Fie că folosesc cardul pentru plăţi la comercianţi sau fac shopping online, utilizatorii se expun unor riscuri semnificative şi trebuie să cunoască o serie de măsuri importante pentru protejarea datelor bancare, atât în lumea reală, cât şi în cea virtuală. Însă, chiar dacă această perioada este cu precădere una în care fraudele sunt frecvente, protejarea cardului bancar trebuie făcută tot timpul, prin cateva metode foarte simple.
Cardul de credit sau de debit este un instrument cu foarte multe avantaje, iar existenţa cauzelor de fraudă nu implică neapărat faptul că utilizatorii se expun tot timpul la un risc folosindu-l, ci trebuie doar sa-l folosească foarte bine informaţi.

Când doresc să retragă bani de la un ATM, mai ales dacă se află în străinătate sau în altă localitate, întotdeauna trebuie să aleagă locuri populate, precum centrele sau zonele comerciale. Preferabil ar fi chiar în incinta unor banci sau la sediile acestora.  Cand ajung la bancomat, utilizatorii sunt sfătuiţi:

•    Sa se asigure că acel aparat nu a fost modificat în vreun fel. Trebuie verificate fanta de acces a cardului, ecranul şi tastatura. Dacă se observă urme de lipici, crăpături în plastic, folii lipite peste tastatură sau orice alt semn suspect, utilizatorii sunt sfătuiţi să întrerupă tranzacţia şi să anunţe poliţia şi banca.
•    Să se asigure că absolut nimeni nu le vede codul PIN atunci când acesta este introdus. Cea mai bună metodă de protecţie este ca tastatura bancomat-ului să fie acoperită cu cealaltă mână în momentul tastării codului. Astfel, este prevenită situaţia în care camere video ilegale au fost amplasate pentru a înregistra intrările din tastatura ATM-ului
•    Deseori, ATM-urile se află în interiorul unor încăperi care necesită neapărat trecerea card-ului printr-un dispozitiv de acces, astfel încât uşa să se deschidă. În astfel de situaţii, este recomandat să nu se utilizeze pentru deschiderea usii cardul de pe care urmează să fie retraşi bani retrageti bani, ci un alt card.
•    Dacă banca la care au deschis contul ofera acest serviciu, utilizatorii sunt sfătuiţi să îşi activeze notificarea prin SMS pentru orice plăţi făcute din contul de card.

Dupa concedii şi vancanţe, posesorii de carduri sunt sfătuiţi să verifice extrasul de cont pentru tranzacţii suspecte şi să notifice imediat banca, dacă este cazul. O tranzacţie poate fi refuzată (“chargeback”), daca există motive întemeiate, iar banca îl va ajuta pe utilizator să recuperareze acea sumă.

Sărbătorile de iarnă înseamnă vacanţă şi călătorii, majoritatea oamenilor fiind clienţi fideli ai restaurantelor, cabanelor de ski sau barurilor. Metoda preferată de plată la aceşti comercianţi este cea cu cardul, de aceea sfaturile următoare pot fi foarte utile:

•    La hotel, restaurant, benzinarie sau pista de ski, cardul nu trebuie scăpat din vedere când se efectuează plata. Atunci când cineva plăteşte cina la un restaurant sau consumaţia în bar, este recomandat să nu lase cardul nesupravegheat şi să însoţească ospătarul până la POS atunci când face plata.
•    La restaurant, posesorul cardului trebuie să se asigure că semnează o singură chitanţă cu suma. Deseori, fraudatorii strecoară sub chitanţă o altă foaie cu indigo, pe care este trecută o sumă mai mare de bani.

„Indifierent de locul în care folosiţi cardul, memorati codul PIN si nu il notaţi pe hârtie sau în clar pe telefon”, spune Teodor Cimpoeşu, Managing Director Kaspersky Lab România şi Bulgaria. „Există cazuri aproape hilare, când o poşetă cu portofelul în ea avea şi PIN-ul notat pe o hârtie, alaturi de card. Astfel, fraudarea se produce înainte ca banca să reacţioneze şi să blocheze cardul. De asemenea, este foarte important să stocăm în memoria telefonului numărul băncii, în eventualitatea în care cardul ne este furat. Cu cât acţionăm mai repede în astfel de situaţii, cu atât ne protejăm mai bine banii din cont”, completează Cimpoeşu.

