Vara 2025 ar putea aduce polițe RCA mai mari

Au trecut doi ani de la ultima modificare a prețurilor RCA, ele fiind ținute sub control prin limite impuse de autorități. Se pare, însă, că piața polițelor auto va trece la liberalizare, iar liderii din brokerajul de asigurări avertizează că această schimbare va aduce inevitabil creșteri de prețuri, în special pentru șoferii din zonele cu risc ridicat, precum București și Ilfov.

Măsurile de plafonare au fost introduse în aprilie 2023, după falimentul unei mari companii din domeniu, Euroins. Pentru a calma piața, autoritățile au decis să limiteze prețurile polițelor RCA la nivelul de la finalul lunii februarie 2023, cu o ajustare minimă legată de inflație, dar și să plafoneze comisioanele brokerilor. Deși inițial erau gândite ca soluții temporare, acestea au fost prelungite până la jumătatea anului 2025.

masini, case, locuri de parcare
SURSA FOTO: Dreamstime

Restricții neprevăzute pe termen lung

Pe termen lung, însă, restricțiile au avut efecte neprevăzute: au descurajat intrarea unor jucători noi, mai ales companii internaționale, care preferă piețe mai flexibile și profitabile.

Potrivit Viorel Vasile, CEO al celui mai mare broker din România, Safety Broker, această lipsă de competiție va permite creșterea tarifelor, în special în București și Ilfov, unde numărul despăgubirilor este cel mai mare.

„Lipsa de viziune a autorităților a condus la reținerea jucătorilor străini să intre în piața din România. Sunt cel puțin 4-5 jucători mari care așteaptă ridicarea plafonării pentru a-și finaliza analiza de business. În lipsa unor noi concurenți, nu va exista presiune concurențială reală, iar tarifele vor crește.”

El subliniază că optimismul privind scăderea prețurilor este nefondat, deoarece în multe regiuni cu tarife reduse acestea sunt practic subvenționate de șoferii din zonele cu risc ridicat.

„Optimismul că vor fi reduceri de prețuri nu e justificat. Sunt zone unde tarifele sunt mai jos, dar sunt practic subvenționate de restul pieței, adică de clienții din București–Ilfov”, a subliniat CEO-ul Safety Broker.

În schimb, oficialii Autorității de Supraveghere Financiară adoptă o poziție mai moderată. Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, responsabil cu asigurările, afirmă că deși vor exista ajustări de preț, acestea nu vor fi dramatice.

Profitabilitatea companiilor în sectorul RCA și inflația moderată ar trebui să atenueze salturile mari de tarif. ASF va continua monitorizarea atentă a pieței pentru a preveni dezechilibre majore odată ce plafonările dispar.

„Societățile de asigurare fac profit din RCA. Inflația este cu o singură cifră, deci nu este de așteptat o creștere spectaculoasă. Totuși, ajustări vor mai fi, atât în sus cât și în jos, în funcție de riscul asociat fiecărui segment de clienți”, a explicat Mititelu într-un interviu pentru Economica.

parcare la bordura, masini parcate
SURSA FOTO: Capital

Prețurile RCA sunt mai mari cu 40% în București

Pentru șoferii bucureșteni, unde polițele RCA sunt cu aproximativ 40% mai scumpe decât media pe țară, o practică des întâlnită este utilizarea unei adrese de domiciliu din alte județe pentru încheierea asigurării, o metodă legală dar riscantă, deoarece în cazul unor controale se poate sancționa înșelăciunea dacă vehiculul este utilizat predominant în București.

Odată cu expirarea plafonărilor la 30 iunie 2025, piața asigurărilor auto va redeveni liberă, iar diferențele regionale de prețuri se vor accentua. Șoferii cu istoric bun, care respectă regulile și evită daunele, vor beneficia probabil de tarife mai avantajoase, în timp ce zonele cu risc ridicat vor resimți majorări mai pronunțate.