Moda vacanțelor de weekend nu este de ieri, de azi. Au trecut mai mulți ani de când industria românească de turism s-a reorganizat, conturând linii tot mai puternice în această direcție. Într-un fel, tonul a fost dat de pachetele „city break“, mai pe în românește fiind spus „o pauză în oraș“. Ideea a prins bine și companiilor aeriene prezente pe piața locală: împreună cu turoperatorii au avut vânzări uriașe pe acest segment.

Așa că, o vizită scurtă, de două-trei zile, în Roma, Veneția, Barcelona, Praga, Amsterdam sau Berlin s-a transformat rapid în „ceva accesibil“ chiar și pentru studenți. Nici nu s-ar fi putut altfel: bugetul pentru o astfel de mini-vacanță poate fi redus și la 200 de euro, cu tot cu cazare la hotel și mic dejun.

În paralel, turiștii români și-au schimbat obiceiurile și pentru turismul intern, în special pentru stațiunile de pe litoral. „O fugă cu propriul autoturism“, în fiecare weekend din vară, a devenit mult mai atractivă decât un sejur de șapte zile. Iar regula a început să se aplice chiar și stațiunilor balneare, unde turiștii preferă hotelurile de patru stele, cu facilități spa și wellness. Punctual, fiecare categorie în parte aduce încasări de zeci de milioane de euro agențiilor, în fiecare an.

Preferințe împărțite în funcție de anotimp

În timpul verii, marile oraşe europene tind să fie lăsate pe locul doi de turişti, care preferă să le viziteze primăvara sau toamna. Tarifele cele mai ridicate pentru sejururi în capitalele europene se înregistrează în lunile considerate „high season“ pentru acest tip de vacanţe, respectiv, aprilie-mai şi septembrie-octombrie.

„Primăvara, city break-urile generează circa 45% din totalul vânzărilor de vacanţe, în timp ce pe timp de vară, respectiv în lunile iunie, iulie şi august, ajung să genereze aproximativ 30%, restul fiind înlocuit de sejururile charter. Cele mai mari scăderi ale tarifelor pentru pachetele de tip city break sunt începând cu luna mai și ajung până la 20% în oraşe din Italia, Cehia sau Olanda“, spun reprezentanții  agenției de turism online Paravion. Astfel, dacă în martie un sejur de două zile în Roma, cu cazare la hotel de trei stele, mic dejun şi bilete de avion incluse, costa, în medie, 315 euro de persoană, în iunie, acelaşi pachet poate fi achiziţionat cu 275 de euro. De asemenea, costul unui city break de două nopţi în Amsterdam, cu cazare tot la hotel de trei stele, cu mic dejun şi zbor dus-întors inclus, se ridică la peste 450 euro în plin sezon, dar scade la circa 410 euro de persoană în luna iunie. Cei care vor să vadă Praga pe timp de vară o pot face într-un buget mediu de 240 euro de persoană, faţă de 300 de euro, costul unui pachet cu două nopţi de cazare la trei stele şi biletele de avion în luna martie.

Litoralul românesc, buget mediu de 700 de lei

De cealaltă parte, bugetele pentru mini-vacanțele pe litoralul românesc se numără în lei și au o valoare medie de 700 de lei. O privire rapidă în ograda hotelierilor sau prin registrele turoperatorilor oferă un singur răspuns: încasările de weekend au crescut cu 30% anul trecut, în perioada verii. Și tot anul trecut, cele mai aglomerate zile de final se săptămână au fost între 15 iulie și 20 august. Potrivit Federației Patronatelor din Tursimul Românesc (FPTR), numai într-un singur weekend (18-19 iulie 2015) circa 130.000 de turiști au lăsat aproximativ 55 milioane de lei în stațiunile de pe litoral. Sumele cheltuite pe mâncare diferă de la satțiune la stațiune. În stațiunile din nord, unde turiştii sunt mai cu dare de mână, preţul unei singure mese poate depăşi 100 de lei, în funcţie de categoria restaurantului. În stațiunile din sud, însă, unde turiştii nu dispun de foarte mulţi bani, preţurile sunt mai mici, iar aceştia pot mânca şi cu 50 de lei pe zi.

