Preşedintele constructorului auto francez Renault SA, Jean-Dominique Senard a declarat că Europa nu conştientizează încă riscul că China ar putea să întrerupă livrările de minereuri rare, transmite Bloomberg.

„Desigur că asta mă ţine treaz noaptea – este un subiect strategic major: am putea ajunge, peste noapte, într-o situaţie nebunească, şi nimeni nu s-a aşteptat la asta”, a spus Jean-Dominique Senard la o conferinţă organizată la Aix-en-Provence (Franţa), adăugând că Uniunea Europeană nu a evaluat impactul dependenţei continentului de minereurile rare chineze.

Declaraţiile lui Senard sunt o aluzie la decizia de săptămâna aceasta a autorităţilor de la Beijing de a restricţiona exporturile de galiu şi germaniu, două metale vitale pentru industriile de semiconductori, telecomunicaţii şi vehicule electrice. China, care se luptă pentru dominaţie tehnologică cu SUA şi Europa în diferite domenii, de la inteligenţă artificială şi până la producţia de cipuri, şi-a motivat decizia prin nevoia de a-şi proteja securitatea naţională.

„China -şi nimeni nu o poate învinovăţi pentru asta- a decis să exercite un control ferm asupra minelor sale şi în special asupra procesării metalelor utilizate pentru a produce baterii. Războiul viitorului va fi unul al metalelor”, a mai spus preşedintele Renault la conferinţa de la Aix-en-Provence.

China este cel mai mare producător mondial de galiu şi germaniu, fiind responsabil pentru 94% din producţia mondială de galium, potrivit institutului Critical Minerals Intelligence Centre din Marea Britanie. Limitele la export anunţate de China vin într-un moment în care ţările din întreaga lume lucrează din greu pentru ca lanţurile lor de aprovizionare să nu mai fie dependente de echipamentele din străinătate.

În primele trei luni ale acestui an, grupul Renault a înregistrat venituri totale de 11,5 miliarde de euro, în creştere cu 29,9% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care a livrat 535.000 de automobile, în urcare cu 14,1% în ritm anual, după patru ani consecutivi de scădere. În cazul mărcii Dacia, vânzările au crescut cu 41%, până la aproape 150.000 de unităţi în Europa, graţie noii identităţi a brandului.