El a afirmat că salută apariţia acestei legi, pe care a calificat-o drept ‘o decizie politică curajoasă’ pentru că, deşi va afecta peste un milion de posesori de maşini foarte vechi, trebuie privită din punctul de vedere al interesului majoritar al României.

‘Prima consecinţă a noii legi este că circulaţia (vânzarea-cumpărarea) automobilelor foarte vechi, cele fabricate până în anii 2004-2005, se va bloca. Practic, un posesor de automobil foarte vechi, între varianta de a-l duce la REMAT în programul Rabla sau a-l vinde, va apela la prima variantă pentru că este mai convenabilă pentru toată lumea’, a arătat Stroe.

Totodată, legea va stimula comercializarea automobilelor noi, cu grad de poluare foarte mic, şi vine să clarifice situaţia României, care, după aderarea la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007, a riscat de mai multe ori să ajungă în faţa Curţii Europene de Justiţie, din cauza hotărârilor de guvern privind taxa de poluare.

În opinia lui Stroe, noua lege înlătură practic fenomenul de favorizare a pieţei interne de maşini autohtone vechi care poluau foarte mult în faţa maşinilor vechi din afara României, dar în acelaşi timp pune o barieră solidă în faţa maşinilor foarte vechi din restul Europei, care, chiar dacă aparţineau unor mărci de prestigiu, duceau la o situaţie de nonsens – pe de o parte România aplica de câţiva ani un program de înnoire a parcului auto naţional, iar pe de altă parte permitea importul, în fiecare an, al unui număr de maşini poluante mai mare decât al celor duse la REMAT.

‘În sfârşit, România aplică pentru prima dată sloganul european poluatorul plăteşte – poluezi puţin plăteşti puţin, poluezi mult plăteşti mult (…) În România, în anii buni, s-au vândut 350.000-400.000 maşini, din care 65% maşini second-hand vechi. Spre exemplu, Bucureştiul a devenit un oraş ‘în ceaţă’ (din cauza poluării – n.a.). Cei 200.000-250.000 de români care nu mai pot să vândă şi să cumpere maşini foarte vechi vor fi nemulţumiţi, dar marea majoritate, peste 20 de milioane de români, ar avea de suferit dacă nu stimulăm apariţia pe piaţă a automobilelor cu grad de poluare foarte mic’, a mai spus vicepreşedintele companiei Dacia.

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost iniţiată de MMP, după ce Curtea Europeană de Justiţie a declarat vechea taxă auto ca fiind discriminatorie.

Noua lege privind taxa de poluare auto a fost publicată, marţi, în Monitorul Oficial, iar la o zi după aceea Executivul a aprobat normele de aplicare.