Coincidenţă. Astăzi, 4 decembrie, guvernele român şi francez au adoptat fiecare câte un set de măsuri destinat revigorării industriei auto. Preşedintele Franţei, Nicolas Paul Stéphane Sarközy, a decis să stimuleze vânzarea de maşini noi printr-un program de casare a rablelor în timp ce primul-ministru român încă în funcţie a anunţat, pe lângă creşterea primei de casare, şi o creştere a taxei de poluare pentru maşinile second-hand. Unu la zero pentru Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu.

 

În programul francezilor, care intră în vigoare chiar de astăzi, se menţionează că prima de casare (între 300 şi 1.000 de euro), acordată până acum pentru predarea maşinilor mai vechi de 15 ani, să fie oferită şi celor cu maşini cu o vechime de numai 10 ani cu condiţia să fie achiziţionat un vehicul nou care emite maximum 160 gCO2/km (faţă de 130 gCO2/km până acum). Conform presei din Hexagon, această iniţiativă va produce o „gaură” de 220 de milioane de euro în buget. Omologii români de la Palatul Victoria au decis să acorde prima de casare, ca şi până acum, proprietarilor de maşini mai vechi de 12 ani predate la Remat însă, în locul bonificaţiei de 3.000 de lei (circa 800 de euro) să fie oferită suma de 3.800 de lei (circa 1.000 de euro).

 

În timp ce Sarkozy a decis ca bonificaţia să fie acordată progresiv, în funcţie de emisiile de noxe ale vehiculului nou achiziţionat, guvernul premierului Tăriceanu nu a impus ca vehiculul nou să aibă emisii reduse de CO2 ci doar să îndeplinească normele Euro IV. Bugetul alocat programului românesc este de circa 230 de milioane de lei (60 milioane de euro). Un punct pentru Sarkozy care este dispus să cheltuie mai mult pentru a reînnoi parcul auto cu maşini cât mai „verzi” care să implice şi o relansare a vânzărilor de maşini noi.

 

Pentru a se menţine în frunte, Tăriceanu a hotărât să pună complet capac vânzărilor de maşini second-hand, cu sau fără acordul oficialilor de la Bruxelles. Prin creşterea de circa trei ori a taxei de poluare pentru maşinile vechi şi anularea taxei pentru maşinile noi Euro IV cu propulsoare mai mici de 2.000 cmc., românii câştigă la diferenţă de un punct confruntarea cu francezii în privinţa măsurilor de revigorare a industriei auto.

 

Numai că, în timp ce Sarkozy mai are ceva timp de stat la Elysee pentru a gestiona propriul program anti-criză, Tăriceanu lasă greul luptei cu CE şi cu opinia publică pe seama viitorului guvern care stă să se nască.