Iar dacă ar fi să luăm în calcul primul weekend din acest an, respectiv minivacanța de Paște și 1 Mai, în acest caz lucrurile stau puțin diferit. Reprezentanții FPTR spun că 116.000 de turiști și-au petrecut aceste zile în stațiuni din țară și străinătate și au cheltuit 47 de milioane de lei (peste 10,4 milioane de euro), mai puțin cu 38% față de anul trecut, când cheltuielile cumulate cu ocazia celor două sărbători au ajuns la 65 de milioane de lei. În topul preferințelor românilor s-au aflat stațiunile rurale, cu 50.000 de locuri vândute, urmate de cele montane, cu 22.000 de locuri vândute și de cele balneare, cu 14.000 de locuri vândute. Pe litoral, din totalul locurilor pregătite, în topul preferințelor a fost Mamaia, cu un grad de ocupare de aproximativ 90% în nordul stațiunii și 60% în restul stațiunii, urmată de Vama Veche.

Stațiunile balneare sunt mai ieftine

Creșteri în weekend sunt înregistrate și în stațiunile balneare, acolo unde chiar s-au făcut investiții, cu precădere în hotelurile de patru stele. Potrivit Organizației Patronale a Turismului Balnear (OPTBR), toate aceste hoteluri au programe speciale pentru final de săptămână, iar lunile iulie și august sunt perioade în care fiecare hotel oferă programe de weekend personalizate. Printre cele mai căutate stațiuni sunt Tușnad, Sovata și Felix. „Turiștii care își petrec finalul de săptămână într-o stațiune balneară cu dotări de spa și wellness, au un buget, în medie, de 120 de lei de persoană pentru cazare și mic dejun. Bineînțeles că intervin și alte cheltuieli legate de excursii în zonă sau pentru diverse distracții adiacente pachetului cumpărat de la hotel“, a declarat Nicu Rădulescu, președintele OPTBR.  Acest turism de weekend nu se aplică, însă, acelor stațiuni unde nu s-au făcut investiții. Surse din piață spun că statul ar trebui să se implice activ pentru a schimba, într-un fel, imaginea celor peste 30 de stațiuni balneare din România, unde turiștii merg, în special, pentru tratamente. Un exemplu de stațiune abandonată este și Lacul Sărat, cu un mare potențial turistic. Aflată între două mari orașe, Brăila și Galați, stațiunea pare încremenită în timp, uitată acolo ca și când proprietăţile curative recunoscute ale Lacului Sărat nu ar fi existat niciodată. Iar lista poate fi completată cu Rânca, Borsec și Sărata Monteoru.

Câteva idei de city break

Roma, Italia: între 250 și 350 euro, sumă în care sunt incluse transportul cu avionul, cazarea la hotel de trei stele pentru două sau trei zile, cu mic dejun. Este unul dintre cele mai frumoase orașe din lume, cu o istorie bogată, fiind de-a lungul secolelor capitala Republicii Romane, a Imperiului Roman, a Bisericii Romano-Catolice și a Italiei moderne.

Veneția, Italia: între 200 și 350 de euro pentru transport, cazare două nopți la hotel de trei stele. Ca și în cazul orașului Roma, și Veneția are un farmec ce s-a păstrat de-a lungul secolelor. Republica Veneția, cea mai mare putere navală a Europei timp de 800 de ani, a fost și este cunoscută și ca Republica Sfântului Marcu. Astăzi este principalul oraș al regiunii Veneto și al Italiei nord-orientale.

Amsterdam, Olanda: între 250 și 400 de euro pentru transport și cazare două nopți la hotel de trei sau patru stele. Este un oraș mic, însă plin de viață, foarte modern, care primește un număr mare de turiști indiferent de anotimp. Deși este capitala oficială a Olandei, totuși instituțiile fundamentale ale statului, curtea supremă de justiție, guvernul și parlamentul se află în Haga.

Berlin, Germania: între 270 și 420 de euro, preț în care sunt incluse transportul și cazarea două nopți la hotel de trei sau patru stele. Capitala Germaniei atrage mai ales tinerii, fascinați de istorie și cultură. Este cel mai mare oraș al țării cu aproximativ 3,4 milioane de locuitori. În 1920, Berlinul era a treia cea mai mare municipalitate din lume.