Decoruri în culori aprinse, prezentatoare agreabile: la prima vedere, canalul de televiziune ungar Dikh TV se aseamănă cu posturile concurente, cu talk-show-uri, emisiuni de gătit şi programe pentru copii, însă sloganul lansat de echipa micului studio anunţă diferenţa: ‘Despre romi, însă nu doar pentru romi!’, relatează miercuri AFP.

Dikh TV – ‘priveşte’ în limba romani – este primul canal al romilor din Ungaria. Începând din luna septembrie anul trecut, milioane de abonaţi pot descoperi universul acestei minorităţi, recent vizată de retorica populistă a premierului Viktor Orban, notează sursa citată.

Fondatorul său, Elek Balogh, în vârstă de 48 de ani, cu mustaţă şi barbişon fin întreţinute, vrea ‘să prezinte cultura şi tradiţiile romilor unui public mai larg’, a declarat el pentru AFP în timp ce lucra între două cadre pentru a schimba decorul.

Programele sunt încă înregistrate într-un centru cultural al romilor din Budapesta, iar un contract semnat recent cu o agenţie de publicitate deschide noi orizonturi. Afaceristul român Radu Nicolae Morar a investit şi el în proiect. Acesta deţine Tematic Media Group din Ungaria şi este cunoscut în România pentru lansarea postului tv pentru copii Minimax, vândut ulterior grupului american AMC.

Circa 20 de persoane au fost angajate la postul de televiziune care va funcţiona într-un nou studio profesional din aprilie şi, ‘în această etapă, perspectivele de dezvoltare arată mai degrabă pozitive’, a afirmat redactorul-şef al unui site de media ungar, Daniel Szalay, potrivit Agerpres.

‘Ne propunem să creăm o generaţie de intelectuali romi’, a afirmat prezentatoarea Fruzsina Balogh, 26 de ani.

În Ungaria trăiesc circa 750.000 de romi

Populaţia de romi din Ungaria reprezintă 7,5% din cei zece milioane de locuitori şi peste 80% dintre ei trăiesc sub pragul sărăciei, potrivit Eurostat. Ca de altfel în toată Europa centrală, ‘prea mulţi adolescenţi romi renunţă la şcoală fără a avea o diplomă’, a afirmat Bernard Rorke, expert la Centrul European pentru Drepturile Romilor.

În 2015, când şi-a lansat proiectul pe YouTube, Elek Balogh şi-a propus să aducă în prima plan comunitatea sa, ‘obosită’, în opinia sa, de stereotipurile vehiculate.

‘Mass-media generalistă ne arată doar într-o lumină proastă’, afirmă Balogh, căruia nu-i plac programele săptămânale destinate romilor de la televiziunea publică maghiară, prea puţin vizionată în opinia sa. ‘Tot ce este pozitiv este ignorat’, a mai spus el.

‘Dikh TV refuză în mod deliberat să facă politică’, a adăugat Balogh.

‘Este important ca Dikh TV să prezinte o viziune nuanţată a romilor aşa cum se văd ei, în contextul concentrării mass-media în mâinile oligarhilor pro-guvernamentali’, a afirmat expertul Bernard Rorke.