Măsura face parte din dezbaterea privind Regulamentul privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, propus de Comisia Europeană. Un vot în Parlamentul European este așteptat în luna noiembrie, urmat de discuții cu statele membre ale UE pentru finalizarea legii, scrie Euractiv.

Legea a fost votată pe 24 octombrie în comisia de mediu a Parlamentului European

Legea a fost votată pe 24 octombrie în comisia de mediu a Parlamentului European, marcând primul pas în procedură, înainte ca plenul Parlamentului să dea votul final, în noiembrie.

Dar reprezentanții industriei se tem că legea riscă să încalce protecția drepturilor de proprietate intelectuală atunci când vine vorba de ambalaje speciale, cum ar fi sticlele de băuturi de marcă.

Riscul este ca produsele ambalate să înceapă să arate la fel

„Riscul este ca produsele ambalate să înceapă să arate la fel. Design-urile creative și formele iconice vor dispărea treptat, iar valoarea comercială se va risipi deoarece mărcile nu se mai pot evidenția pe rafturi”, a declarat FEVE, o asociație comercială care reprezintă producătorii de sticle de sticlă.

În timp ce producătorii de ambalaje din sticlă au recunoscut eforturile deputaților europeni de a recunoaște „într-o oarecare măsură” modelele de ambalaje brevetate, ei susțin că legea votată marți „nu corespunde așteptărilor lor”.

„Ne temem că acest lucru va duce la ambalaje standardizate și la dispariția treptată a diferențierii mărcii”, a declarat Adeline Farrelly, secretar general al FEVE. „Credem că această măsură restricționează modelele creative și formele emblematice ale sticlelor”, a adăugat ea.

Cerințele de proiectare a ambalajelor sunt precizate acum în articolul 9 din directiva privind deșeurile ambalajelor, care impune ca greutatea și volumul ambalajului să fie reduse la minimum. O serie de „criterii de performanță”, enumerate în anexa IV, pot fi utilizate de mărci pentru a justifica ambalajele mai grele pe baza unor criterii precum protecția produsului, logistica sau siguranța consumatorilor.

Sticla emblematică de Coca-Cola este în pericol

Cu toate acestea, anul trecut, când a prezentat legea actualizată a ambalajului  Comisia a propus să se șteargă criteriile „acceptarea consumatorului” și „marketing și prezentarea produsului” din lista acceptată de criterii de performanță.

Aceste propuneri au fost menținute la votul Parlamentului de săptămâna aceasta, ceea ce înseamnă că sticlele emblematice din sticlă, precum cea de Coca-Cola, ar putea fi eliminate de pe piața UE,  susțin surse din industrie. ”Cu siguranță, sticla emblematică de Coca-Cola este în pericol, la fel ca orice alte sticle emblematice de parfum, alimente sau băuturi spirtoase”, a spus o sursă din industrie.

Reprezentanța Coca-Cola la Bruxelles a refuzat să comenteze votul, spunând că analizează implicațiile acestuia.

Impact puternic asupra băuturilor spirtoase și parfumurilor

Producătorii de sticle de sticlă au fost mai sinceri, confirmând că sticlele de designer erau în mod clar expuse riscului din cauza noului regulament.

„Înseamnă că alegerile de design, care adaugă greutate ambalajului – forme unice, modele, decorațiuni, embleme – nu vor fi conforme și nu ar mai trebui introduse pe piață”, a declarat Vanessa Chesnot, șefa de afaceri publice la FEVE.

„Asta va avea un impact puternic asupra băuturilor spirtoase, parfumurilor sau oricăror produse care sunt ambalate în ambalaje unice, adesea protejate de drepturile de proprietate intelectuală”, a adăugat ea pentru Euractiv.

Potrivit calculelor FEVE, ambalajele din sticlă contribuie cu 250 de miliarde Euro la exporturile UE, mult mai mult decât orice alt material de ambalare și alte sectoare.

Este cazul băuturilor spirtoase, precum whisky sau vodca, care vin în sticle de diferite forme și dimensiuni, ca parte a eforturilor de branding.

„Sticlele de băuturi spirtoase nu sunt sticle standardizate și orice reutilizare obligatorie ar obliga membrii noștri să renunțe la ambalajele emblematice”, a declarat Sarah Melina, director la Spirits Europe, o asociație care reprezintă industria băuturilor spirtoase, precum și multinaționale ca Diageo și Pernod Ricard.

Riscul, spune Melina, este ca micii producători să fie forțați să iasă de pe piața europeană, dacă nu pot garanta cota minimă de reutilizare impusă de lege. „Pentru ei este o chestiune de schimbare a producției”, a subliniat ea.

Activiștii apără reutilizarea

La rândul lor, activiștii spun că legea UE privind ambalajele nu interzice proiectarea, atâta timp cât sticlele sunt reciclabile și pot fi refolosite.

„Cred că legea nu va avea un impact semnificativ asupra Coca-Cola, dar ar putea afecta unele sticle de vin și băuturi spirtoase mai neobișnuite, mai ales dacă încorporează diverse componente din diferite materiale, complicând reciclarea”, a spus Janek Vahk de la Zero-Waste Europe, un grup de mediu.

Potrivit cercetărilor publicate luna trecută, ambalajele mai standardizate sunt esențiale pentru a face sticlele de sticlă reutilizabile și vor reduce emisiile de carbon atâta timp cât sistemele de colectare, returnare și spălare sunt eficiente.