Unirea Shopping Center rămåne în fruntea clasamentului mallurilor cu cel mai mare număr de vi­­­­­­­­zi­tatori. Noile uni­­­tăţi din sudul Capitalei fac mari eforturi pentru a intra atât în atenţia chiriaşilor, cât şi a clienţilor.

De la a conduce un centru comercial la a fi curatorul unui muzeu nu este decât un pas. Acesta pare a fi mesajul care poate fi citit, printre rânduri, în rapoartele de activitate ale centrelor comerciale deschise în ultimele luni în Bucureşti, unităţi care încă se străduiesc să-şi transforme vizitatorii în clienţi. „Traficul nu a scăzut şi poate în anumite perioade de timp chiar a fost mai crescut comparativ cu anul trecut, însă s-a cheltuit mai puţin“, explică Răzvan Gheorghe, director general al Cushman & Wakefield România. Altfel spus, oamenii fac o plimbare la mall, se uită în vitrine, apoi pleacă acasă, fără să cumpere nimic. Inevitabil, acest lucru se reflectă în cifrele de vânzări ale magazinelor şi, prin ricoşeu, în fluctuaţia chiriaşilor din malluri. „Să nu uităm un lucru: mallurile, cel puţin cele centrale, sunt un «punct de socializare» şi constituie, pentru familia cu venit mediu sau pentru tinerii cu venit mediu, un loc de întâlnire, de promenadă, o destinaţie pentru petrecerea timpului liber sau pentru deconectare“, mai spune Gheorghe.

Chirii şi condiţii contractuale mai flexibile

166-32922-16_basket_27.jpgPe de altă parte, Georgiana Andrei, senior broker în cadrul departamentului de retail al Colliers International, spune că a scăzut numărul vizitatorilor doar în mallurile care funcţionau şi anul trecut. „În ceea ce priveşte centrele comerciale nou-deschise, au fost două aspecte care au influenţat traficul: centrele comerciale noi au nevoie de unu-doi ani pentru a ajunge la maturitate, iar pentru cele deschise în ultimul an, această perioadă s-a suprapus peste criză, ceea ce a generat un trafic mai redus decât aşteptările iniţiale“, mai spune ea.

Cele mai ilustrative exemple în acest sens sunt Liberty Center şi Grand Arena, ambele deschise în zona de sud a Capitalei, în octombrie 2008, respectiv martie 2009. Conform informaţiilor oficiale, fiecare dintre cele două centre atrage zilnic o medie de 20.000 de vizitatori. „Numărul de locatari a crescut faţă de momentul deschiderii, în prezent gradul de ocupare la parter fiind de 82%, iar la primul etaj de 43%“, spune Mikael Harfi, reprezentantul Euroinvest Intermed, dezvoltatorul mallului. La inaugurare, erau operaţionale 80 de spaţii comerciale din cele 180 de unităţi care pot fi găzduite. Dar această creştere nu a fost obţinută fără unele compromisuri. „Chiriile şi con­di­­ţiile contractuale au devenit mult mai fle­xi­bile faţă de momentul inaugurării. Ne adaptăm la condiţiile din piaţă şi la nevoile chiriaşilor“, a adăugat Harfi, explicând că scăderea chiriilor s-a produs diferenţiat, pe fiecare retailer în parte, în urma unor negocieri.

Nu acelaşi lucru se întâmplă în centrele care şi-au dovedit deja atractivitatea faţă de public, precum Bucureşti Mall, Uni­rea Shopping Center sau Plaza România, locuri în care orice spaţiu eliberat îşi găseşte rapid un chiriaş nou. „Am optat pentru aceste două locaţii în locul unor magazine stradale, ţinând cont atât de calitatea lor, cât şi de faptul că beneficiază de cel mai mare număr de vizitatori, asigurând, astfel, vizibilitate brandului“, spune Stelios Skordalakis, marketing manager al Marinopoulos România, deţinătoarea francizei Gap.  Mutarea Gap nu este singulară, ci reprezintă o tendinţă a pieţei, remarcată şi de reprezentanţii CHR Consulting, care subliniază că scăderea vânzărilor, cumulată cu un cost ridicat al chiriei, i-a determinat pe mulţi jucători mici şi medii din fashion retail să se retragă din malluri. Locul lor a fost luat de jucători mari, care pot suporta costurile şi, totodată, pot negocia contracte avantajoase.

Cu cât activitatea de marketing este mai atractivă, cu atât creşte numărul de vizitatori şi cumpărători.
Răzvan Gheorghe, director general, Cushman & Wakefield România

105 euro/mp este maximul la care poate ajunge chiria într-un centru comercial. Spaţiile stradale se închiriază cu 70 – 100 euro/mp, conform Jones Lang LaSalle

Window shopping la mall

166-32923-16_bag_27.jpgCei 40.000 de vizitatori zilnici ai centrului comercial Unirea generează vânzări anuale medii de 7.000-10.000 euro/mp pentru magazinele de îmbrăcăminte.
Unirea Shopping Center – 40.000
Bucureşti Mall – 35.000
Plaza România – 35.000
Băneasa Shopping City – 27.000
Liberty Center* – 20.000
Grand Arena* – 20.000
City Mall – 17.000

* Inaugurate în octombrie 2008, respectiv martie 2009

Te-ar putea interesa și: