Deşi serviciul există pe piaţă din 2006, IPTV a strâns, oficial, doar 400 de abonaţi. Lupta pentru clienţi este însă declanşată de o companie cehă şi de apropiata lansare a ofertei IPTV a Romtelecom.

Alnair, dezvoltator al platformei Nangu TV, ce permite operatorilor de telecomunicaţii să includă în pachetul lor de servicii şi televiziunea prin internet (IPTV), vrea să intre pe piaţa locală. În prezent, oficial, există un singur furnizor de astfel de servicii, Ines, care are circa 400 de clienţi. Neoficial, managerii unor reţele de cartier au inclus aceste servicii  în ofertă, însă fără a face o notificare oficială. Asta, în condiţiile în care, la nivel mondial, acest serviciu numără peste 24 de milioane de abonaţi, estimările fiind de 92,8 milioane de abonaţi în 2012. În Germania, de exemplu, Deutsche Telekom are deja 800.000 de abonaţi IPTV, aşteptările fiind de un milion până la sfârşitul anului, iar în Franţa, Orange TV a raportat, la sfârşitul lunii iunie, 1,9 milioane de clienţi IPTV. Prin urmare, interactivitatea şi personalizarea programelor, principalele avantaje ale televiziunii prin internet, au căutare la public. Care ar fi explicaţia lipsei de oferte comerciale pentru acest serviciu pe piaţa românească? „Pot specula“, spune Libor Bucinsky, business development manager la Alnair. „Evident, competiţia acerbă a dus la un venit pe utilizator scăzut şi prin urmare la un buget limitat pentru investiţii în soluţia pentru oferirea televiziunii interactive. Acest lucru a dus probabil la limitarea ofertelor pentru publicul larg, pentru că doar marii jucători îşi pot permite investiţiile necesare“, mai spune el.

De data aceasta, operatorii au fost destul de receptivi, spune managerul companiei cehe. „Toate discuţiile sunt, deocamdată, în faza schimbului de informaţii, dar sunt mulţumit, pentru că televiziunea interactivă pare să fie de interes pentru operatori“, adaugă el.

Planuri de extindere a ofertei companiilor în zona IPTV mai există. Romtelecom va lansa acest serviciu, cel mai probabil până la finele anului, în oraşele în care poate fi livrat în condiţii optime. Asta, după ce compania a investit, anul trecut, 130 de milioane de euro în dezvoltarea reţelelor sale mobile şi fixe, bugetul pentru anul acesta fiind cu 20 – 25% mai mare. Iar un manager al Orange a declarat că operatorul nu doreşte să se limiteze pe piaţa autohtonă doar la furnizarea telefoniei mobile. „Ştim din experienţa pieţei cehe că numărul abonaţilor IPTV variază între 10 şi 30% din numărul total al abonaţilor la internet“, spune Bucinsky, adăugând că, după estimările sale, în circa doi ani, piaţa românească ar putea ajunge undeva între 10 şi 80.000 de utilizatori IPTV.

Iar dacă până nu de mult calitatea conexiunilor la internet era un impediment în răspândirea acestui serviciu, la nivelul marilor oraşe, argumentul nu mai stă în picioare şi astăzi. Un studiu realizat de Cisco arată că România deţine nivelul de calitate a comunicaţiilor broadband „necesar pentru aplicaţii Web din generaţia următoare, cum sunt televiziune IP de înaltă definiţie şi comunicaţii video de calitate ridicată, aplicaţii care vor deveni uzuale în următorii trei-cinci ani“. Dintre cele 66 de ţări care au fost incluse în acest studiu, doar cinci se mai pot mândri cu această performanţă.

Preţul mare, principalul obstacol al creşterii pieţei

Dacă serviciul Ines costă 500 de euro la conectare, abonamentul lunar fiind de 100 de euro, există pe piaţă şi oferte mai ieftine. i-TV, spre exemplu, dă clienţilor posibilitatea de a urmări programele TV, prin internet, pe PC, nu şi pe televizor, preţul unui abonament lunar la pachetul de bază fiind de 350 de lei. „Pentru a furniza serviciul pe TV sunt necesare echipamente pretenţioase, iar abonaţii ar trebui să beneficieze de conexiuni stabile şi cu conectivitate de mare viteză la nivel naţional. În prezent, marii furnizori de servicii fac diferenţieri majore între abonaţii din diverse oraşe şi totodată resping ideea de interconectare cu alţi furnizori, fapt ce face imposibilă furnizarea unui serviciu pe TV cu o calitate a imaginii comparabiă aceleia disponibilă prin cablu TV sau satelit“, explică Lucian Obrocea, directorul general al Synco Telecom. i-TV are circa 800 de abonaţi. Costul operării acestui serviciu, incluzând personalul şi costurile de retransmisie ale posturilor TV, se ridică la aproximativ 100.000 de euro pe an. De aici şi până la concurenţa neloială şi apariţia unor servicii care oferă acces gratuit la programele televiziunilor, însă ilegal, deoarece nu plătesc drepturile de retransmisie, a mai fost doar un pas.

Am observat că operatorii încearcă să poziţioneze IPTV ca un serviciu premium. Abordarea aceasta este ok doar dacă oferi facilităţi premium.
Libor Bucinsky, Alnair

80.000 de abonaţi are putea avea serviciul IPTV în România, până în 2012, conform estimărilor lui Libor Bucinsky, reprezentant al companiei Alnair

44,95 de euro lunar costă serviciul IPTV al Deutsche Telekom, în Germania, şi include şi telefon fix şi internet. În România, abonamentul Ines costă 100 euro

În octombrie, vom lansa noua versiune i-TV, iar odată cu aceasta sperăm ca până în decembrie 2010 să ajungem la un număr de minimum 2.000 de abonaţi.
Lucian Obrocea, director general Synco Telecom

Ce este IPTV?

Tehnologie Internet Protocol Television (IPTV) este un serviciu de televiziune digitală transmis prin protocolul de internet (IP) cu ajutorul unei reţele de date de mare viteză, către televizor, prin intermediul unui set-top-box. Cel mai adesea, este oferit la pachet cu internet şi telefonie (VoIP).

Avantaje Flexibilitatea şi interactivitatea sunt principalele caracteristici ale acestui tip de televiziune. Practic, clientul nu este pasiv, ca în cazul televiziunii prin cablu, el având la dispoziţie servicii precum video on demand, ghid interactiv de programe, pay per view, control parental sau recepţia unor canale HD. De exemplu, un abonat al Ines beneficiază de opţiunea timeshifting – vizionarea oricărui program transmis de cele 18 canale care au această opţiune, în orice moment, în limita a 48 de ore de la difuzarea iniţială.