Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a adus modificări și adăugiri esențiale propunerilor trimise către Parlament în cadrul celei mai ample reforme legislative din domeniul RCA.

Potrivit informațiilor obținute de economica.net, ultima formă a propunerilor, care este considerată a fi și cea finală sau foarte apropiată de aceasta, vine cu precizări și ajustări în domenii cheie, precum sistemul bonus/malus, durata poliței RCA și sancțiunile pentru cei care circulă fără asigurare.

Noutățile legislative privind RCA

Noutatea adusă de ultima formă a propunerilor se concentrează pe detalierea elementelor care vor influența sistemul bonus/malus, precum istoricul de daune, conduita în trafic și contravențiile înregistrate.

Bonus/malus – sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcție de criterii precum:

  1. istoricul de daune plătite;
  2. natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv vătămări corporale sau decese;
  3. conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv;
  4. oferirea unor informații false la momentul încheierii contractului RCA;
  5. nerespectarea continuității obligației de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 zile;
  6. contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente.

De asemenea, se introduce posibilitatea plății poliței RCA în rate lunare, trimestriale sau semestriale, facilitând astfel accesul șoferilor la acest tip de asigurare.

Suspendarea valabilității RCA va fi posibilă doar pentru polițele pe 6 sau 12 luni și doar pentru o perioadă care să nu depășească intervalul până la expirarea contractului. În plus, asigurătorii vor fi obligați să raporteze restanțierii în plata ratelor către baza de date AIDA a BAAR, similar cu sistemul de raportare al băncilor către Biroul de Credit.

Un alt aspect important este reglementarea plății daunei în avans către păgubit, cunoscută sub numele de sistemul „regie proprie”. Acesta va implica schimbări în modalitatea de justificare a reparațiilor, fiind necesară o documentație adecvată pentru încasarea efectivă a daunei.

Sancțiunile pentru cei care circulă fără RCA

În ceea ce privește sancțiunile pentru cei care circulă fără RCA, se propune o diferențiere în funcție de categoria vehiculului și de riscurile asociate, cu amenzi mai mari pentru vehiculele care produc accidente mai grave.

În acest moment, amenda pentru cei care circulă fără RCA este între 1.000 și 2.000 de lei, de obicei aplicată la nivelul minim și plătibilă la jumătate, dacă plata se face în 48 de ore.

Prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. k) și l) se sancționează cu amendă după cum urmează:

a) în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor – 2000 lei;

b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7000 lei;

c) în cazul vehiculelor de transport marfă:

(i) având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5000 lei;

(ii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12 tone – 7000 lei;

(iii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15000 lei;

d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei.