Il saluta si incepu sa-i recite obisnuita introducere a operatorilor sociologici: „Stiti, efectuam un sondaj”… De data asta obiectul cercetarii consta in obiceiurile de vacanta ale italienilor in strainatate. Operatorul insa nu-si gasise omul potrivit. Studiosul pasager era un politehnist care tocmai isi incheiase o bursa la Ljubljana si se-ntorcea acasa. Intrebarile despre petrecerea vacantei, despre cele mai simpatice distractii si cele mai placute amintiri – aproape toate se duceau in gol. Era – cum se zice – un subiect care se excludea el insusi din orice esantion. Bietul om se dusese-n Slovenia ca sa-nvete, nu ca sa petreaca. Cu toate acestea, operatorul parea sa-si noteze sarguincios totul, zambitor si extrem de binevoitor. Intrebarile curgeau una dupa alta, din ce in ce mai inadecvate. Studentasul raspundea mereu politicos: „Nu stiu,… poate,… eventual”, oarecum stanjenit de insistenta cu care celalalt ii demonstra ca el, practic, nu facuse nimic in strainatate, ca pierduse cel mai frumos sezon turistic ca un soarece de laborator…
In cele din urma, cand schimbul de replici atinsese culmea incomunicabilitatii, chestionatorul s-a incumetat sa scoata din tasca un film foto frumos impachetat, si sa i-l inmaneze chestionatului: era o oferta speciala al al unei binecunoscute marci de material fotografic. Coala pe care s-ar fi aflat chestionarul ramasese necompletata. Tot sondajul fusese un pretext, un simulacru, un rol pe care tanarul sampler publicitar il jucase cu maiestrie. Intrebarile nu serveau culegerii unor date, ci crearii unei anumite ambiante in mintea consumatorului, favorabile promovarii produsului. Ce daca dialogul lor se dovedise nefericit din start? Discutia despre timpul petrecut nu era decat o trambulina catre proiectele petrecerilor viitoare… Pe langa filmul-esantion gratuit, consumatorul trebuia sa primeasca si impulsul de a-l folosi, pe cai extrem de persuasive.
Ce mai! „La ei” epoca fetitelor sclifosite, cu zambet profesional, care iti recita fara chef un text publicitar, a intrat de mult in istorie. Acum sampling-ul e interactiv! E un adevarat spot teatralizat in care esti implicat fara voie. Chiar si cel mai dezinteresat individ, cat timp corespunde publicului-tinta, poate fi atras in joc. Impresia „spotului” trait pe propria-i piele nu i se va sterge imediat; gratitudinea pentru micul cadou i se va adauga, iar in vacantele urmatoare va sti cu siguranta ce film sa-si puna-n aparat…
Florin Dumitrescu, copywriter