Prețuri ridicate pentru Tesla și taxe descurajante în India
Tesla a lansat în India Model Y, la un preț de 69.770 de dolari, semnificativ mai mare decât cel de pe piața americană, unde același model pornește de la 44.990 de dolari.
Potrivit CNBC, diferența de preț este cauzată de taxele locale impuse de autoritățile indiene. Compania trebuie să suporte o taxă vamală de 70% pentru vehiculele electrice importate, la care se adaugă o taxă suplimentară de lux de aproximativ 30%.
Directorul financiar al Tesla, Vaibhav Taneja, a explicat încă din luna aprilie că lansarea în India va fi abordată cu prudență, din cauza acestor costuri ridicate. Această politică tarifară face ca Model Y să fie accesibil doar unui segment restrâns de consumatori, în timp ce majoritatea cumpărătorilor din India sunt orientați spre vehicule electrice cu prețuri mult mai reduse.
Odată cu lansarea Model Y, Tesla a inaugurat primul său showroom din India, în orașul Mumbai. Conform declarațiilor Isabellei Fan, directoarea Tesla pentru Asia de Sud-Est, urmează deschiderea unui al doilea showroom, în capitala New Delhi. Compania va angaja personal local și va dezvolta infrastructura necesară – de la centre de service și hub-uri logistice, la stații de încărcare și servicii de livrare.
Cu toate acestea, analiștii susțin că Tesla nu pare interesată, în această etapă, de volume mari de vânzări. Puneet Gupta, de la S&P Global Mobility, a apreciat că strategia actuală este una de „testare a terenului”, fără un angajament major de producție sau investiții directe pe termen scurt.

Producătorul vizează segmentul premium, nu piața de masă
Experții auto consultanți de CNBC și alte surse indică faptul că Tesla nu va concura direct cu producători locali precum Tata Motors, ci se va adresa unei clientele cu venituri ridicate, care cumpără deja automobile de lux. Vivek Vaidya, specialist în mobilitate la Frost & Sullivan, a menționat că cele mai vândute automobile din India au un preț de aproximativ o zecime din cel cerut de Tesla pentru Model Y.
Diwakar Murugan, analist auto la Canalys, a considerat că showroomul din Mumbai este mai degrabă o demonstrație de soft power, decât un angajament industrial complet. El a precizat că Tesla nu este, în acest moment, pregătită să mute o parte importantă din producția globală în India, în condițiile în care prioritățile sale sunt axate pe extinderea capacităților în piețele deja consolidate.
În sprijinul dezvoltării pieței de vehicule electrice, guvernul indian a anunțat recent o nouă politică ce prevede reduceri de taxe pentru companiile care își asumă crearea unui lanț de aprovizionare local. Deși această măsură ar putea reduce prețurile pentru modelele Tesla, compania americană nu a anunțat deocamdată planuri concrete pentru construirea unei fabrici în India.