizarea trenurilor?
  • Când ați mers ultima oară cu trenul, doamnă ministru, și cât a durat călătoria?
  • De ce sunt pedepsiți oamenii care vor să producă energie curată, pentru a salva o companie de stat ineficientă?

ANPC cere public păstrarea tuturor programelor „Casa Verde”, „Rabla”, baterii, pompe de căldură și termopane, cu eventuale îmbunătățiri – nu anularea lor. Ei spun că românii nu trebuie să sufere din cauza greșelilor făcute de politicieni și de companiile de stat care nu funcționează.

ANPC mai menționează că nu a primit niciun răspuns la cererea de audiență trimisă către ministrul Mediului.

„Ba chiar vorbeşte de o dublă finanţare, considerând anumite programe prin PNRR, a căror derulare nu o cunoaştem nici noi, nici dânsa… Noul ministru al Mediului, doamna Diana Buzoianu, ne declara cinic: ”Nu ne interesează nişte urgenţe micuţe, deoarece noi, la minister, stăm cu ochii pe imaginea mai mare.”…

Peste 120.000 de prosumatori au beneficiat până acum de ”Casa Verde Fotovoltaic”, cu o putere instalată cumulată de peste 1.000 MW şi este singurul program guvernamental care a redus concret facturile la energie ale cetăţenilor, contribuind real la semi-independenţa energetică a gospodăriilor din România.

Cine vor fi posibilii beneficiari ai fondurilor? O sinecura din Ministerul Transporturilor? CFR calatori? În loc ca 16,4 miliarde de lei (3,2 miliarde de euro) să ajungă la cetăţeni pentru Autoturisme, baterii, pompe de căldură, fotovoltaice sau termopane, banii urmează, conform surselor să fie îngropaţi printre altele într-un aşa-numit program ”Rabla Feroviar” — un proiect inutil, condus de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), o sinecură politică fără rezultate reale.

Dacă aceasta propunere intră în vigoare, peste 120.000 de gospodării vor pierde oportunitatea de a deveni semi-independente energetic, de a instala baterii de stocare care ar putea ajuta la echilibrarea retelelor şi de a injecta surplusul de energie verde şi ieftina in retea pentru ceilalţi consumatori.

CFR a mai primit 1,3 miliarde de euro în ultimii ani pentru locomotive şi vagoane. Rezultatul? Aproape zero. Pe ce infrastructură vor circula aceste trenuri noi, dacă liniile ferate nu sunt electricate decat in procent de 37% si nu permit viteze mai mari de 50 km/h, uneori maxim 30 km/h? ( mentiune tehnica: Locomotivele electrice functioază doar conectate la reteaua de alimentare de 27.KV – daca ea există…) Unde sunt banii anteriori alocaţi pentru modernizarea parcului feroviar? Când aţi călătorit ultima dată cu trenul, doamnă ministru, şi cât a durat? De ce sunt pedepsiţi cetăţenii interesaţi să producă şi să stocheze energie curată, pentru a salva un sistem ineficient?.

Cerem public menţinerea integrală a programelor, Casa Verde Fotovoltaic, Baterii, Pompe de căldură şi Termopane, Rabla aşa cum au fost anunţate şi finanţate prin Fondul pentru Mediu cu imbunatatirea lor viitoare. Românii nu trebuie să plătească preţul pentru eşecurile repetate ale politicienilor si ale companiilor falimentare de stat”, au transmis cei de la APCE.