Transelectrica, Transgaz, Romgaz, Electrica și Alsa Boutiques. Vedeţi vreo legătură între cele patru companii de stat din energie și retailerul de mărci de lux, care deține pe piața românească francizele Max Mara, Ermenegildo Zegna, Emporio Armani, Coccinelle și Pal Zileri? Da, există una: totate vor fi listate pe piața de capital.

„Sper să fim cotați la Sibex până în toamnă, cel mai târziu în septembrie. Am demarat deja procedurile specifice. Suntem în faza de due diligence (analiză financiară – n.red.)“, dezvăluie, în exclusivitate pentru Capital, Srdjan Kovacevic, proprietarul Alsa Boutiques, companie cu afaceri de trei milioane de euro.
Apare o întrebare firească: într-o perioadă în care investitorii nu prea mai au curaj să parieze pe indicii bursieri și nici să cumpere acțiuni, utilități și SIF-uri, toate aceste instrumente de tranzacționare fiind trase în jos de criza financiară, care ar fi logica unei asemenea mișcări? „E o confirmare a optimismului meu, dacă vreți“, e categoric Kovacevic. „Există potențial și interes pentru lux, dar lipsește un pic de curaj și un pic de capital. Dacă depășim partea ce ține de curaj, capitalul s-ar putea strânge prin bursă“, explică omul de afaceri sârb decizia de listare la Sibex, de unde speră să atragă banii necesari pentru extindere. Conducerea Bursei de la Sibiu confirmă posibilitatea listării, dar nu oferă niciun detaliu în plus. Deocamdată, nu se știe care va fi valoarea ofertei și nici prețul la care se va vinde un titlu Alsa Boutiques. Ceea ce poate spera Srdjan Kovacevic este „să atragem în jurul a un milion de euro din vânzarea către investitori mai mici a 30% din acțiunile companiei… sau cel mult 50%“.

Oportunitățile neașteptate ale crizei

De ce și-ar include investitorii în portofoliu, pe lângă bănci sau companii petroliere, un retailer de modă de lux? „Când vorbim de piață de lux în România, încă ne raportăm la București și atât. Adevăratul boom urmează“, are un prim argument Kovacevic, care anticipează o „creștere agresivă pe viitor“. Pe ce se mai bazează? „Sunt oportunități în vremuri de recesiune“, răspunde el scurt, adăugând că investițiile se fac acum la valoarea reală, nu la cea potențială, viitoare, aşa cum se întâmpla în urmă cu doi-trei ani, plus că „şi România va urma traseul altor țări est-europene“. De altfel, chiar cifrele de vânzări încă foarte mici – „Retailul de modă e singurul sector din industria luxului care nu a atins maximul de dezvoltare, vorbim de cifre cumulate de vânzări undeva la doar 10 mil. euro. Există cel puțin încă 20 mil. euro cheltuiți de români în străinătate, iar dacă jumătate din ei sunt convinși că merită să cheltuiască local, atunci piața se va dubla“ –, constituie și motivul pentru care Kovacevic repetă aproape obsesiv că „paharul nu e plin“. „Mai e spațiu suficient (…) În prezent, toată piața de fashion de lux a României e cât un terminal al aeroportului Heathrow“, completează el.

Mai bine emitent pe bursă decât împrumutat la bancă

Alsa Boutiques va deveni societate deschisă pentru a avea acces la capitalul necesar dezvoltării la nivelul atins de companii similare din țările est-eu­-
ropene – „În Polonia, Max Mara are peste 20 de magazine, iar noi avem unul singur. Mi-e foarte clar că nu exploatăm la maximum branduri ca Max Mara sau Zegna, poate doar în proporție de 50%-70%“.

Când vine vorba despre criză, Kovacevic spune fără ezitare: „Cei puternici supraviețuiesc și preiau cotă de piață de la cei mai slabi. Inclusiv la mine am simțit că Zegna a luat o parte din clienții de la Pal Zileri, care e un competitor și are dezavantajul că e mai puțin cunoscut. Nu e criză pentru toți“. Pe de o parte, ar avea motive să spună asta. Tocmai a terminat de amenajat spațiul pe de Calea Victoriei ocupat de Stefanel timp de aproape două decenii, unde va reloca Max Mara. E o investiție de peste jumădate de milion de euro, fără stocul de marfă. „Schimbarea de poziție a fost îmbinată cu schimbarea de chirie. Vom mai aveam un magazin, Weekend By Max Mara, pe care îl deschidem în septembrie și care va fi unit cu cel principal printr-un pasaj de trecere“, precizează Kovacevic. Plus că, anul trecut, a apărut în portofoliul retailerului și franciza Emporio Armani. „Rezultatele sunt puțin sub așteptările noastre, dar clienții au nevoie de timp să se lămurească exact ce fel de produs pot găsi acolo. Speram la vânzări de 1,1 mil. euro și am făcut un milion“, comentează el evoluția monobrandului.

Proprietarul Alsa Boutiques nu plănuiește să mai „închirieze“ și alte branduri în 2012; în viitorul apropiat se gândește să ducă brandul Max Mara și în provincie.
„Clujul va fi pregătit pentru branduri de lux. Probabil și Timișoara, Constanța“, detaliază el. În acest context, „bursa este cea mai ieftină variantă de finanțare. În loc să plătim comisioane la bănci, mai bine plătim cotă-parte din profit la investitori“, adăugă el. Și, până la urmă, nici nu este atât de rău să fii emitent, dacă te uiți la experiența retailerilor europeni listați cu care Alsa Boutiques împarte sau va împărți piața.

