După ce firma Angst a deschis drumul mezelarilor cu supermarketuri având deja 24 de astfel de locaţii în special în Capitală şi în zonele limitrofe, acum este rândul celor de la Cris-Tim să încerce aceeaşi cale. „Până la finalul acestui an, vom deschide două supermarketuri proprii. Nu vă pot spune încă amănunte legate de investiţie, dar vă pot spune că ambele sunt în Bucureşti, în locaţii foarte bune, pentru că acest aspect este extrem de important“, a spus directorul general Cris-Tim, Radu Timiş.
Această decizie a urmat după ce compania a încercat deja soluţia magazinelor proprii, deschizând 35 de astfel de magazine, dar în 2010 a luat decizia de a închide 15 dintre ele.  Timiş încearcă astfel să echilibreze mai bine ponderea diferitelor canale de distribuţie în cifra de afaceri în aşa fel încât să nu devină dependent de retailul modern. Firma sa lucrează cu majoritatea lanţurilor mari de retail prezente în România, însă negocierile foarte dure purtate cu acestea şi presiunile enorme asupra preţurilor obligă uneori la scăderea calităţii produselor, care poate duce la pierderea consumatorului. Astfel, deschiderea propriilor supermarketuri pare a fi soluţia cea mai bună în acest moment.
Mezelarii români vor să vândă străinilor jumătate din producţie
O altă soluţie vizată de mezelarii români este cea a exportului sau comerţului intracomunitar. Pentru că piaţa locală este deja prea mică, puterea de cumpărare a scăzut şi nu dă semne de redresare, producătorii români încearcă să se extindă la export. Astfel, spre pieţele externe se îndreaptă și gândul patronului de la Kosarom, care vrea să vândă în afara ţării jumătate din producţie.
„România are potenţial şi încă producem mai ieftin pentru că energia este mai ieftină, dar îngrijorătoare este puterea de cumpărare scăzută. Așa că dacă acum exportăm în opt țări, vrem ca în următorii doi-trei ani să mergem cu 40%-50% din producția de preparate din carne spre export și comerț intracomunitar“, a arătat directorul general Kosarom, Neculai Apostol.
Pentru a face faţă pe piaţa externă, mezelarii români trebuie să meargă cu produse de calitate superioară, dar cu preţuri mici. „Suntem competitivi pe pieţele externe, preţurile practicate de noi fiind cu 20%-30% mai mici decât ale altor producători prezenţi pe rafturile acestor magazine“, spune Timiş. El mai spune că urmărește ca anul viitor să exporte 40% din producţie.
„În prezent, avem o cotă de export de 12%, dar intenţionăm să ne orientăm mai mult spre pieţele externe, deoarece consumul pe piaţa internă a scăzut foarte mult în acest an şi cred că se va menţine la fel în următorii doi-trei ani. Pentru sfârşitul anului, estimăm o cotă de export de 20%-25%, astfel încât în 2012 să ne apropiem de 30%-40%“, a arătat patronul Cris-Tim.
Căpşunarii din Spania şi Italia caută mezelurile româneşti
Acesta a precizat că produsele Cris-Tim intră sub brand propriu în ţările în care sunt comunităţi mari de români, precum Spania sau Italia, pentru că produsele Cris-Tim sunt recunoscute. Pentru acest an, principalele pieţe vizate sunt cele din Rusia şi Coreea de Sud,  compania urmând ca anul acesta să intre pe cele două pieţe după ce a pătruns deja în alte 12 ţări, respectiv către 63 de clienţi.
„Anul acesta intrăm în Rusia şi Coreea de Sud. Rusia este o piaţă fabuloasă, şi noi vrem să fim primii. Vom intra prin private label (produse Cris-Tim vândute sub marca proprie a unui lanţ de magazine), pentru că piaţa rusească este o piață închisă. Ca să iei autorizaţie îţi trebuie un an de zile, pentru că sunt foarte birocratici. Coreea este un partener important, încântat de relaţia calitate/preţ a produselor noastre. Eu sunt dispus să mă duc oriunde, şi în Patagonia, practic, oriunde găsesc potenţial de export. Deocamdată, aici am identificat potenţial foarte bun. Noi vrem şi în SUA, dar acolo mi-e greu, că sunt bariere foarte mari“, a mai spus Timiş.