Aceste modificări pot afecta valabilitatea Inspecției Tehnice Periodice (ITP) și pot atrage obligația de a trece pe la Registrul Auto Român (RAR). Atunci când un autoturism este achiziționat la mâna a doua din străinătate, proprietarul trebuie să meargă cu acesta la RAR pentru omologare, înainte de a-l putea înmatricula. Inspectorii verifică fiecare componentă pentru a se asigura că autovehiculul este sigur și că toate piesele sunt conforme.

Aceste modificări pot afecta valabilitatea ITP

Modificările importante aduse ulterior vehiculului impun, de asemenea, reomologarea la RAR. Acestea includ modificări tehnice sau estetice realizate cu componente necertificate, montate în afara unui service autorizat sau chiar de persoane fără calificare.

Printre cele mai comune modificări neomologate se numără montarea jantelor de alte dimensiuni decât cele specificate în cartea mașinii, schimbarea suspensiei, înlocuirea sistemului de lumini, modificări la sistemul de evacuare sau alte intervenții similare. Dacă la inspecția ITP sunt identificate astfel de modificări, certificatul nu va fi emis, iar vehiculul nu va fi considerat legal pentru circulație.

Conform reglementărilor în vigoare, modificările tehnice impun o vizită la RAR pentru omologare. Valabilitatea ITP este condiționată de respectarea configurației originale a vehiculului, așa cum este ea menționată în Cartea de Identitate a Vehiculului.

„Conform Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.2132/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere – RNTR 7- prin schimbarea motorului trebuie să se menţină cel puţin acelaşi nivel al emisiilor poluante”, precizează autoritățile, conform ProMotor.

locuri de parcare, masini 2
SURSA FOTO: Facebook, Ciprian Ciucu

Prezentarea la RAR este obligatorie în cazul în care vehiculul nu deține omologare europeană

Prezentarea la RAR este obligatorie în cazul în care vehiculul nu este înmatriculat în România și nu deține omologare europeană, dar și atunci când apar modificări tehnice, structurale sau vizuale. Printre acestea se numără schimbarea motorului, sistemului de frânare sau de direcție, adăugarea ori eliminarea scaunelor sau ușilor, modificarea caroseriei sau schimbarea culorii mașinii.

În lipsa reomologării, autovehiculul nu poate circula legal și nu poate trece inspecția ITP. În ceea ce privește înlocuirea motorului, legislația prevede că nivelul emisiilor poluante nu trebuie să fie mai ridicat decât cel al motorului original. Este necesară prezentarea la RAR pentru modificarea cărții de identitate a vehiculului.

Soluția cea mai simplă este montarea unui motor identic cu cel anterior, cu același cod. În acest caz, RAR verifică doar montarea corectă, păstrarea elementelor antipoluare și efectuează testul de poluare specific.

„Dacă se înlocuieşte motorul unui autovehicul, este necesară prezentarea la Registrul Auto Roman pentru efectuarea modificării cărţii de identitate. Cel mai simplu este să se monteze un motor identic cu cel anterior, adică unul care are acelaşi cod motor cu cel menţionat în cartea de identitate.

În acest caz la R.A.R. se verifică doar aspecte legate de fixarea noului motor, dacă au fost păstrate elementele pentru reducerea poluării (catalizator, sonda lambda etc.) şi se realizează testul de poluare specific unei inspecţii tehnice”, spun reprezentanții RAR.

Un alt exemplu de modificare neomologată este înlocuirea sistemului de iluminare

Potrivit RAR, această operațiune este permisă doar în condiții bine definite, care țin de modelul și anul de fabricație al vehiculului. Dacă un șofer este oprit în trafic și are montate becuri diferite de cele originale, poate fi solicitat un document de omologare care să ateste certificarea și instalarea într-un service autorizat.

În lipsa acestui document, talonul poate fi reținut, iar mașina nu mai are drept de circulație. Reținerea talonului este posibilă și în cazul în care farurile nu funcționează, chiar dacă sunt omologate, această problemă fiind considerată o defecțiune gravă.

Prin urmare, orice modificare adusă mașinii trebuie tratată cu responsabilitate, în conformitate cu normele tehnice și legale în vigoare, pentru a nu pune în pericol siguranța rutieră și a evita sancțiunile.