Piaţa românească a telefoanelor inteligente a crescut susţinut în ultimii ani, ajungând la 15 milioane de euro. Bătălia se dă între Nokia, HTC, Sony Ericsson şi Blackberry, mărci care cumulează trei sferturi din totalul vânzărilor.

Dacă pe piaţa produselor IT vedetele sunt laptopurile, unii retaileri aşteptându-se ca anul viitor vânzările acestora să le depăşească valoric pe cele de desktopuri, starurile pieţei de telefoane mobile sunt smartphone-urile.

Cel puţin două sunt mărcile care şi-au propus să exploateze la maximum această creştere a pieţei: Palm şi HTC. Astfel, dacă până acum segmentul ţintă al Palm erau departamentele de vânzări ale companiilor, de anul acesta, marca se va adresa şi publicului larg, terminalele putând fi achiziţionate din lanţurile de magazine Media Galaxy şi Germanos. Însă nu mulţi ştiu că Palm este o marcă de telefoane, ci asociază numele cu întreg segmentul de smartphone-uri. „Confuzia nu poate decât să ne avantajeze“, spune Valentin Ibănescu, brand manager la IRIS, distribuitorul Palm. „Beneficiem de bugete de promovare de la compania-mamă, care vor fi folosite şi pentru proiecte comune cu operatorii de telefonie mobilă, deocamdată Orange şi Vodafone. Cei de la Palm sunt dispuşi să personalizeze 100% terminalele, atât ambalajul, cât şi meniul, ba chiar şi localizarea tastaturii“, adaugă Ibănescu.

Şi dacă până acum telefoanele HTC erau importate pe diverse căi neoficiale, de anul acesta, distribuitorul exclusiv al mărcii în Cehia, firma TCCM, a deschis un birou şi în România, inaugurarea oficială fiind programată pentru jumătatea lunii mai. „Am făcut pasul acesta acum pentru că piaţa este în creştere şi publicul nostru ţintă, adică acei utilizatori interesaţi de utilizarea internetului pe terminalele mobile, este din ce în ce mai numeros“, a declarat, pentru Capital, Raluca Nicolae, country manager. Acest lucru se vede şi în evoluţia cotei de piaţă pe care această marcă o are în România. Dacă în toamna anului trecut circa şase procente din smartphone-urile vândute erau HTC, în primele luni ale anului, cota de piaţă a crescut până la 20 de procente, ocupând locul doi în topul celor mai vândute branduri. Cea mai vândută marcă pe acest segment este Nokia, cu o cotă de 28% din piaţă, urmată de HTC (20%), Sony Ericsson (17%) şi Blackberry (12%). Aceste cote de piaţă se regăsesc şi în preferinţele clienţilor magazinelor online. Theodor Weber, product manager eMA, spune că primele trei branduri din topul preferinţelor clienţilor sunt Nokia (N95, N82), HTC, HP şi ETEN.

Retailerii aşteaptă creşteri de până la 30%

HTC ar putea înregistra o creştere chiar mai accentuată în a doua jumătate a anului, după ce K Tech Electronics a devenit distribuitor autorizat pentru acestă marcă. Adrian Dogaru, directorul executiv al companiei, spune că 50% din vânzările de terminale HTC se vor realiza pe canalul de distribuţie, 30%, prin lanţul de magazine Ultra Pro Computers şi 20%, prin magazinul online upshop.ro. „Fiind primul an de parteneriat, nu avem un obiectiv clar. Ne dorim ca din vânzările de mobile de anul acesta, 15% să fie HTC“, spune Dogaru, respectiv un număr de circa 900.000 de unităţi.

Creşterea popularităţii smartphone-urilor se reflectă şi în vânzările magazinului online PCfun: „Comparativ cu anul trecut, există o creştere de 10% în vânzările noastre“, spune Mădălin Durcă, director de marketing. „Această performanţă se află, totuşi, sub media creşterii totale din acest an. Considerăm că, pe această categorie de produse, vânzările se vor revigora începând cu al doilea trimestru“, continuă el. Compania estimează vânzări de circa 120.000 de euro pentru acest an. „Având în vedere lansarea unui număr din ce în ce mai mare de modele de telefoane cu sistem de operare, ne aşteptăm în 2008 la creşteri de circa 30% pe acest segment“, spune şi Alexandru Munteanu, director comercial la Germanos România.

101-12920-19_nokia_17.jpgNokia este liderul pieţei de smartphone-uri, deţinând o cotă de piaţă de 28%, printre modelele cele mai căutate fiind seriile N şi E.

101-12921-19_htc_17.jpgHTC este marele câştigător al creşterilor pieţei, brandul reuşind să îşi majoreze cota de piaţă de la 6%, în toamna lui 2007, la 20%, la începutul acestui an.

Capital – Editia nr. 17, data 30 aprilie 2008