Numărul turiştilor aşteptaţi să sosească pe ţărmul Mării Negre în acest an este cu 25% mai mare decât în 2006, iar încasările pe care mizează litoralul sunt estimate la 500-600 milioane de euro. Cum se potriveşte socoteala autorităţilor cu ofensiva declanşată de bulgari, greci şi turci?

Cele mai ieftine pachete turistice de pe litoral sunt circa 50-60 de euro pentru trei nopţi, iar cele mai scumpe, 450 de euro pentru şapte nopţi. Dacă facem o medie, rezultă 250 de euro per pachet. „Suma de 300 milioane de euro reprezintă o cifră realistă, ţinând cont că toate încasările din turism ale României sunt de circa un miliard euro, iar litoralul deţine 41% din capacitatea de cazare a ţării“, spune Traian Bădulescu, consilier de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Anul trecut, litoralul a adus încasări de aproximativ 200 de milioane de euro, sub nivelul înregistrat în 2005. Dar anul acesta concurenţa generată de ofertele turistice ale vecinilor, după deschiderea frontierelor, va fi şi mai puternică.

Bulgarii şi grecii vor primi anul acesta câte 250.000 – 300.000 de turişti din ţara noastră, aproximativ 25% din numărul total de turişti români, iar Turcia va atrage alţi 50.000-60.000 de români. Mulţi dintre cei care aleg litoralul bulgăresc sunt turişti de weekend, tocmai cei pe care se bazează şi litoralul nostru. „Turismul de weekend este în creştere şi ne vom orienta către optimizarea lui“, declară Lucia Morariu, secretar de stat în Ministerul pentru IMM, Comerţ şi Turism.

Se pare că autorităţile au renunţat la ideea de a mai susţine România ca pe o destinaţie turistică nemaipomenită. Din experienţa campaniilor de promovare desfăşurate în ultimii ani, se poate observa ca turiştii străini nu se dau în vânt după salba de staţiuni autohtone. Anul trecut, din cei 900.000 de turişti prezenţi pe litoral, doar 60.000 au fost străini. În sezonul estival 2007, sunt aşteptaţi ceva mai mulţi, dar chiar şi aşa numărul lor nu este satisfăcător. „Din păcate, anul acesta nu cred că vor veni mai mult de 100.000 de turişti străini pe litoral“, estimează Lucia Morariu. Iar negocierile cu touroperatorii mari sunt destul de dificile. TUI, de exemplu, condiţionează revenirea pe piaţa românească de prelungirea sezonului estival. „Intenţia noastră este să găsim o soluţie pentru ca sezonul estival să ţină din mai până în septembrie. Problema nu sunt hotelierii, ci proprietarii de localuri“, susţine Lucia Morariu.

 Anul trecut, strategia de promovare a turismului românesc a fost revizuită şi s-a decis mutarea centrului de greutate de la turismul de litoral la turismul rural, activ şi balnear. În 2006, bugetul de promovare turistică a României a fost de 19 milioane de euro. Suma totală de care dispunea ANT, la începutul anului, pentru promovarea României pe parcursul lui 2007 era de 6,5 – 7 milioane de euro. În mod bizar, o bună parte a banilor de campanie s-a cheltuit cu promovarea pe o linie aeriană luxemburgheză (Luxair), companie care are o flotă de cinci avioane şi zece chartere, cu o capacitate de aproximativ 400 de locuri. „Nu ştiu de ce se face promovarea pe Luxair, dar eu vreau, în primul rând, să se facă pe operatorul român Tarom. Cursele interne sunt prioritare. Vreau curse interne de la Iaşi şi Cluj către Constanţa, pentru creşterea numărului turiştilor pe litoral. Vreau curse Bucureşti – Tulcea pentru promovarea Deltei. Piaţa internă este importantă“, declară Morariu.

Priorităţile noului secretar de stat se vor regăsi în noua Lege a litoralului. Deşi se află încă în stadiu de proiect, se doreşte ca legea se fie aplicată chiar de anul acesta „printr-o ordonoanţă de Guvern“, spune Lucia Morariu. Viitoarea lege (sau ordonanţă, nu se ştie prea clar) va stabili, printre altele, că hotelurile din zone cu activităţi sezoniere vor fi avizate anual. „Marea majoritate a hotelurilor de  una şi două stele nu îndeplinesc standardele cerute în ziua de azi“, declară Morariu.

Până la urmă, pentru a resuscita turismul românesc, se va apela la „forţe externe“. În primele luni ale anului, ANT, în colaborare cu experţi de la Organizaţia Mondială a Turismului, a început conceperea unui „Master Plan“ pentru salvarea acestei industrii în România. Proiectul va fi făcut public la începutul verii. 

S-au găsit vinovaţii!

«Intenţia noastră este să găsim o soluţie pentru ca sezonul estival să ţină din mai până în septembrie. Problema nu sunt hotelierii, ci proprietarii de restaurante, terase etc.»

Lucia Morariu, secretar de stat în ministerul pentru IMM, Comerţ şi Turism

Unde se duc turiştii noştri

BULGARIA: Anul acesta Bulgaria aşteaptă 5,6 milioane de turişti străini, cifră în creştere cu 10% faţă de 2006. În 2005, încasările bulgarilor din turism au fost aproximativ un miliard de euro.

TURCIA: Este una dintre ţările cu cea mai mare creştere a numărului de turişti după 1990. În 2006, din cauza evenimentelor nefavorabile, numărul turiştilor a scăzut la 20 de milioane, însă autorităţile au regândit strategia de promovare, astfel că, în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceiaşi perioadă a anului trecut, creşterea este de 19%.

CROAŢIA: În 2006, Croaţia a primit zece milioane de turişti străini, mai mult decât întreaga sa populaţie. Numărul vizitatorilor este în creştere de la an la an; în 2005, rata de creştere a fost de 5%, iar în 2006 de 3% faţă de anul precedent.