Cu cat puterea de convingere si cunostintele sale despre oameni sunt mai mari, cu atat sansele lui de a castiga 10–15 milioane lei pe luna sporesc. Cu un salariu de baza completat de un comision gras, agentul incaseaza bani la incheierea unui contract, dar si ori de cate ori clientul achita o prima de asigurare. Astfel ca un agent care a muncit pe rupte cativa ani si are deja o retea de cunostinte, este prieten cu jumatate dintre acestea si nu mai trebuie sa se agite prea tare. Castigul este garantat. Ca este profitabil sa practici aceasta meserie si ca domeniul este in plina expansiune o dovedeste existenta celor 73 de societati de asigurare. Putine la numar, daca tinem cont ca in SUA sunt 2.000 de companii care practica numai asigurari de viata, la o populatie de 11 ori mai mare decat cea a Romaniei. Insa daca un american se asigura la 100.000 USD, un roman va incheia o asigurare de 5.000–10.000 USD.
Numai una dintre companii, Asirom, are 1.700 de agenti angajati si 7.000 colaboratori. Pentru recrutarea lor sunt folosite doua metode: anunturile in ziare si reteaua personala de cunostinte a fiecarui angajat. Directorul de resurse umane, dna Elena Stoicescu, precizeaza ca la Asirom selectia se face pe baza unui interviu, in care candidatul este rugat sa se prezinte pe el insusi. „Daca nu poate face asta, nu va putea vorbi nici despre firma noastra si nici despre caracteristicile fiecarui produs. Dar daca se descurca bine la interviu si pe deasupra este sociabil, amabil, convingator si cu o infatisare placuta, va fi selectat.
Proaspetii absolventi ai diverselor facultati au toate sansele sa se afirme, caci pentru postul de agent nu-ti trebuie experienta si, in plus, numai 10% din potentialul pietei este acoperit acum”, afirma dna Stoicescu. Dupa aceea, viitorul agent urmeaza un curs gratuit in cadrul firmei, invatand diferite lucruri, de la istoricul firmei la piata de asigurari si de la tehnici generale de prezentare la tehnici de vanzari. Secretul unui agent de succes este abilitatea de a depista care sunt problemele clientului si de a demonstra ca exista solutii pentru acestea. Activitatea de consultant sau agent de asigurari presupune contactarea zilnica a unui numar mare de persoane, asa ca rabdarea si capacitatea organizatorica sunt alte doua calitati. Veniturile unui agent sunt strict corelate cu eficienta activitatii pe care o desfasoara. Cat munceste, atat castiga. Este singura meserie in care primesti bani pentru munca depusa de mai multe ori. Esentiala este dorinta de a reusi. Perspectiva in cariera a unui agent care aduce firmei multi bani, deci este un om valoros, este avansarea la postul de inspector sau lider de grup, post in care el coordoneaza activitatea a sase pana la zece agenti si incaseaza un anumit comision din toate veniturile obtinute de acestia din asi-gurari. In cazul in care isi dovedeste calitatile si in acest post, poate avea sansa de a fi numit sef de sucursala, iar dupa aceea, sef de filiala.
Pentru acest post nu va trebuie experienta
Emilian Onesciuc lucreaza de cinci ani la Interamerican. „Eu trebuie sa fiu extrem de bine organizat, pentru ca altfel nu apar rezultate. Zilnic, contactez telefonic sase pana la zece persoane si imi stabilesc intalniri cu ele pentru a doua parte a zilei. La birou, daca e vorba de oameni de afaceri sau acasa, daca asa doresc ei. O discutie dureaza cel mult o ora, timp in care prezint produsele, firma, incerc sa aflu care sunt problemele clientilor si le spun care sunt caracteristicile si avantajele produselor noastre. Incerc sa imbin produsele noastre cu nevoile lor. La sfarsit, ei trebuie sa fie convinsi ca nevoile lor de protectie sunt acoperite si pentru banii platiti primesc serviciul optim. Programul incepe la 8 dimineata si se termina la 8 seara sau mai tarziu, daca intalnirea are loc la domiciliul clientului. Este o activitate ideala pentru o persoana foarte sociabila, care doreste sa nu depinda de altii si sa-si porneasca o cariera pe cont propriu. Singura investitie necesara este propriul efort. Am beneficiat acum cinci ani, cand am venit aici, de un training foarte bun. La inceput am fost foarte reticent. Cum puteam sa stiu daca firma va prospera? Am verificat la Ministerul Finantelor, iar apoi am vorbit cu cativa oameni care calatorisera in Grecia si in final m-am decis sa colaborez cu firma. Am tot timpul programul facut pentru trei-patru zile inainte. Stiu pe cine sun, cu cine ma intalnesc, pentru cine fac o oferta, la cine ma duc sa incasez banii, sa innoiesc contractul. Singura dificultate, care pana la urma este „sarea si piperul” acestei meserii, este ca trebuie sa fii bine dispus, amabil, politicos, optimist. Au loc concursuri periodice intre agenti, finalizate cu premii din partea companiei. Mentalitatea romanilor este problema; oamenii sunt foarte refractari la ideea de asigurare, pentru ca societatile de asigurari sunt asimilate cu gauri negre. Principalul obstacol la castigarea clientului este nu lipsa banilor, ci neincrederea in sistemul legislativ din Romania. Totul depinde de prestatia agentului, de cat de bine pregatit si de convingator este. Eu sunt de formatie inginer electronist. La inceput a fost greu, am apelat la cunostinte – multi mi-au spus: „Daca peste sase luni mai esti la firma, inchei asigurare”.     

Portret robot de agent ideal

· sociabil, politicos, amabil
· este ambitios si increzator in fortele sale
· nu se lasa demotivat de un esec
· vesnic optimist si bine dispus
· are rabdare sa asculte oamenii
· bine organizat
· are o putere de convingere extraordinara
· are o infatisare ingrijita si placuta
· cunoaste foarte bine firma pentru care lucreaza si produsele acesteia