Programul Rabla, suspendat pentru doi ani. Guvernul redirecționează fondurile către proiecte PNRR
Decizie cu impact major asupra pieței auto din România: Programul Rabla va fi suspendat integral în următorii doi ani, în urma unei decizii luate la nivel guvernamental, confirmată pentru Antena 3 CNN de surse oficiale. Fondurile vor fi realocate către obiective strategice din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), într-un efort de a optimiza cheltuielile publice și de a atinge țintele de reducere a emisiilor de carbon.
Un program cu tradiție, pus pe pauză
Programul Rabla atât componenta clasică, cât și Rabla Plus se află în cel mai lung blocaj din ultimele două decenii. Suspendarea vine după ce Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat, pe 18 iunie, oprirea tuturor programelor de finanțare, inclusiv a sesiunii destinate persoanelor fizice, programată pentru 19 iunie.
Potrivit surselor guvernamentale, decizia este una strategică și vine în contextul restricțiilor bugetare impuse la nivel central. Bugetul Rabla va fi redirecționat către investiții considerate prioritare în cadrul PNRR proiecte cu „impact mai mare în reducerea emisiilor de carbon”.

Toate ministerele vor face tăieri
Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a transmis că, în actualul context bugetar marcat de reduceri la nivelul tuturor ministerelor, este necesară o reorientare atentă a fondurilor disponibile către proiectele care pot aduce cel mai mare beneficiu.
„În momentul de faţă, ştim cu toţii că vor fi tăieri de la toate ministerele. Va trebui să vedem cum ducem banii să fie folosiţi cât mai eficient şi pe proiectele care au cel mai mare impact de reducere de emisii”, a afirmat Diana Buzoianu.
Oficialul a precizat că toate programele finanțate prin AFM vor fi reevaluate, cu scopul de a selecta doar acele inițiative care justifică alocările publice în contextul actual.
Suspendarea Rabla lovește în planurile românilor
Suspendarea Rabla lovește direct în planurile a zeci de mii de români care mizau pe primele de casare pentru a achiziționa mașini noi, mai puțin poluante. În 2024, peste 80.000 de persoane au beneficiat de subvenții prin cele două componente ale programului Rabla Clasic și Rabla Plus. Valoarea primelor de casare era cuprinsă între 7.000 și 12.000 de lei, în funcție de tipul vehiculului.
Absența acestui sprijin în următorii doi ani ar putea încetini semnificativ procesul de reînnoire a parcului auto național, care rămâne unul dintre cele mai îmbătrânite din Uniunea Europeană. În paralel, lipsa stimulentelor ar putea pune presiune suplimentară pe segmentul auto electric, deja afectat de costurile ridicate și ritmul lent de dezvoltare a infrastructurii.
O analiză de eficiență la nivelul întregii strategii AFM
Oficial, Ministerul Mediului va demara o analiză amplă a tuturor programelor AFM atât a celor în derulare, cât și a celor planificate. Obiectivul: identificarea acelora care pot fi menținute și adaptate în noile condiții bugetare.
Este de așteptat ca rezultatele analizei să redefinească întreaga politică de stimulente de mediu pentru perioada 2025–2026, în funcție de performanțele reale și de eficiența în atingerea obiectivelor climatice asumate la nivel european.