Consolidare, investiții, creșteri. Sunt cele trei direcții care au caracterizat turismul de afaceri din România, anul trecut. Proprietarii agențiilor și-au construit bugetele astfel încât o parte semnificativă să continue dezvoltarea acestui segment. De altfel, ultimii ani au adus creșteri importante și pentru hotelierii care au afaceri în piața locală: cel puțin în București și în orașele reședință de județ, peste 60% dintre cei cazați de-a lungul anului trecut au călătorit în interes de business. Potrivit Institutului Național de Statistică, anul trecut țara noastră a fost vizitată de aproape 8,5 milioane de străini, dintre care 92,6% au fost din Europa.

Un turist de afaceri: 450 euro pe zi, buget

„Turismul de afaceri a continuat să crească, din 2010 încoace, cu procentaje situate între 10% și 20% anual. Acest segment are un potențial foarte mare. În general, bugetul unui turist încadrat aici este undeva între 400 și 450 euro pe zi, de câteva ori mai mare decât în cazul unui turist de leisure“, spune Traian Bădulescu, consultant în turism.

Și, bineînțeles, călătoriile oamenilor de afaceri înseamnă „business“ atât pentru hotelieri, cât și pentru agențiile de turism și organizatorii de team-building-uri și conferințe. Potrivit datelor Eximtur, una dintre cele mai mari agenții de la noi, deținută de femeia de afaceri Lucia Morariu, „Eximtur Business“ a fost anul trecut cea mai performantă dintre divizii, cu o creștere a serviciilor asigurate clienților „companii private și instituții publice“ de peste 14%. Practic, din totatul cifrei de afaceri de 40 milioane de euro, 63% din sumă a fost dată de serviciile de business travel și organizare de evenimente. „Centrele noastre de business travel din București, Timișoara, Cluj-Napoca și Sibiu au înregistrat creșteri importante ale vânzărilor astfel: 18%, 17%, 23%, respectiv 5%, pentru un număr de peste 100.000 de persoane care au călătorit pe destinații externe și interne în scop de afaceri“, spun reprezentanții Eximtur. Numai anul trecut, această divizie de business a câștigat peste 70 de clienți noi, companii private și instituții publice și a organizat peste 100 de evenimente, training-uri, team-building-uri și petreceri de firmă pentru diverse companii. În total, investițiile agenției pentru consolidarea relației cu clienții corporate au ajuns la 100.000 de euro, în ultimul trimestru din 2014.

De altfel, în 2014, M.I.C.E. (Meetings Incentives Conventions Exhibitions) a devenit o parte importantă a turismului corporate, în multe cazuri fiind lansate pachete speciale pentru femeile de afaceri. În acest context, chiar dacă nu poate concura cu țările din Vest, România are, totuși, un rol-cheie în regiune. Traian Bădulescu vorbește de o valoare de câteva sute de milioane de euro pentru partea de business travel și M.I.C.E., care include, pe lângă evenimente, și festivaluri sau concerte. Și nu este deloc o exagerare dacă ne uităm în portofoliul marilor agenții.

Cu alte cuvinte, după cum spunea Sorin Văduvoiu, directorul general al Perfect Tour, într-un interviu anterior pentru Capital, „contractele cu clienții corporate asigură venituri sigure și previzibile pe întreaga lor durată“. Cu o mențiune: în 2013, agenția pe care acesta o conduce și-a adăugat în portofoliu cel mai important client corporate: OMV Petrom.

Traian Bădulescu mai spune că, în general, orice mare agenție acordă o importanță deosebită segmentului de business travel, un avantaj avându-l cei care folosesc un sistem global de Distribuție, așa cum este Happy Tour, de exemplu, care oferă acces direct la 800 de linii aeriene din peste 200 de țări.

În ultimul an, cele mai mari agenții de turism de la noi au avut afaceri de câteva zeci de milioane de euro, fiecare. Combinate cu agențiile medii și mici, care au un rulaj de câteva sute de mii de euro, piața locală de turism poate trece drept una atractivă: valoarea totală a sărit deja de un milliard de euro.