De exemplu, capitalizarea bursieră a britanicilor de la Burberry – francizorul Global Eye este pe ultima sută de metri cu deschiderea primului magazin din țară -, depășește 3 mld. de euro. Logica de business a lui Srdjan Kovacevic spune că în retail avem de-a face cu un business de volum, iar numele din portofoliul companiei lui sunt suficinet de sonore cât să aibă abilitatea de a genera volume inclusiv pe piața de capital.

Prima listare a unui retailer de lux pe bursă

„Listarea e o operațiune interesantă, dar riscantă. E o idee curajoasă, însă ce cumpără investitorul? Încrederea în retailer? Atât?“, se întreabă designerul Irina Schrotter, cu experiență nu doar în industria de modă de lux, ci și pe bursă (deține 1,8% din acțiunile Sibex), comentând noua politică a Alsa Boutiques. Mărturisește că și-a pus problema listării propriei sale firme, dar „toate la timpul potrivit“.  „Poate funcționa, e una din variantele de a atrage capital pentru firme în condițiile în care, din păcate, cu băncile din România nu se poate lucra. Băncile sunt mult mai interesate să finanțeaze statul, nu zona privată. Totuși, cred că mai avem de așteptat câțiva ani buni până să defilăm cu succes și pe podiumul bursei“, adaugă Schrotter, care investește de câțiva ani pe piețele de capital, „nu mult, câteva sute de mii de euro, dar care dau randamente mai bune decât dacă banii ar fi fost ținuți în bănci“. În România pariază, de obicei, pe acțiuni la firme mari, iar pe bursele internaționale este atentă la tot ce înseamnă ecologie și energie verde.

Chiar dacă Alsa Boutiques e o com­panie mică, Srdjan Kovacevic nu e speriat de actuala volatilitate de la bursă și crede că va atrage investitori. Dincolo de orice altceva, pentru el e important că are acum un business stabil. „Nu vânez profitul imediat. Și nu mă feresc să fiu transparent“, spune businessmanul sârb.
Nu-i plac nici speculațiile, nici afacerile de moment. Preferă afacerile de viitor aflate în raza lui de interes, planurile bine calibrate și filosofia pașilor siguri. O confirmare în plus că, în businessul cu branduri de lux, lansările se pregătesc cu două sezoane înainte.

Adevăratul boom în fashionul de lux urmează. Și nu va avea soarta imobiliarelor sau a sectorului auto, pentru că a crescut solid și sănătos.

Srdjan Kovacevic, Alsa Boutiques

Sibex vs BVB

  • „Bursa de la Sibiu are potențial de dezvoltare mai bun. E foarte activă în lansarea de noi instrumente“, motivează Srdjan Kovacevic de ce nu-și listează compania la București. Cu ce se poate lăuda Sibex?
  • Volumul de tranzacționare în perioada februarie 2009-2012 a ajuns la 340.555 de contracte futures și opțiuni cu o valoare de puțin peste 2,6 mld. de lei. Depozitarul Sibex tocmai a semnat acordul de legătură cu Depozitarul Central din Polonia – KDPW și acum sunt posibile listările duale între Sibex și Varșovia.
  • Pe piața spot sunt listate, deocamdată, doar două companii (Sibex și Prodplast    Imobiliare), dar „ne întâlnim cu cel puțin doi posibili emitenți în fiecare lună și vom dezvolta piața spot“, sus­ține Ovidiu Petru, directorul general adjunct al Sibex.
  • Intens speculate sunt produsele externe: Dow Jones (s-au realizat de la lansarea din primavara lui 2010 peste 1 milion de contracte), contractele cu activ suport pe prețul unciei de aur și al petrolului și derivatele valutare (Eur/Usd).
  • În total, luna septembrie a atras un volum-record de tranzacționare la Sibex – peste 200.000 de contracte futures rulate, o creștere de 400% față de aprilie, cea mai slabă lună din acest an, și mai mult cu peste 60%, comparativ cu septembrie 2010.

Alsa Boutiques, în câteva cifre
5 Numărul magazinelor monobrand administrate de Alsa Boutiques, toate deschise pe Calea Victoriei, unde s-au adunat majoritatea mărcilor de lux care au intrat pe piață. Primul monobrand cu titlu oficial Max Mara a fost deschis la sfârșitul lui 1999.

3 Valoarea medie, în mii euro, a investiției pe metru pătrat într-un magazin de lux al retailerului. Perioada medie de amortizare a investiției este de trei-cinci ani.

1 Valoarea medie, în mii euro, a bonului de cumpărături pe sezon. Alsa Boutiques are în baza de date aproape 4.000 de clienți, dintre care 700 sunt „fideli, cumpără constant“.

3 Cifra de afaceri, în mil. euro, înregistrată de Alsa Boutiques în 2011. Pentru anul în curs Srdjan Kovacevic estimează o creștere de 10% – „2012 va fi un an de consolidare. Max Mara și Zegna vor avea în continuare cele mai bune cifre“.

20 Marja de profit, în procente, din industrie. „Nu e un sector extrem de profitabil. Depinzi mult de cei care sunt mai puternici ca tine, adică de producătorul care îți dă franciza, de cel care îţi închiriază spațiul (…)“, afirmă Kovacevic.