Comisia Europeană a invitat Google să răspundă acum la această constatare preliminară, făcută după o investigație antitrust de doi ani, înainte de a se ajunge la o constatare definitivă.

Google riscă o amendă de 10% din veniturile anuale globale

În cazul în care Comisia Europeană își menține punctul de vedere după aceea, ar putea aplica o amendă de până la 10 % din veniturile anuale globale ale Google.

„Comisia Europeană a informat Google cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia compania a încălcat normele antitrust ale UE prin denaturarea concurenței în sectorul tehnologiilor publicitare.

Comisia contestă faptul că Google și-a favorizat propriile servicii tehnologice de afișare a publicității online în detrimentul furnizorilor concurenți de servicii tehnologice de publicitate, al agenților de publicitate și al editorilor online.

Google este o companie tehnologică multinațională din SUA. Serviciul emblematic al Google este motorul său de căutare Google Search.

De asemenea, Google operează și alte servicii populare, cum ar fi platforma de streaming video YouTube sau sistemul de operare mobil Android.

Principala sursă de venituri a Google este publicitatea online: vinde spații publicitare pe propriile site-uri și aplicații; și intermediază între agenții de publicitate care doresc să își plaseze anunțurile online și editorii adică site-uri și aplicații ale unor terți, care pot furniza astfel de spații.”, a informat Comisia Europeană.

Google ar fi putea afecta concurența loială în industria publicității online

Vicepreședintele Comisiei, Margrethe Vestager, care conduce activitățile antitrust ale UE, a declarat: „Suntem îngrijorați de faptul că Google ar fi putut denaturat în mod ilegal concurența în industria publicității online, cunoscută și sub numele de adtech. Este destul de rar să cerem o cesiune și nu am cerut-o încă”.

Cu toate acestea, opinia preliminară a Comisiei a fost că cesionarea este singura soluție adecvată, având în vedere că Google este „dominantă pe partea de cumpărare, dominantă pe partea de vânzare” a pieței de publicitate online.

Mai exact, comisia a observat că Google nu numai că oferă instrumente digitale pentru plasarea de anunțuri online sub formă de bannere pe pagini web, video, audio, imagini și text, dar acționează, de asemenea, ca un intermediar pentru agenții de publicitate și editori pentru a obține anunțuri pe ecranele calculatoarelor și ale telefoanelor mobile.

Reacția Google

Vicepreședintele Google pentru publicitatea globală, Dan Taylor,  a afirmat că „nu suntem de acord” cu anunțul Comisiei „și vom răspunde în consecință”.

Acesta a subliniat că Google este hotărâtă să „creeze valoare” pentru agenții de publicitate pe o piață „extrem de competitivă” și a declarat că „investigația comisiei se concentrează pe un aspect restrâns al activității noastre de publicitate”.

Google este o filială a gigantului tehnologic american Alphabet, care a raportat venituri la nivel mondial de 76 de miliarde de dolari în ultimele trei luni ale anului 2022.