Odată cu creşterea accelerată a comerţului online, utilizatorii s-au obişnuit să folosească şi alte servicii care acceptă plata cu cardul, de la rezervări de vacanţe, la asigurări de maşini sau achiziţii de produse. Comercianţii implementează mecanismele necesare pentru prevenirea furtului şi fraudei, însă există şi o serie de măsuri recomandate, care merită reţinute:

•    Utilizatorilor le este recomandat să-şi activeze protecţia cardului prin 3D Secure. Acest pas de autorizare suplimentară constă într-un nume de utilizator şi o parolă secretă, care le sunt cerute la fiecare tranzacţie online. Astfel, dacă acesta a fost sustras sau interceptat, este în continuare în siguranţă, deoarece nu poate fi folosit online decât alături de codul de siguranţă. În funcţie de bancă şi tipul de card folosit, utilizatorii îşi pot activa 3D Secure accesând:
o    Pentru card MasterCard: https://www.mastercard.us/securecode-sign-up.html
o    Pentru card VISA: https://www.visaeurope.com/en/cardholders/verified_by_visa/sign_up.aspx
•    Protejarea computerului prin instalarea cel puţin a unei soluţii antivirus actualizate şi a unui firewall. De asemenea, este foarte important ca sistemul de operare şi programele utilizate să fie cu update-urile la zi
•    Atenţie la ofertele speciale. Atunci când fac shopping online în preajma sărbătorilor, utilizatorii sunt sfătuiţi să fie atenţi la ofertele-şoc, care promovează produse la preţuri exagerat de mici comparativ cu majoritatea comercianţilor. Pagina respectivă poate fi un site de phishing.
•    Atenţie la site-urile false. Infractorii cibernetici obişnuiesc să copieze design-ul unor site-uri celebre şi să creeze pagini web false, utilizate pentru colectarea datelor bancare şi a datelor de autentificare. Aşadar, atenţie la site-urile către care sunt direcţionaţi şi ce date sunt cerute.
•    Precauţie la introducerea datelor personale. De fiecare dată când o persoană cumpără un produs online, trebuie să introducă datele bancare şi adresa de livrare. Foarte multe site-uri false cer aceste informaţii în avans, adică înainte de ca produsul să fie ales, lucru, de altfel, inutil şi suspect. Utilizatorii trebuie să evite astfel de magazine online.
•    Comerţ numai de pe paginile criptate. Criptarea este esenţială pentru magazinele online, iar cele care o folosesc vor afişa în bara de adresă a browser-ului o conexiune de tip https („s”-ul vine de la „secured”, este o conexiune http securizată). Indicii ale unei conexiuni criptate mai pot fi un simbol în formă de lacăt sau afişarea barei de adresă cu o culoare diferită.
•    Folosirea unui card separat pentru cumpărături online. Este recomandat pentru utilizatori să folosească un card separat pentru shopping online, cu o limită scăzută de credit. Dacă datele acestui card sunt compromise, paguba este mult mai mică decât în cazul în care frauda ar fi afectat cardul de economii sau cel de salariu.
•    Folosirea parolelor complexe. Parolele de tip „123456” nu vor fi niciodată utile. Utilizatorii sunt sfătuiţi să folosească parole complexe, formate din litere, cifre şi caractere speciale. De asemenea, este recomandat să aibă parole unice pentru fiecare serviciu online – parolă separată pentru e-mail, parolă separată pentru reţele sociale, parolă separată pentru contul de online banking.

Urmând aceste sfaturi, fraudele bancare pot fi cu succes evitate, mai ales în perioadele aglomerate ale anului, când foarte mulţi oameni îşi folosesc cardurile pentru tranzacţii financiare la comercianţi.