Suprataxa obligatorie în CFR

După un gest rar de devotament față de echipa sa favorită, un artist sibian s-a trezit în mijlocul unei situații absurde, chiar în ziua de Paște. Antonio Andrei Mihail, instrumentist la Filarmonica de Stat din Sibiu, a pedalat peste 500 de kilometri până la Constanța pentru a susține echipa FC Hermannstadt în meciul cu Farul Constanța. Drumul înapoi însă, care ar fi trebuit să fie o simplă călătorie cu trenul, s-a transformat într-un episod umilitor.

După efortul considerabil din Sâmbăta Mare, Antonio a ales trenul ca variantă de întoarcere acasă. La ghișeul CFR, însă, casiera a refuzat să îi vândă un bilet și pentru bicicletă – nici măcar nu i-a permis achitarea unei taxe pentru bagaj suplimentar. Artistul a urcat totuși în tren, însoțit de alți doi bicicliști, dar doar cu biletul său personal. Situația a degenerat în halta Brădet, aflată la 110 kilometri de Sibiu.

Artistului i s-a cerut să plătească o suprataxă

Conform relatării făcute publice de Antonio pe Facebook, șeful de tren i-a cerut o suprataxă de 75 de lei pentru bicicletă. Cum nu mai avea la el decât 46 de lei, insuficienți pentru a acoperi această sumă, a fost invitat să coboare – el și bicicleta lui – din tren.

„Mi s-a propus, nici mai mult, nici mai puțin, suprataxa de 75 de lei sau să las bicicleta jos din tren ca să îmi ca să îmi continui călătoria, de către șeful de tren. Menționez că aș fi plătit acești bani, dar la momentul în care scriu mai am fix 46 de lei, bani care poate mi-ar fi ajuns dacă nu plătesc în regim de suprataxă”, a scris Antonio Andrei Mihail în plângerea pe care a înregistrat-o imediat după ce a fost dat jos din tren, în halta Brădet.

Nemulțumit de felul în care a fost tratat, instrumentistul a adresat o reclamație oficială conducerii CFR, în care solicită rambursarea contravalorii biletului și scuze publice pentru incident. De asemenea, el atrage atenția asupra lipsei serviciilor pentru bicicliști pe o rută turistică esențială, precum Brașov – Sibiu, și cere implementarea unor măsuri clare pentru călătorii cu biciclete.

„În consecință, pe lângă banii pe biletul Brașov – Sibiu, înapoi, integral, compania CFR Călători să implementeze servicii noi în acest sens și să emită un comunicat oficial în care să-și ceară scuze public pentru comportamentul inadecvat al angajatului lor. Acest înscris va fi totodată înaintat și Protecției Consumatorului, Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Poliției Române și oricărui organ de presă interesat”, a mai notat Antonio Andrei Mihail în reclamația înregistrată în atenția conducerii CFR la halta de mișcare Brădet pe 20 aprilie 2025.

Un semnal de alarmă pentru infrastructura feroviară

Reclamația a fost înregistrată oficial pe 20 aprilie 2025 și transmisă către Protecția Consumatorului, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Poliția Română și presa. Antonio Andrei Mihail susține că nu dorește doar rezolvarea unui caz personal, ci tragerea unui semnal de alarmă privind tratamentul aplicat călătorilor care aleg transportul feroviar, dar care nu se încadrează în scenariile birocratice standard ale CFR.

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA
SURSA FOTO: cfr.ro

Transportul bicicletelor cu CFR

Pentru a putea transporta o bicicletă nepliabilă, călătorii trebuie să se asigure că trenul ales dispune de vagoane special amenajate pentru acest tip de bagaj. Aceste vagoane au spații suficient de mari pentru a permite depozitarea bicicletelor. Fiecare vagon de acest tip are un număr limitat de locuri pentru biciclete, iar o persoană poate transporta o singură bicicletă. Înainte de a călători, este recomandat ca bicicliștii să consulte programul trenurilor și să se asigure că trenul dorit are capacitatea necesară.

Pentru transportul bicicletelor nepliabile, există tarife stabilite în funcție de distanța parcursă. Tarifele variază de la 7,50 lei pentru distanțe de până la 60 km până la 26 lei pentru călătorii ce depășesc 500 km. Aceste sume sunt valabile pentru toate tipurile de trenuri care permit transportul bicicletelor, indiferent de rangul acestora. Bicicliștii care doresc să transporte o bicicletă nepliabilă trebuie să achite acest tarif la casa de bilete.

Pe de altă parte, bicicletele pliabile pot fi transportate gratuit în vagoanele de clasa 1 și a 2-a, la fel ca și schiurile, ca bagaje de mână, cu condiția să nu ocupe spațiul altor călători. Acestea trebuie să fie depozitate în limita spațiului disponibil pentru bagaje de mână. Este important de menționat că bicicletele cu roțile demontate nu sunt considerate pliabile și sunt tratate ca bagaje voluminoase, având astfel costuri suplimentare de transport, scrie CFR Călători pe site-ul oficial.