Primele zece agenţii de turism au avut, în 2009, o cifră de afaceri cumulată de peste 220 de milioane de euro, în scădere cu circa 20% faţă de anul prece­dent.

Anul trecut a fost unul dificil pentru marile agenţii de turism. Conform calculelor realizate de Capital pe baza răspunsurilor primite din partea turoperatorilor, primele zece agenţii au avut anul trecut, în total, o cifră de afaceri de peste 220 de milioane de euro, cu aproximativ 20% sub cea din anul precedent, dar aproape de valoarea aferentă anului 2007 (221 de milioane de euro). Exprimată în lei, scăderea a fost de aproximativ 10%. Ca şi în anii precedenţi, liderul agenţiilor de turism, din punctul de vedere al cifrei de afaceri, a fost Happy Tour, companie aflată în portofoliul fondului spaniol de investiţii GED Capital Investment. În 2009, cifra de afaceri estimată a agenţiei a fost de 40-42 de milioane de euro, în scădere cu circa zece milioane de euro faţă de 2008.

Mai puţine deplasări de afaceri

Anul trecut, diferenţa a făcut-o turismul de afaceri, multinaţionalele fiind primele care au tras semnalul de alarmă în privinţa crizei. „Cele mai mari scăderi le-am înregistrat pe partea de business travel, deoarece corporaţiile au fost primele care au reacţionat la criză, micşorând numărul deplasărilor sau optând pentru pachete mai ieftine“, explică Lucian Boronea, managerul companiei Accent Travel. Afirmaţia sa e însă contrazisă de reprezentanţi ai turoperatorului J’info Tours, agenţie care şi-a menţinut cifra de afaceri tocmai datorită acestui segment. „Am avut o scădere în zona de leisure, dar aceasta a fost  compensată de creşterea de pe segmentul de business, lucru care ne-a ajutat să ne menţinem la acelaşi nivel ca în 2008. Am câştigat deja doi mari clienţi la nivel internaţional, cu un buget de călătorii pentru România de peste 1,5 milioane de euro“, spune Aurel Pavel, unul din acţionarii agenţiei.

Dacă majoritatea companiilor au pierdut sau au stagnat, există şi agenţii care au acumulat profit în an de criză. Christian Tour, specializată pe turismul de recreere, raportează venituri de 15 milioane de euro, cu cinci milioane mai mult decât în anul precedent. „Am avut o creştere a profitului cu 20% şi pentru că am negociat preţuri foarte bune la hoteluri de patru şi cinci stele“, spune Cristian Pandel, managerul turoperatorului. 

O afacere profitabilă în 2009 a avut şi Touring Europabus. „Interesant la noi este creşterea semnificativă a profitabilităţii, cu toate că cifra de afaceri a scăzut“, spune Dragos Anastasiu, proprietarul agenţiei. În 2009, turoperatorul a înregistrat o cifră de afaceri de circa 11 milioane de euro, dar Anastasiu menţionează că a raportat la Finanţe doar comisionul încasat.Pentru acest an, ţinând cont de aceste date şi de previziunile agenţiilor de turism, se întrevede o perioadă mai bună. „Mă aştept la o creştere de 15%, datorată în principal extinderii reţelei de revânzători, noilor corporaţii cu care colaborăm şi lansării unei platforme online de rezervări“, afirmă Boronea. 

Grecia, vedeta verii

195-46706-capital_16.jpgÎn strategia lor de a reveni pe plus, agenţiile de turism vor miza pe oferte speciale, precum croazierele, rezervările timpurii, dar şi pe turismul în zone accesibile din punctul de vedere al tarifelor, precum Grecia, unde criza mai severă i-a împins pe hotelieri să aplice discounturi importante. „Noi mergem pe destinaţii precum Grecia, Turcia, Spania sau Austria“, spune Lucia Morariu, director general al Eximtur, agenţie de top, cu afaceri de 32 de milioane de euro în 2009.

În România sunt aproximativ 3.000 de agenţii de turism, din care circa 800 sunt membre ale Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

15% este procentul maxim de creştere a afacerilor pe care unele agenţii de turism îl estimează pentru 2010. Multe s-ar mulţumi şi cu o stagnare

Pe minus
Profitul marilor agenţii de turism a scăzut, în medie, anul trecut cu 10%. Managerii acestora pariază însă pe recuperare în 2010