Și acel cineva i-a protejat fără să mai aibă nevoie de educație – conștiință – autodeterminare. Din nefericire însă, aceste călăuze ale destinelor oamenilor pot și greși. Și să nu fie atât de bine pregătite, să n-aibă expertiza cu care sunt creditate. Fără a mai pune la socoteală că se poate întâmpla să nu fie vorba doar de ceva fără intenție, ci chiar de rea-credință, cum ar fi traficul de decizii, numit popular corupție. Oare de asta sunt săraci cei din statele paternaliste? Nu mai bine-l ascultau ei pe Kant, care a spus că un popor fără cultură e ușor de manipulat, și puneau mâna pe carte?!

Dacă ne raportăm la păcatul originar, observăm că spre deosebire de Polonia, Cehoslovacia, fostul RDG, România a fost mereu mai paternalistă. Cam cu zece ani înaintea de căderea comunismului, polonezilor a început să le fie cultivat spiritual antreprenorial și au fost trimiși în întreaga Europă. Timp în care românii erau „antrenați“ să fie obedienți. Și slugi am rămas până în zilele noastre.

Totuși România merită șansa de a scăpa de paternalism. Cum au reușit să facă Polonia sau Cehia. În Bulgaria e puțin probabil să aibă cineva curajul să renunțe la consiliul monetar, după cum în statele din fosta Iugoslavie e greu de crezut că va fi abandonată îndrumarea „îndeaproape“ a cetățenilor, nici măcar în Slovenia. La noi însă ar merita încercat, și marea surpriză ar putea fi că avem capacitatea să adoptăm euro nu doar pe seama convergenței nominale, ci și a celei reale.

În fine, mă întrebam într-un articol mai vechi de ce nepotul Sucă a lui Nea Mărin a ajuns să conducă România. Știți de ce? Probabil din cauza șocului cultural resimțit în urma departernalizării societății, când a spus că nu mai dorește un conducător unic. Dar acest lucru a avut loc doar formal, pentru că au fost unii care s-au erijat după aceea în rolul de călăuza a poporului. Ei seamănă ca două picături de apă cu Sucă, pentru că au cunoștințe aproximative și responsabilitate zero, situație care a făcut din generalizarea corupției un mod de viață unanim acceptat. Iar dacă acum am dori să facem mișcarea inversă, de a vira spre rațiune și competență, e clar că trebuie să renunțăm la Sucă, la enunțul considerat românesc că merge și așa. 

Îl invoc pe Sucă, deoarece el e simbolul unei mentalități care nu ajută România să crească, deși e prezent la cele mai înalte niveluri decizionale. Și, din păcate, acești conducători vor promova unii la fel ca ei, chiar dacă zic emfatic că-s bine intenționați.