Tot mai multe companii internationale isi idreapta atentia spre depozitele situate i parcuri industriale/logistice, cu administrare proprie. Aici, i afara de ichirierea spatiilor propriu-zise de depozitare, firmele pot „cumpara” la pachet si servicii aferente (de la receptia marfii si gestiunea stocului, pina la transport si distributie catre filialele proprii din tara sau distribuitorii zonali).
Depozitele de clasa A, cu multe facilitati si amplasate i zone cu acces usor catre toate drumurile principale (autostrada, sosea de centura si centrul orasului) sunt investitii de viitor.
Tendinta generala a ultimilor doi ani arata isa ca spatiile noi, proiectate si construite dupa calapodul firmelor occidentale, au din ce i ce mai multa cautare, i detrimentul celor „bune de muls” de pina acum. Rata de neocupare a spatiilor de clasa B a ajuns repede la aproximativ 30% si creste i continuare.
Oferta speculativa (cind tariful era stabilit i functie de cit de disperat era clientul) pierde teren, i favoarea celei bine gindite, i care investitiile se recupereaza pe termen lung. „Tot mai multe companii continua sa se mute din spatiile intermediare, de mina a doua, i spatii noi. Chiar daca platesc mai mult (chiriile la spatiile noi sunt de 7-9 USD /luna, iar la cele vechi de 2-5 USD /luna), dificultatile itilnite i exploatare -suprafata mica, securitate nesatisfacatoare, problemele structurale: tevi sparte, cladiri prost ventilate etc.) le determina sa faca acest pas. in plus, au iceput sa vina companiile de logistica si transport ce lucreaza numai cu astfel de spatii”, afirma Gabriel Chimisliu, director al Departamentului Industrial al agentiei Colliers International.
Aceasta este de fapt si noutatea anului, i domeniu. Pe piata romineasca a serviciilor au aparut marile firme internationale de logistica si transport care opereaza i centre de distributie moderne. Firmele de logistica Karl Hans Dietrich (KHD), din Germania, si Frans Maas (FM), din Olanda ofera o gama larga de servicii logistice: receptia marfii, vamuire, icarcare-descarcare de marfa, transport de marfa, gestiunea stocului, desfacerea paletilor de marfa si distributia i tara. Un producator comod sau prea ocupat se poate dispensa de toate aceste idatoriri si le poate pasa, contra cost acestor firme de logistica si transport, care iau produsele de la poarta fabricii si le conduc la beneficiar. Acest segment de servicii era inexistent pina acum i Rominia si nu exista firme rominesti specializate pe acest profil. Se asteapta ca si alte firme mari din strainatate, i afara de cele sus-amintite, sa patrunda pe piata, i special acele firme care isi vor urma i Rominia clientii internationali ce si-au iceput deja activitatea (de productie sau comercializare) i tara noastra. Locatiile cele mai rivnite de aceste companii sunt parcurile industriale, acolo unde se pot desfasura. Cel mai adesea, isi construiesc singure spatiile, asa cum doresc.
Germanii de la KHD si-au proiectat propriul centru din care au si construit pina la aceasta data 6.400 mp (4.000 mp spatii de depozitare si 2.400 spatii de birouri), urmind ca pina la sfirsitul anului a doua faza de 4.000 mp spatii de depozitare sa fie terminata. Olandezii de la FM au aplicat alta strategie: au ales un parc industrial deja functional – au preluat Atlas Center, din zona de nord a Capitalei, cu un total de 8.000 mp.
Se ichiriaza doar i Bucuresti
Singurele depozite de clasa A disponibile la ichiriere sunt situate i Bucuresti. Cel mai nou centru industrial de acest tip aparut pe piata este Mega Distribution Park, situat i partea de vest a orasului, linga locul unde construieste compania franceza Carrefour primul hipermarket. inceput i 1998 cu prima unitate livrata i primele luni ale lui 1999, parcul industrial are la aceasta data peste 10.000 mp spatii de depozite si birouri clasa A si se extinde i continuare (se preconizeaza ca i 2001 sa ajunga la 15.000 mp). Mega Distribution Park apartine unei firme americane, Mega Company, si este deja 100% ichiriat, avind drept chiriasi companii precum Henkel, Elgeka, Schenker, L’Oreal, Kuhne&Nagel, Romsar.
in acest an au demarat lucrarile si la alt centru, i Pantelimon, i zona de nord-est a Capitalei. Bucharest Industrial Park, cum este denumit, se va desfasura pe 40 de hectare de teren. Depozitele vor fi date i folosinta i etape, i module de cite 2.800 mp, i functie de numarul clientilor pentru contracte de preichiriere.
Un proiect deocamdata doar i faza incipienta este Apollo Center, care va fi amplasat i partea de est a Bucurestiului.
Urmatorul oras care va avea un parc industrial de proportii va fi Ploiestiul, pentru care exista deja un proiect. Specialistii considera ca el va avea succes, datorita asezarii perfecte – Ploiestiul, aproape de Capitala, este o punte spre orasele din Transilvania si Moldova si este preferatul companiilor de productie care se orienteaza catre Rominia. Se asteapta ca itr-un viitor nu prea idepartat, investitorii sa construiasca astfel de spatii industriale ultradotate si i alte localitati.
Rominia, fata de celelalte tari est- europene, are putine spatii industriale de clasa A si de aceea preturile sunt printre cele mai ridicate (i Polonia sunt i medie de 6-6,5 USD/ luna/mp, i Cehia de 10-12 DM/ luna/mp, iar i Ungaria de 9-14 DM/luna/mp). Pentru acest an, Gabriel Chimisliu sustine ca este de asteptat o crestere i continuare a cererii de spatii industriale de clasa A, i timp preturile nu vor scadea foarte mult (i nici un caz sa sub 7 USD/luna/mp).    

Facilitatile oferite de un parc industrial cu spatii de depozitare moderne
· sa aiba o buna locatie, cu acces usor catre toate drumurile importante,
autostrada, sosea de centura, dar si centrul localitatii apropiate;
· ialtimea depozitelor sa fie i jur de 10m;
· sa fie dotat cu sistem de stivuire; cu cit coloana de paleti poate fi mai mare, cu atit este mai performant;
· sa aiba sistem antiincendiu (sprinkler);
· cit mai multe rampe de icarcare si bine pozitionate;
· sa aiba un spatiu adecvat de birouri (10-15% din suprafata totala a spatiilor);
· sa aiba parcare atit pentru automobile, cit si spatiu de manevra pentru tiruri si autoutilare;
· securitatea sa fie asigurata 24 de ore din 24.
· sa aiba punct vamal (bonded warehouse).