La câțiva kilometri de Viena, într-un mic orășel austriac, o întreagă herghelie de cai-putere electrici ascunși sub capotele strălucitoare ale unor modele BMW așteaptă cu nerăbdare să își arate calitățile. Pentru câteva zile, circuitul de la Pachfurth este gazda „ Electric Now Tour 2017”, un eveniment organizat de BMW pentru a prezenta clienților importanți și jurnaliștilor cele mai noi produse ale companiei care au ca numitor comun electricitatea. Marele producător premium german are în acest moment în gamă un vehicul 100% electric, i3, un hibrid de înaltă performanță de tip plug-in, i8, dar și alte cinci vehicule care au un sistem de propulsie format dintr-un motor termic și unul electric – Seria 3, Seria 5, Seria 7, X5 și Seria 2 Active Tourer. Totodată, în gama Mini există și o variantă Countryman dotată cu același sistem hibrid.

Pentru toate acestea acestea – mai puțin i3 – producătorul a utilizat două arhitecturi. Prima, disponibilă în familiile Seria 3, Seria 5, Seria 7 și X5, implică un motor termic amplasat transversal și unul electric poziționat între acesta și cutia de viteze. Cea de-a doua variantă, rezervată mașinilor dotate cu propulsor termic longitudinal precum Seria 2 Active Tourer, Mini Countryman si i8, are în dotare un alt motor electric poziționat pe cealaltă punte a mașinii. Deși cele două arhitecturi diferă, ambele oferă atât posibilitatea de a utiliza strict motorului electric, doar cel termic, sau ambele, în același timp. Totodată, toate vehiculele din familiile „i” și „iPerformance” au capacitatea de a regenera energia stocată în baterii atunci când este utilizat motorul termic sau în momentul frânării.

 

Fără prețuri exorbitante

În general, atunci când vorbim despre vehicule electrice sau hibride, una dintre principalele temeri ale potențialilor clienți este prețul de achiziție, Ei bine, dacă în privința modelelor i3 sau i8, ștacheta este încă ridicată la un nivel destul de greu de atins, modelele hibride din familiile clasice BMW sunt pozitionate între vehiculele alimentate cu  benzină si cele diesel de puteri similare. Astfel, în cazul BMW 330e iPerformance în echipare Advantage, prețul de catalog cu TVA este, în România, de 44.446 de euro. Modelul similar, dar echipat doar cu motor alimentat cu benzină – 330i – costă 41.828 euro. Deși ambele dezvoltă 252 CP, consumul în cazul hibridului este de 1,9 l/100km (!), în timp ce modelul cu motor termic consumă minimum 6,1 l /100km. Totodată, varianta diesel 330d cu cutie automată, care dezvoltă 258CP, costă 48.016 euro și are un consum mediu de 4,9 l/100km.  Situația se repetă și în cazul hibridelor din Seria 2 Active Tourer, Seria 5 sau X5.

 

Dacă prețul de achiziție nu este atât de important și vă doriți un vehicul hibrid care să atragă toate privirile, indiferent dacă circulați în București, Iași, Londra sau Monte Carlo, i8 poate fi alegerea perfectă. Acesta pune la dispoziția utilizatorului nu mai puțin de 362 CP consumând doar 2,1 l/100km. Desigur, pentru că tehnologiile utilizate atât în privința propulsiei cât și în cele ale construcției caroseriei sau sistemelor de comandă și control sunt foarte costisitoare, și prețul de catalog este unul pe măsura performanțelor și aspectului: 137.505 euro.

 

În cazul modelului 100% electric BMW i3 – cel mai vândut vehicul de acest tip din România – există două variante de prețuri corespunzătoare unor pachete de baterii care asigură autonomii diferite. Astfel, varianta cu autonomie de 190 km costă la noi 36.295 de euro, în timp ce modelul cu baterie de 94Ah și autonomie de 312 km are un preț de catalog de 37.485 euro. Dacă nici o astfel de autonomie nu vi se pare suficientă, puteți opta oricând pentru varianta hibrid a lui i3 care are în dotare, pe lângă motorul electric și unul termic. Acesta din urmă este utilizat doar ca generator de electricitate și ridică autonomia cu încă 150 km. Prețul pentru un astfel de vehicul este de circa 42.000 de euro. Desigur, o astfel de achiziție este costisitoare, însă având în vedere că Guvernul tocmai a anunțat demararea programului „Rabla Plus”, prin care se oferă o bonificație de circa 10.000 de euro pentru un vehicul electric sau de aproape 5.000 de euro pentru un hibrid începând cu jumătatea lunii mai, chiar și prețul poate deveni mai atractiv. Asta nu înseamnă că mașinile prietenoase cu mediul sunt ieftine și nici că sunt pentru oricine. Conform studiilor, persoanele fizice utilizează mașinile electrice, de cele mai multe ori, ca al doilea vehicul, doar pentru călătorii scurte în limita marilor aglomerări urbane. Prin urmare, vorbim despre oameni care își permit achiziționarea și întreținerea a minimum două mașini. În cazul hibridelor, mai în pas cu vremurile, autonomia este asemănătoare modelelor cu motoare termice sau chiar mai mare.

