Elena Anghel, Chief HR Officer
Elena Anghel, Chief HR Officer
  1. Care a fost numărul mediu de angajați la finalul anului 2020 și cât au însumat cheltuielile de personal?

ELENA ANGHEL: FAN Courier, liderul pieței locale de curierat, are un număr de aproximativ 7.500 de angajați și colaboratori în toată țara, din care 3.500 sunt în București. Suntem, potrivit analizelor efectuate, în categoria marilor angajatori români.

În condițiile în care cererea de servicii de curierat se va menține la un nivel ridicat și în 2021, FAN Courier ia în calcul creșterea numărului de angajați cu 10% pe parcursul acestui an, ritm similar celui din anul anterior.

  1. Care a fost cifra de afaceri pentru anul precedent?

ELENA ANGHEL: Afacerile FAN Courier au depășit în 2020, pentru prima dată, pragul de 1 miliard de lei – mai exact 1.014 miliard de lei, un avans de peste 27% față de anul anterior, ca urmare a creșterii activității generate de pandemie. Astfel, într-un an excepțional de dificil pentru economia românească și cea mondială, FAN Courier a reușit să performeze și să crească business-ul cu mult peste estimările de la începutul lui 2020. Rezultatul remarcabil de la finalul anului trecut nu doar că a devansat estimările pe termen mediu și lung, dar a și demonstrat efortul unei echipe care și-a dat proba maturității și a responsabilității atât la nivel managerial, cât și operațional.

Pentru 2021, compania își menține estimările de creștere între 10% și 15%, bazate pe două scenarii, în funcție de evoluția crizei sanitare și de impactul acesteia în economie.

  1. Ce programe de formare și dezvoltare profesională are compania dvs. pentru angajați?

ELENA ANGHEL: Angajații noștri beneficiază de cursuri de inducție (introducere), Microsoft Office Excel, comunicare eficientă în business, programe de leadership, traininguri operaționale interne pentru creșterea competențelor, atât pentru aplicațiile interne, cât și pentru optimizarea fluxurilor.

Vreau să amintesc aici în mod special proiectul ”Mentalitate Deschisă”, preluat de la liderul mondial în schimbarea mentalității, Institutul Arbinger USA, pe care l-am implementat în companie pe parcursul anului 2020. Considerăm că este cel mai de succes program al nostru, care a generat cele mai multe rezultate pozitive și beneficii la nivel de echipă, la nivel de productivitate și la nivel de coeziune internă în organizație. Proiectul, implementat alături de Institutul Dezvoltării Personale (IDP) din România, a avut ca scop dezvoltarea personală și, implicit, profesională a managerilor din companie și schimbarea mentalității angajaților și a vizat îmbunătățirea calității serviciilor de curierat prin optimizarea proceselor.

  1. Care sunt beneficiile pe care le oferiți pentru angajați?

ELENA ANGHEL: Angajații FAN Courier beneficiază de tichete de masă în valoare de 20 lei/zi lucrată, bonus de performanță lunar de 10%, bonus de fidelitate în funcție de vechimea în companie, primă de Paște, de Crăciun și de Black Friday și transport gratuit spre sediul central de la principalele stații de metrou.

Totodată, alocăm un buget consistent pentru pregătirea personalului nostru și organizăm training-uri și cursuri de specialitate pentru aproape toți angajații, cu scopul de a crește calitatea serviciilor pe care le oferim.

Deși trăim o perioadă dominată de incertitudini, din cauza pandemiei, managementul societății a menținut beneficiile extrasalariale pentru toți angajații și ne propunem să facem acest lucru și în 2021.

  1. Care este profilul angajatului pe care compania dvs. îl caută?

ELENA ANGHEL: Profilul angajatului pe care îl căutăm depinde foarte mult de jobul disponibil și de abilitățile pe care le cere fiecare poziție în parte. Însă, calitățile generale pe care le căutăm la cei care vor să lucreze alături de noi sunt curajul de a-și face planuri mărețe, încrederea că vor reuși în tot ceea ce își propun, curiozitatea, dorința de a învăța de la ceilalți și de a se dezvolta în permanență, personal și profesional, indiferent de nivelul de la care pleacă. De asemenea, cred că în domeniul în care activăm noi este absolut necesară vocația și pasiunea de a lucra cu și pentru oameni.

  1. Care sunt cele mai mari dificultăți pe care le întâmpinați atunci când recrutați personal?

ELENA ANGHEL: Putem spune că și pe partea de recrutare compania noastră a avut de câștigat în urma pandemiei, pentru că numărul celor care au aplicat pentru un job la noi s-a triplat, așa că am avut de unde alege.

Știm cu toții că, în anii anteriori, deficitul de personal a fost una dintre principalele probleme din industria noastră. Dar, pe fondul închiderii multor business-uri din cauza pandemiei, oamenii s-au reorientat și au ales să aplice, curieratul fiind printre puținele activități ce s-au bucurat de creșteri de activitate în 2020. Acest lucru a constituit o mare oportunitate pentru întregirea colectivului și chiar dezvoltarea echipelor, mai ales ca urmare a creșterii comenzilor și a pieței de e-commerce.

Menținând activitatea datorită specificului, am generat percepția unui loc de muncă sigur, într-o perioadă plină de incertitudini, iar acest lucru ne-a ajutat în procesul de recrutare. În prezent, procesul de recrutare se desfășoară fără dificultăți, iar echipa FAN are efectivul complet.

  1. Care au fost cele mai importante provocări prin care compania dvs. a trecut în ultimul an? (din perspectiva departamentului de resurse umane)

ELENA ANGHEL: Criza provocată de pandemie în 2020 a venit la pachet cu numeroase provocări în materie de management de personal, în condițiile în care serviciul de curierat a fost în linia întâi, pe tot parcursul anului. Din fericire, avem o echipă sudată, matură și extrem de responsabilă astfel că, spunem noi, am reușit să facem față provocărilor venite în cascadă.

Prima provocare a fost gestionarea unui nivel crescut de stres în rândul angajaților, stres provocat de teama de îmbolnăvire în timpul muncii. A doua provocare a constat în gestionarea unui număr mai mare de concedii medicale, simultan cu menținerea activității curente în parametri normali. Managementul oboselii oamenilor noștri care au lucrat luni de zile în regim de Black Friday sau au fost nevoiți să preia din munca colegilor bolnavi a fost de asemenea o provocare extrem de importantă.

Accelerarea digitalizării, schimbarea fluxurilor de lucru pentru a limita interacțiunile fizice, schimbările legislative rapide și alinierea la ele au intrat, rând pe rând, în categoria provocărilor pe care anul trecut le-a adus echipei noastre.

 

  1. Ce programe aveți pentru a preîntâmpina plecarea oamenilor din companie?

ELENA ANGHEL: Ca și în anii anteriori, ne dorim menținerea culturii organizaționale, a valorilor companiei și conectarea lor cu obiectivele de business. Un obiectiv este și îmbunătațirea constantă a experienței angajaților noștri, drept urmare încercăm să le înțelegem punctele de vedere și să creăm împreună cu ei direcții de dezvoltare, retenție și evaluare.

Totodată, în acest an, vrem să creștem retenția de personal, dar și valoarea și competențele echipei. Astfel, vom automatiza procesele de HR printr-un Chatbot HR, proiect pe care l-am demarat deja și pe care vrem să-l implementăm complet până la sfârșitul anului. Un alt proiect în ceea ce privește resursa umană este și cel de automatizare a sistemului de management al performanței, pe care îl adaptăm la cerințele clienților.