În urmă cu 13 ani, când a decis să se mute în România, nu era deloc străin de mediul de business de la noi. Stefano Iervolino ne vizitase deseori, în calitate de turist. Cu atât mai mult cu cât tatăl lui, Antonio Iervolino, conducea o companie aeriană low-cost. Mărturisește că i-a plăcut așa de mult România, încât a început să pună la punct un plan de business, care s-a concretizat, câțiva ani mai târziu, într-un portal pentru rezervarea de bilete de avion. Este vorba despre agenția de turism  online Fly Go.

”În Italia nu am găsit starea necesară pentru business. Aici mă simt acasă”, spune el. Începutul a fost timid – o agenție mică la Piața Unirii (București) -, dar investiția consistentă: circa 100.000 euro. Cu alte cuvinte, ca să pună pe picioare afacerea, a alocat atât bani, cât și timp. ”Lucram foarte multe ore pe zi. Mă trezeam la 5 dimineața”, mai oferă el un amănunt.

Lucrurile au evoluat într-o direcție bună, așa încât, la un moment dat, a luat decizia să ducă afacerea și în Italia, să deschidă și acolo ”ceva”. ”Afacerea am început-o aici, dar Italia a crescut destul de repede, creștere susținută de puterea de cumpărare a italienilor. Astăzi, generează 80% din vânzările totale”, explică antreprenorul. Admite că, deși România are un potențial foarte mare de dezvoltare, totuși în ultimul timp, s-a concentrat mai mult pe țara sa natală.

Vânzări de 50 mil. euro în 2018

În cifre, vânzările au atins 40 de milioane de euro anul trecut (un plus de 20% față de 2016) și datorită diversificării serviciilor adiționale biletelor de avion, cum ar fi introducerea în ofertă a categoriei de city break. Ce așteptări are pentru anul acesta? Ei bine, ”în mod sigur”, volumul de tranzacții va depăși 50 de milioane de euro în cele trei țări în care operează: România, Italia și Spania (țară pe care a abordat-o mai târziu).

„Principala linie de investiții în 2017 a fost îmbunătățirea experienței clienților, din momentul achiziției unui serviciu și pe tot parcursul derulării acestuia, indiferent dacă vorbim de un zbor cu avionul sau de un pachet complet de vacanță”, mai spune el. Și încă o precizare: biletele de avion au continuat să fie cele mai cumpărate produse turistice în 2017, când compania a vândut circa 200.000 de bilete. Un avans semnificativ a fost înregistrat pe destinațiile interne, unde a vândut cu aproximativ 30% mai mult. „Tendința a fost susținută de dinamizarea pieței și deschiderea de noi rute interne, pe fondul intrării mai multor companii aeriene pe acest segment”, completează Stefano Iervolino.

 

Investiție în ceva nou

Ce plănuiește pentru mai departe? Ei bine, oricât de îndrăzneț ar suna, Iervolino vrea să își ducă cifra de afaceri la 100 de milioane de euro, dublu față de valoarea estimată în 2018. Pe de o parte, această estimare este susținută de flexibilitatea turistului român, iar pe de alta de dorința turistului italian de a cumpăra cât mai multe vacanțe. 

O altă direcție pe care și-ar dori să meargă, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, este ”investiția într-o zonă montană, cu ape termale”. Desigur, ar fi o investiție într-un domeniu care are legătură cu turismul, dar dintr-un alt unghi, unul cu totul nou pentru Iervolino.

Nu ar fi prima oară când ar încera ceva nou. Antreprenorul a mai cochetat, în trecut, cu alte domenii. De pildă, a avut un restaurant, timp de un an, undeva prin centru, dar care nu a mers așa cum și-ar fi dorit. ”Asta a fost o greșeală pe care am facut-o. Ca să meargă, ar fi trebuit să stau acolo zi de zi”, punctează el. Și încă ceva: în 2014, a investit într-un multibrand de modă de lux, care a adus pe piața locală branduri precum Burberry,  Armani, Moschino, Dolce&Gabbana sau Calvin Klein. Dar și aici este o altă poveste.

Potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), numărul societăţilor româneşti cu capital italian era, la data 30 aprilie 2018, de 46.137 (pondere 21,25%), cu un capital total investit (investiţii directe) de 2,37 miliarde de euro (locul 6, pondere 5,45%). Dintre acestea, sunt active peste 23.400 de companii (neradiate din Registrul Comerțului). De asemenea, anul trecut,au fost inregistrate la ONRC, 1.468 de companii noi, cu capital din Italia.

Cât despre valoarea schimburilor comerciale între România şi Italia, anul trecut a fost estimată la circa 14 miliarde de euro, fiind cea mai mare valoare înregistrată în ultimii zece ani, comforn previziunilor Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat.