Bagajul de mână, inclus în prețul biletului? Proiect de lege cu impact asupra companiilor care operează

Un nou proiect de lege depus la Senat propune reglementarea clară a politicilor de transport aerian în România: companiile aeriene nu vor mai avea voie să perceapă taxe suplimentare pentru bagajul de mână, acestea urmând să fie incluse în prețul standard al biletului.

Conform propunerii legislative, fiecare pasager va avea dreptul să transporte gratuit bagajul de mână de dimensiuni standard, indiferent de compania aeriană sau de politica sa comercială. Inițiatorii argumentează că măsura este menită să pună capăt practicilor abuzive din ultimii ani, prin care transportatorii au redus progresiv dimensiunea bagajului permis gratuit, forțând astfel pasagerii să achite servicii adiționale.

Bagajul de mână redus, pentru a evita costurile suplimentare

Eduard zboară din Timișoara spre Germania cu o companie low-cost, pentru care a plătit doar 25 de euro pe bilet. Renunțând la orice serviciu suplimentar, a reușit să-și comprime strictul necesar într-un singur rucsac.

Într-o situație similară, o femeie care a călătorit recent a ales să își transporte doar strictul necesar, pentru a nu fi nevoită să plătească bagaj de cală.

„Doar haine, că nu e voie cu altceva, nu am vrut să îmi iau la cală că mi-au luat copiii biletul și am zis că e suficient. Merg frecvent, așa că mai las acolo”, spune ea pentru ProTV.

În prezent, pasagerii care doresc să ia la bord un troller de mici dimensiuni trebuie să achite suplimentar între 30 și 40 de euro, prin achiziționarea îmbarcării prioritare. În ultimii ani, aceste politici tarifare au fost criticate intens, iar numeroase incidente au apărut în aeroporturi din cauza taxelor suplimentare impuse la poarta de îmbarcare.

Tot mai mulți călători au reclamat faptul că nu sunt informați corect sau că li se cere să plătească pentru bagaje care până recent erau considerate standard și gratuite.

Amenzi de până la 100.000 de lei pentru încălcarea noilor reguli

Proiectul de lege prevede sancțiuni financiare severe pentru companiile aeriene care nu vor respecta noile norme. Amenzile ar putea ajunge până la 100.000 de lei pentru fiecare abatere. În plus, reglementările se vor aplica inclusiv zborurilor internaționale care au escală în România, indiferent de statul în care este înmatriculat operatorul aerian.

bagaje
SURSA FOTO: Dreamstime

Inițiatorii subliniază că noul cadru legislativ are scopul de a proteja consumatorii români de practicile abuzive, asigurând un tratament echitabil pentru toți pasagerii, indiferent de destinație sau compania aeriană aleasă.

Turismul, posibil afectat de noile reglementări

Deși proiectul urmărește să protejeze drepturile pasagerilor, reprezentanții industriei turistice avertizează că, pe termen scurt, ar putea exista și efecte secundare nedorite.

Gabriel Petcana, reprezentant al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism Sud-Vest, atrage atenția asupra posibilității ca operatorii aerieni să ajusteze prețurile:

„Ce se poate întâmpla mă gândesc că ar fi să crească puțin prețul biletelor și nu știu dacă companiile aeriene low-cost vor dori acest lucru”.

Tendințe europene: pasagerii, mai bine protejați

Propunerea legislativă vine în contextul în care și la nivel european se conturează noi reguli de protecție a pasagerilor aerieni. Uniunea Europeană a adoptat recent un set de măsuri care consolidează drepturile călătorilor, în special în ceea ce privește compensațiile pentru întârzieri, anulări și termenele de soluționare a reclamațiilor.

Apostolos Tzitzikostas, comisar european pentru transport durabil și turism, a declarat:

„Procesul acestor schimbări a început. Aavem ocazia să găsim cele mai bune soluții pentru călători.”

Negocierile europene pentru aceste reglementări au durat 12 ani, iar noul cadru legal ar putea influența direct și legislațiile naționale, inclusiv cea a României.