Ministrul delegat pentru IMM-uri, turism și mediul de afaceri, Maria Grapini, se plângea, recent, că nu­mărul de IMM-uri raportat la mia de lo­cuitori este de trei ori mai mic decât media europeană. Ce nu a spus ministra IMM-urilor este că firme noi se înființează destul de multe în fiecare an, însă multe dintre ele dau faliment înainte de a împlini un an. Și nu se referă nici la faptul că statul ar putea ajuta IMM-urile, dar nu prin facilitatea de credit, ci prin reduceri ale taxelor și impozitelor.  Datele Institutului Național de Statistică arată că procentajul de firme noi raportat la nivelul anului 1995, când existau 388.180 firme, este de peste 30% în ultimii zece ani. Vârful a fost atins în 2008, când rata de creare a fost de 42,4%, dar chiar și în 2011, ultimul an din raportul INS, procentajul a fost de 36,1%, echivalentul a 140.083 firme noi. Jumătate dintre acestea, 47,3%, au fost înterprinzători individuali, iar restul, 52,7%, societăți comerciale. 

O treime dintre firme stau degeaba

Numărul mediu de angajați, în 2011, la întreprinzătorii individuali a fost de 1,7, în timp ce la societățile comerciale cifra urcă până la 3,7. Pare puțin, dar să nu uităm că vorbim de întreprinderi mici și mijlocii, care totalizează circa 420.000 de firme, ceea ce înseamnă că angajează un total de peste un milion de persoane. Adică mai bine de o treime din totalul angajaților din sectorul privat (și vorbim doar de angajații cu carte de muncă, nu de cei fără acte). 

Un procentaj destul de mare din firmele nou-înființate dispar în primul an de activitate. În 2011, procentajul a fost de 9,1%, în scădere de la 9,8% în 2010 și de la 17% în 2009. De altfel, se remarcă o oarecare stabilitate în ultimii trei ani față de perioada dinainte, cu o pondere a închiderilor de circa 10% față de 20% sau mai mult. Problema este mai degrabă în zona firmelor active sau inactive. Doar între 60% și 70% rămân active la un an după înființare, la nivelul lui 2011 fiind 63,4%. Restul, între 20% și 30% din total, rămân firme înființate, dar inactive. În timp ce majoritatea celor care înființează o nouă firmă au cel puțin studii liceale (60%), după grupe de vârstă cele mai multe IMM-uri sunt create, în 2011, de cei între 30 și 39 de ani, cu o pondere de 35,5%. Pe locul secund, cu o pondere de 20%, sunt cei sub 30 de ani, iar cei între 40 și 49 de ani totalizează 27,3%. Cei între 50 și 59 de ani ocupă o pondere de 12,8%, iar cei peste 60%, de 4%.

De apreciat, de altfel, curajul celor aflați de vârsta pensionării de a încerca antreprenoriatul.  Cele mai mari probleme legate de ofertă semnalate de IMM-urile noi sunt cele legate de lipsa de resurse, 76,9%, în timp ce lipsa clienților sau clienți care plătesc cu întârziere se regăsește la 53% dintre firme. O altă problemă semnificativă este cea a accesului limitat la credite, semnalată de 39,7%, dar, în acest caz, este greu de crezut că o firmă cu doar câteva luni de activitate poate primi vreun credit bancar. În zona problemelor legate de cerere, cea mai mare problemă este cea a concurenței mari (76,6%), în timp ce clienții cu fonduri reduse creează dificultăți pentru 64,2%. De asemenea, 4,1% reclamă faptul că firma este prea puțin cunoscută, dar în acest caz vina aparține mai degrabă antreprenorilor care nu știu să își facă reclamă. Însă „inabilitatea în marketing“ este invocată de doar 32,5% dintre antreprenori.