Surse de energie

 

Întreaga gamă „i” și „iPerformance” a celor de la BMW este compusă din vehicule de tip plug-in. Acestea, pe lângă energia obținută din regenerare în timpul frânării sau a utilizării motoarelor termice pot fi încărcate de la prize de mare capacitate sau chiar casnice. Conform specialiștilor producătorului, BMW oferă trei tipuri de sisteme de încărcare: i Wallbox, iWallbox Plus și iWallbox Connect. Primul tip, cu un cost fără TVA de 3.804 lei în România, furnizează energia pentru încărcarea bateriilor unui i3 până la 80% în doar două ore și jumătate. În funcție de rețeaua electrică a imobilului timpul de încărcare poate fi însă mai mare. Al doilea tip, cu un preț de 4.155 lei, are în plus un sistem de identificare cu card astfel încât doar cei autorizați să poată accesa rețeaua, în timp ce al treilea este destinat stațiilor de încărcare publice, tot cu acces pe bază de card. De altfel tocmai pentru acesta, BMW a gândit sistemul „Charge Now” care permite utilizarea oricărei stații de încărcare întâlnită pe traseu în baza unui card. BMW primește ulterior facturile de la punctele unde vehiculul a fost încărcat, le cumulează, și emite un singur ordin de plată pe care îl pune la dispoziția clientului. În România, acest program nu este încă disponibil pentru că, în prezent, majoritatea stațiilor de alimentare cu energie sunt gratuite, însă la nivel global există deja peste 150.000 de puncte de încărcare disponibile prin „Charge Now Programme”.

Dacă nu doriți să cheltuiți sume suplimentare pentru un sistem rapid de încărcare a bateriilor vehiculului, toate modelele BMW au în dotare așa-numitul „standard charging cable”. Acesta poate fi utilizat la orice priză casnică și asigură încărcarea completă a bateriilor unui i3 în circa 15 ore.

 

Regenerarea bateriilor în mers

Pe lângă sistemul „plug-in” (cu alimentare la priză) modelele electrice și hibride BMW au sisteme de regenerare a bateriilor în timpul mersului. Fie că este utilizată doar energia emisă în momentul frânării vehiculului, fie că bateriile se încarcă în momentul funcționării motorului termic (hibride), vehiculul își prelungește autonomia în funcție de stilul de condus. Tocmai de aceea, mașinile hibrid ale producătorului german au trei moduri de funcționare care pot fi activate în funcție de dorința șoferului. „AUTO eDrive”, permite funcționarea sistemului de propulsie după cum stabilește „robotul” de sub capotă fiind activate pe rând sau în tandem motorul electric și cel termic. Totodată este asigurată și o regenerare moderată a bateriilor. „MAX eDrive” utilizează doar motorul electric și asigură o autonomie de circa 30 km – 40 km, indiferent de viteză, abia apoi activându-se propulsorul termic. „SAVE Battery” este modul care regenerează cel mai rapid bateriile.

BMW 530e iPerformance

Cel mai nou produs BMW din familia „iPerformance” este 530e. Vorbim despre un sedan sportiv care oferă experienţa condusului dinamic, combinată cu posibilitatea unui parcurs în regim exclusiv electric, cu emisii zero. Consumul de combustibil de 1,9 l/100 km echivalează cu un nivel al emisiilor CO2 de numai 44 g/km. Preţul de listă de 47.550 Euro fără TVA este poziţionat între un model diesel (530d – 48.900 Euro fără TVA) şi unul alimentat cu benzină (530i – 45.200 Euro fără TVA), la acelaşi nivel de putere.

Deși funcționează la fel cu celelalte hibride din gama BMW, acest vehicul va putea fi încărcat de anul viitor și fără utilizarea de cabluri. Astfel, „BMW Wireless Charging”, sistem disponibil opțional, va consta într-o placă de bază cu bobină primară integrată – care, de exemplu, poate fi instalată în garaj, dar şi în spaţiu deschis – şi o bobină secundară integrată în podeaua automobilului. Un câmp magnetic alternativ este generat între cele două bobine prin care energia electrică este transmisă fără cabluri sau puncte de contact la o rată de încărcare de până la 3,2 kW. Cel puțin asta promit acum inginerii bavarezi.